Az Egyesült Királyság hagyná bedőlni Görögországot

2011. június 22.

Mindössze idő kérdése volt, hogy az Egyesült Királyság – Németország és Franciaország mellett az Európai Unió legerősebb gazdasága, és egyben a szervezet legnagyobb kritikusa – mikor emeli fel szavát a görög helyzettel kapcsolatban. A britek ugyanis már a szomszédos Írország megsegítését is csak politikai nyomásra nyelték le, ez a hozzáállás azonban Görögország esetében hiányzik, hiszen tegnapelőtt maga David Cameron miniszterelnök jelentette ki, hogy kizárt a görögök brit megsegítése.
 
A legutóbbi Görögországgal foglalkozó cikkünkben már kitértünk arra, hogy az ország túlélése gyakorlatilag kizárólag az EU és az IMF jó indulatán múlik. Ha az eurózóna tagjai, valamint a nemzetközi pénzügyi szervezet beleegyezik a dél európai állam újbóli megmentésébe, akkor Görögország állva maradhat. Ha viszont nem segítenek, vagy nem tudnak megegyezni, a görögök helyzete egyszerűen megpecsételődik. A mostani helyzetet látva egyelőre ez utóbbi eshetőség, vagyis, a megegyezés hiánya lebegteti az államcsődöt Görögország felett, hiszen az eurózóna pénzügyminiszterei a héten ismételten elcsúsztatták a végső döntés kimondását – jelen állás szerint július 3-án kerülhet pont a görög helyzet végére, a felek ugyanis akkor döntenek a mentőcsomagról.
 
("Egy tipikus brit politikus - Jack Straw", f: www.wn.com)
 
Persze ez tulajdonképpen az Egyesült Királyságra nem vonatkozik, lévén, hazánkhoz hasonlóan a szigetországban sem használják az eurót (bár velünk ellentétben a britek valószínűleg nem is fogják még egy jó darabig – szerk.), tehát az eurózóna megsegítése nekik nem lenne feladatuk. Az EU-s szolidaritás jegyében azonban, valamint azért, mert a szoros gazdasági együttműködés miatt egy tagállam összeomlása a többit is magával ránthatja, a britek helyzete már korántsem rózsás. Ezek a faktorok ugyanis azt jelentik, hogy az Egyesült Királyságnak vélhetően fizetnie kell, méghozzá nem is keveset. Jelen állás szerint az EU nagyjából 10-12 milliárd eurót kész utalni Görögország megmentésére, de csak úgy, ha az ország ennek minimum a dupláját megszorításokkal megtakarítja. Ebben az összegben pedig néhány milliárd brit adófont vélhetően benne lesz, ha tetszik, ha nem. Ezen pedig sem a francia pénzügyminiszter, Christine Lagarde nyilatkozata nem változtat, aki kijelentette, hogy olyan megoldást szeretne találni, ami az Egyesült Királyságot nem kötelezi semmilyen befizetésre; sem pedig David Cameron miniszterelnök szavai, aki tegnapelőtt pénzügyi vezetők előtt elmondott beszédében jegyezte meg, hogy az Egyesült Királyság nem fogja megsegíteni Görögországot, és bármilyen ezzel ellentétes EU-s döntés ellen erélyesen fel fog lépni.
 
Lagarde biztató és Cameron kemény mondatai ellenére ugyanis a brit parlament (természetesen) felbolydult a lehetőségtől, hogy az EU akár kényszerítheti is az országot a görögök megmentésére. Éppen ezért nem meglepő, hogy több vezető politikus is az euró, valamint Görögország összeomlása mellett foglalt állást, elzárkózva mindennemű segítségnyújtástól. A negatív hangok közül talán a legfigyelemreméltóbb az egykori munkáspárti külügyminiszter, Jack Straw éles kirohanása. Amiben nem is a tartalom az érdekes, vagyis, hogy hagyni kellene Görögországot bedőlni, az eurót pedig kimúlni, hiszen Straw sohasem volt az Unió elkötelezett pártfogója. A hangsúly sokkal inkább talán azon van, hogy ilyen magasrangú és meghatározó brit politikus (konzervatívokat beleértve!) korábban még nem „mert” megfogalmazni az EU céljaival ennyire ellentétes véleményt. Természetesen az nyilvánvaló, hogy az európai közvélemény és a piacok kevésbé adnak egy volt vezető politikus szavaira. Ám azok után, hogy a brit pénzügyminisztérium egyik államtitkára (Mark Hoban, konzervatív képviselő) sem volt hajlandó az eurózóna fennállása mellett állást foglalni, a vészharangok beindultak. Függetlenül attól, hogy Nick Clegg liberális pártelnök és miniszterelnök-helyettes a két eset után sietett kiemelni egyik friss nyilatkozatában, hogy az eurózóna felbomlása, valamint Görögország összeomlása nem érdeke az Egyesült Királyságnak. Tény, ami tény tehát, hogy a britek bár utálják az Európai Uniót, de nem valószínű, hogy a dél európai állam csődjével szeretnék elérni annak felbomlását, vagy esetleg drasztikus átszerkesztését, hiszen a görögök elsüllyedése az Egyesült Királyság labilis gazdasági kilátásait is könnyen veszélybe sodorhatják.

 

Németh Áron Attila

A bejegyzés trackback címe:

https://diplomaci.blog.hu/api/trackback/id/tr633005197

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Most akkor el leszünk szigetelve? 2011.06.22. 17:03:35

 A szlovén miniszterelnök nyilatkozott egy érdekeset, és mind a fideszes Schöpflin György, mind a Mandiner tegnapelőtti blogbejegyzése ezt az illető szociáldemokrata mivoltára, vezeti vissza, illetve hogy ő "a szlovén Gyurcsány Ferenc". ...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Jester 2011.06.22. 13:00:40

A Briteknek bármi jól jön, hogy eltereljék a figyelmet Nagy-Britannia felbomlásáról...

☉ ☾ 2011.06.22. 13:14:52

@Jester: neked pedig bármi jól jön, hogy eltereld a figyelmedet az elmeállapotodról.

Fekete Sámuel 2011.06.22. 13:15:29

@Jester: sajnos nem látom azt, hogy bomlana. Írországnak, Skóciának, Manx-nak és Wales-nek már rég szabadnak és függetlennek kellene lennie.

mokkaczuka 2011.06.22. 13:16:16

Hagyni is kell bedőlni a nagyarcú szarháziakat. 1984 óta Közös Piac tagok, azóta élősködnek Németországon és Nagy-Britannián, basznak végrehajtani minden határozatot, hazudnak, hamisítanak, sunyiskodnak, és amikor most az egész bedől, még nekik áll följebb, még nem is privatizáltak semmit. Kizárni őket, falat köréjük, aztán öljék meg egymást.

somogg (törölt) 2011.06.22. 13:16:57

@Pszientológus: nekem nem tunnek tul boldogtalannak abban a nagy rabsagban

Fekete Sámuel 2011.06.22. 13:19:32

@somogg: Agymosottak, és nem boldogok.

romaniarulez! 2011.06.22. 13:32:27

Szerintem a Dunántúl is legyen független és lehetőleg Pannon Császárság néven kezdjen új életet. Ja, és legyen eurója azonnal!

Giraffa 2011.06.22. 13:32:51

Mintha szlovák barátaink is tiltakoztak volna a görögök KORÁBBI megmentése miatt. Teljes joggal.

Mire mi - úgy tűnik teljesen feleslegesen - EURO-zóna leszünk, majd csak arra fogunk kelleni, hogy a zóna régebbi tagjainak felhalmozott adósságát legyen kitől behajtani. :)

aljaskuszobab 2011.06.22. 13:36:25

azt nem értem, hogy a németek mi a szart keresnek még az EU-ban. az egész szervezet arra épül, hogy a németek vérét szopja portugáliától kezdve, a franciákon át, a görögökig mindenki. erre még csak nem is érvényesíthetik az akaratukat úgy, ahogy a lakosság vagy a gazdasági helyzet alapján járna nekik.

ha német lennék rég követelném, hogy lépjünk ki és alapítsunk egy "északi uniót" németország, dánia, hollandia és a skandinávok résztvételével és aztán jöhet a fal...

Tapmancs 2011.06.22. 13:45:57

Mi történik ha csődbemegy Görögország? (azon túl hogy a többit is magával rántja) Vagyis mi történik ha egy ország csődbemegy?

somogg (törölt) 2011.06.22. 13:49:26

@Tapmancs: felszamoljak, mint egy ceget. Az epulteket, foldet elarverezik, es az orszag nevet torlik a terkeprol. A lakosoknak 6 honap turelmi ido all rendelkezesre, hogy a vasarlo orszag nyelvet elsajatitsak.

KenSentMe 2011.06.22. 13:50:07

@aljaskuszobab: Azt azért vedd észre, hogy Németországnak Európa az a piaca.. nekik ebből az egészből éppen elég nagy buli, hogy vezető ipari országként ők gyártják le azt, amit mindenki más megvesz, ők fölözik le a hasznot. Ha körbevennéd fallal az országot, akkor hogy venné mindenki a Mercedeseket és az Audikat, hova helyeznéd ki a termelést? Nézz körbe a boltban a műszaki osztályon, hány német érdekeltségű vállalat termékeivel találkozol. Vagy nézd meg, hogy Kelet-Európából hány remek szakmunkás és szakember és orvos megy Németországba dolgozni. Szerinted ez nem ér meg minden pénzt?

Itt nem arról van szó, hogy mindenki a németek vérét szívja vagy nem szívja, hanem hogy kialakult egy olyan struktúra Európában, amiben kb. Németország a gazdaságilag vezető állam. Szerinted ez nem előnyös a németeknek? Inkább azt sajnálhatják, hogy ez az egész nem fog örökké tartani, ha ezek a gagyi, balkáni államok egyszer elkezdenek csődbe menni, akkor kénytelenek lesznek alapjaiban újragondolni a gazdaságpolitikájukat.

qwertzu 2011.06.22. 13:54:48

A pontos menetrend mindig egyedi, de sanszos hogy végül részben vagy teljesen leállnak az állami transzferek kifizetései. Nyugdíj, rokkantnyugdíj, közalkalmazotti bérek, családi pótlék, egészségügy intézmények finanszírozása stb...
Illetve "szokás" még, hogy az állam befagyasztja a bankbetéteket.

Persze ez így nyilván sokkal kultúráltabb mintha az állam szerzett jogokat venne el az állam. Így a szerzett jogok (előrehozott nyugdíj) megmaradnak, csak nem fizetik ki őket mert nincs miből, de hát mégiscsak megfelel a római jog elveinek. :)

2011.06.22. 13:57:38

@aljaskuszobab: ez nem emocionális kérdés, hanem durván gazdasági. A németek még mindig jól élnek abból, hogy a piacaikat kiterjesztették kelet fele. Abban a másodpercben, hogy nem éri meg nekik, akkor majd lépnek.
Arról se feledkezz meg, hogy állami pénzeket adnak be az EU-ba, de magáncégek profitálnak az EU-ból. Itt a lényeg.

sárkányfő 2011.06.22. 13:57:57

@Tapmancs:
A csőd azt jelenti, hogy egy ország (cég) nem tudja fizetni a kötelezettségeit.
Egy ország pl. nem tudja fizetni közalkalmazottait, nyugdíjasait, kórházait, intézményeit, nem tudja kifizetni lejáró kötvényeit, adósságait, stb. Ha ezt bejelentik, vagy kiderül, hogy tuti csőd van, az állami kifizetésből élő bankok, cégek azonnal tönkremennek, és a hozzájuk köthető cégek is, stb., tehát dominóelven bedől a fél a magángazdaság is. Emberek kerülnek azonnal utcára, tömegesen, aki mégsem, annak is negyedelik a fizetését. Ez rossz esetben zavargásokhoz is vezethet. Tekintve hogy ők az év melegebbik felében a turizmusból élnek, ami így megszűnne, ez is fokozná a zuhanást.
Az ország drágábban tud szerezni hitelt, mint valaha, bár inkább sehogy se tud.
Remélhetőleg az állami intézmények, kórházak, rendőrség fenntartására, áramszolgáltatására, világításra, benzinre stb. marad pénz, ezek elég fontos dolgok.

Na valami ilyesmi a csőd. Gazdasági összeomlás. Rossz dolog.

2011.06.22. 14:00:49

@Giraffa: Mi már nem leszünk. 5 éven belül megszűnik az euró mint közös fizetőeszköz.

endike · http://barathendre.wordpress.com/ 2011.06.22. 14:05:58

Úúú de gonoszak! Miért ez a rosszindulat? Hiszen mi rosszat tettek a görögök? Mi rosszat tettünk mi? Hiszen annyira sokat dolgozunk, az értelmiségünk olyan okos és értelmes, mindent, de mindent megtettek annak érdekében hogy jól menjenek a dolgok. És ide jutottunk! Tönkretesz minket az EU és az IMF! Minket, az ártatlanokat!

Gonosz ez a világ!

KenSentMe 2011.06.22. 14:07:02

@qwertzu: Azt tegyük hozzá, hogy amint az állam nem tud fizetni az alkalmazottainak, egy erős infláció kezdődik, amit egyszerűen nincs, ami megfékezzen.. mindenki elkezdi eladni az állami valutát, ami ennek következtében napokon belül szart sem fog érni.. az állami bankok tönkremennek, a befektetések elúsznak.. ennek nyomán kitör a tömeghisztéria. Ha pedig pl. a rendőrség nem képes ellátni a feladatát, mert a rendőrök sem kapnak fizetést, akkor a közbiztonság is erősen visszaesik. A munkanélküliség hirtelen az egekbe ugrik, és persze mindenki magára az államra lesz dühös, ami azonnal forradalmi hangulatot teremt.

De nem ez az egészben a legrosszabb. A legrosszabb, hogy azok a befektetők (tipikusan más országok), akik a pénzükkel segítették a gazdasági folyamatok működését, azok az államcsőd bejelentésénél rögtön elvesztették a pénzüket. Dühösek és ingerültek: ott állnak egy csomó államkötvénnyel, ami annyit se ér, mint a papír, amire nyomták. Ennek következtében elfelejtik a csődbe ment ország nevét, és egy büdös vasat sem adnak neki többé. Ami azért gáz, mert ebben a helyzetben csak a pénz az, ami megmenthetné a csődbe ment országot. Ennek hiányában viszont a kialakult káosz és fejetlenség tartós lesz.

Forradalomra, polgárháborúra kell felkészülni.

Démonmac1 2011.06.22. 14:09:58

A sok gazdasági analfabétának üzenem: rossz dolog, ha bedől a Görög gazdaság (egyéb kulcsszavak még: tőzsde)

Úgyhogy nem kell a tipikus magyar dögöljön meg a szomszéd tehene is elv.

Az "euro megszunés" t meg felkapta valami idióta, nem így működik a dolog.

qwertzu 2011.06.22. 14:12:17

@VRbagoly: "Azt tegyük hozzá, hogy amint az állam nem tud fizetni az alkalmazottainak, egy erős infláció kezdődik,"

Ha még drachma lenne akkor igen, de az euró annyira nem tud megborulni, elvégre sok más országban is lehet vele fizetni. Mondjuk ilyenre mostanában nem volt példa, hogy a csődbe menő ország valutája ne tudjon nagyon megborulni. Ha jól emlékszem a középkorban rendszeresen váltak fizetésképtelenné államok, de a forgalomban lévő pénz a nemesfémtartalom miatt nem tudott hirtelen elinflálódni.

zero · http://vastagbor.blog.hu/ 2011.06.22. 14:20:49

Lassan pont kerül a közel 8 éves össznépi találgatásnak a végére, hogy mikor lesz nálunk euró.

Soha, mert mire odajutunk, nem lesz euró.

Alvarez 2011.06.22. 14:24:29

www.origo.hu/nagyvilag/20110621-gorog-valsag-adossag-imf-hitel-a-gorogok-velemenye.html

ebben a cikkben a görögök mindenkit felelőssé tettek a válságért, csak saját magukat nem. Kedvencem: az a hibás, aki adta a kölcsönt és nem mi, aki felvettük. Ha tudták, hogy nem tudjuk visszafizetni, akkor miért adtak?

Idióta egy népség. Bár hasonló helyzetben mi sem lennénk különbek (szociális népszavazás pl.)

Wiiktor 2011.06.22. 14:34:47

@Tapmancs: Eltűnnek az emberek az országból. Elszublimálnak és csak a ruhájuk marad a helyükön.

colonel Tigh 2011.06.22. 14:37:07

@Démonmac1: én meg a sima analfabétának üzenem: "Görög gazdaság" helyesen görög gazdaság ;)

Amúgy igazad van...

nyomasek 2011.06.22. 14:41:57

Sziasztok,

ha valaki még nem olvasta volna milyen egy válság:

mitkereselitt.blogspot.com/2007/10/ismerd-meg-ferfal-t.html

Vision 2011.06.22. 14:44:40

@Alvarez: A gond az, hogy nálunk is ugyan ez a helyzet. Mindenki hibás, az IMF, a Világbank, a komcsik, a nácik, a zsidók, a szlovákok, a pirézek, csak mi nem. Túlságosan is hasonlítunk a Görögökre...

Ben73 2011.06.22. 14:49:00

Egészen egyszerüen eltér a déli országok gazdasági berendezkedése és teljesítménye a nyugateutól, és a közös pénz nekik túl drága. Ezért baromság az euro. Egyszerüen kikellene vezetniük az eurot. Remélem, hogy nálunk soha nem vezetik be. Érdekes azért az is, hogy az euro bevezetéséhez komoly feltételeket kell teljesíteni. Elvileg ezt a Görögök teljesítették is, hiszen bevezették az eurot. Eltelt pár év, és csödben vannak. Ankle most vagy a követelmények hibásak, vagy mags as egész közös pénz elmélet életképtelen.

somogg (törölt) 2011.06.22. 14:49:08

@Tapmancs: ne hidd el amit a tobbiek mondanak, ugy van ahogy en irtam. elednak minden es kesz. az elso vilaghaboru utan magyarorszag is eladta a teruleteinek a nagy reszet, hogy ki tudja a fiztni a haboruzas koltsegeit. trainonban volt az arveres.

Kivancsi 2011.06.22. 15:06:23

Egy-ket jellemzo mondat a fent ajanlott linkbol...

"Mindannyian azt hajtogatták, hogy harminc éve hibát hibára halmoz a politikai vezetés. Meghamisítják a statisztikákat, késleltetik a fizetéseket, teljesen ellenőrizetlenül kötnek üzleteket a bankokkal, és semmilyen törvény vagy hatóság előtt nem vállalnak felelősséget - sorolták többen"

"A görögök eddig ráadásul úgy vásároltak, mint az őrültek, mindenkinek fél tucat hitelkártyája van, hitel hitel hátán, hogy legyen menő kocsijuk, menő tévéjük, menő lakásuk. A gazdák EU-pénzeket kaptak, hogy fejlesszék a gazdaságukat, de inkább új Mercedesre meg sztriptízbárokra költötték. Aztán most csodálkoznak, hogy a dolog visszaüt"

ide irhatnank azt hogy: magyarok, "swedek"....

egyformak vagyunk....

Akitlosz · http://honunk.blog.hu/ 2011.06.22. 15:14:18

Szemét disznó EU.

Önnön léte és fennmaradása fontosabb minden racionalitásnál.

Minden olyan országot ki kellene rúgni az eurózónából, amelyik nem képes betartani a belépéshez szükséges - amúgy elég enyhe - feltételeket sem.

Gagyi országokkal nem lehet erős pénzt fenntartani.

Akitlosz · http://honunk.blog.hu/ 2011.06.22. 15:17:04

@aljaskuszobab:

Kitűnő ötlet.

A németek azonban még mindig meg vannak rogyva lélekben a második világháború következtében, ezért még ma sem mernek kiállni a saját érdekeikért.

Lehet őket szívatni, fejőstehénnek nézni, mert hagyják magukat.

Akitlosz · http://honunk.blog.hu/ 2011.06.22. 15:20:13

@VRbagoly:

"Németország a gazdaságilag vezető állam. Szerinted ez nem előnyös a németeknek?"

Előnyös lenne, ha az így keresett pénzt nem másoknak kellene ajándékozniuk.

Németországban magasak az adók, az állam nem igen mer nemet mondani, ha pénzt kérnek tőle.

Ez már bizony nem jó a németeknek.

newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2011.06.22. 15:20:46

@Alvarez: Ebből magyarországon is indult egy - két próbaper. Ugyanis a hitelt felvevő hitelképességének kivizsgálása - mint pénzügyi szakembernek - a bank feladata. Ő is végezte. Ezért pénzt is kér: Hitelbírálati díj címén. Szóval nem olyan egyszerű, hogy csak úgy odakenjük a másik félre: Minek vetted fel, ha nem bírod fizetni az ad-hoc háromszorosra emelt költségeket.

somogg (törölt) 2011.06.22. 15:21:37

@Akitlosz: azert a nemetek helyzete nem olyan egyertelmu, regionalis nagyhatalom, de a nem globalis. ha elkezdenenek hirtelenkedni egybol szembe talalnak magukat a tobbi eurpai allam eros szovetsegevel. nagyon bolcsen raereztek, hogy csak kooperalva, az eu-n keresztul tudjak az erdekeiket kepviselni

exilis 2011.06.22. 15:27:11

A válság kapóra jött a németeknek, sorra bedőltek a periférikus országok vállalatai, és a helyüket a németek foglalták el. Nem véletlenül dübörög a német gazdaság, nem véletlenül ők a világ első számú exportőrei, nem véletlenül tartanak már ott ahol a válság előtt. Lehet úgy néz ki, hogy az ő hátukon van egész európa, de valójában csak nem hagyják megdögleni a fejőstehenet.

Akitlosz · http://honunk.blog.hu/ 2011.06.22. 15:28:27

@sárkányfő:

Nem az államcsőd nem azt jelenti, hogy az állam semmit nem tud kifizetni, hanem csak azt, hogy mindent nem, amit kellene.

Azaz államcsőd esetén nem a közkórházakat zárják be, hanem nem törlesztik többet az államadósságot. Ettől félnek a "befektetők", nem attól, hogy a görög nővérek nem kapnak fizetést.

Akitlosz · http://honunk.blog.hu/ 2011.06.22. 15:33:09

@qwertzu:

Így van. Az állam fizetésképtelensége nem jelent feltétlenül inflációt.

Infláció akkor lesz csak belőle, ha az állam pénznyomtatással akar úrrá lenni a fizetésképtelenségén.

Ezt csinálta például a magyar állam 1945-1946-ban. A lerombolt ország gazdasága nem tudott az állam működéséhez elég adót fizetni, hát nyomtatták a pengőt orrvérzésig.

Laikus Érdeklődő 2011.06.22. 15:34:25

@VRbagoly: "mert ebben a helyzetben csak a pénz az, ami megmenthetné a csődbe ment országot."
Ez biztos? Mi van akkor, ha hosszú távon a kapott pénz sem képvisel valódi értéket és kiderül, hogy az is csak annyit ér "mint a papír amire nyomták"?

pandacsökiboborján 2011.06.22. 15:35:19

a görög válság megoldásának egyetlen érdemi és lehetséges módja a perszonálunió Magyarországgal: Orbán és Matolcsy hamar rendet rakna:)

somogg (törölt) 2011.06.22. 15:35:54

@Akitlosz: a masik ok ami miatt a nemetek fizetnek, mert a gagyi orszagok kotvenyeit foleg a kis nemet bankok birtokoljak es nem lenne szerencses, ha a helmut elbukna a megtakaritasi szamlajat (illetve az allami garanciabol ki kene ot fizetni)

Alvarez 2011.06.22. 15:35:56

@newtehen: és eredményesek ezek a próbaperek? Vagy csak az ügyvéd keres rajta?

A költségnövekedést gondolom nem a fix kamatozású görög államkötvényekre értetted. De persze lehet keverni a szezont meg a fazont.

somogg (törölt) 2011.06.22. 15:39:30

@totorohun: tudsz peldat mondani? portugal, gorog ceget nem tudok, de irtorszagba betelepult cegek vannak, akik nem mennek tonkre, ami a spanyol cegeket illeti, a santandert szinte alig erintette a vallsag, a legnagyobb elelmiszer lancuk most megy olaszorszagba es szeleromuben is a vilagelsok kozott vannak.

sárkányfő 2011.06.22. 15:40:26

@Akitlosz: egy kis jó szándékkal és józan ésszel érthető lett volna, hogy én is így értem, csak a lényeget akartam megmutatni.
Az természetes, hogy egy csődben lévő állam is a legfontosabb funkciókat próbálja fenntartani, de nyilván azokra is kevesebb pénz jut, sokkal, mint egyébként. Elbocsátások, fizetéscsökkentés, késleltetett/kimaradó fizetés nem csak bérekre, de mindenre, ilyenek. Ha a legrosszabb forgatókönyv valósul meg (tömegközlekedés leállása, utcákon a zavargások miatt nem lehet közlekedni, stb.), akkor be se tudnak menni a kórházba a doktorok, meg a betegek, mentők sem, leállhat az áramszolgáltatás országosan, stb, persze ez már nem csak csőd, hanem összeomlás-közeli helyzet, ez a lehető legrosszabb verzió. A lényeg, hogy egy komoly csőd esetén már semmit sem lehet kiszámítani. De még a legjobb verziót is keményen megérzi mindenki, kórházastul, mindenestül.

Akitlosz · http://honunk.blog.hu/ 2011.06.22. 15:41:19

@somogg:

Európában nincs globális hatalom. EU-n belüli ügyekben nincs is erre szükség.

Kifelé kell(ene) egységet mutatni, nem belül. De nincs meg az egység kifelé sem, nincs közös haderő, nincs közös külpolitika, még az útlevél sem közös, semmi.

Görögország elkúrását a németekkel, franciákkal, pláne a szlovákokkal megfizettetni disznóság, nem racionális.

Azért teszik, mert nem akarnak semmit engedni abból, amit egyszer már elértek. Ha az eurózóna túl nagy, alkalmatlan országok vannak benne, akkor a racionális döntés az, hogy kirúgják onnan őket.

Meddig hitelezik tovább Görögországot? A görögök nem fognak semmit tenni, mert minek. Látják mennyire félnek más országok a görög államcsődtől, ezért ész nélkül hajlandóak hitelezni, holott már az eddigiek fizetésére is képtelen Görögország.

Az euró, a német, francia, szlovák stb. adófizetők fogják meginni ennek a levét.

Cserébe persze nem várhatják el, hogy hasonló helyzet esetén, majd őket is meghitelezi Görögország. :-)

dean23 2011.06.22. 15:41:40

Majd jönnek a görögök Magyarországra közmunkásnak, utcát söpörni. A GDP-nk meg megugrik 110%-kal! :P

somogg (törölt) 2011.06.22. 15:52:30

@Akitlosz: en is azt irtam, hogy nem globalis hatalom, viszont europaban a legerosebb. annyira viszont nem eros, hogy a tobbi allam szovetsege elleneben barmit is el tudna erni. ezert kooperal, illetve azert mert nem akarja, hogy a kis bankjai bedoljenek. azert gorogorszagot meg lehet fogni, mert ha kidobjak az eurobol, annak sulyos kovetkezmenyei lesznek. pl. az osszes bankbetet (ami ugy euro) lelep az orszagbol, mert az ujonnan bevezetett valuta nyilvanvaloan gyenge lesz a rossz gazdasagi helyzet miatt. nem igazsagos a tagallamokkal megfizettetni? ez egy szovetseg, aminek van ara es haszna, ez az ara.

Akitlosz · http://honunk.blog.hu/ 2011.06.22. 15:59:23

@sárkányfő:
Végső soron elég, ha a rendőrök meg a katonák fizetésére és lőszerre telik, akkor az állam már fenn tudja tartani magát.

Persze akár el is lehet zavarni a kormányt, de attól még az államcsőd marad. Egy új kormány sem tud a semmiből valamit teremteni. Ha az állam úgy rendezkedett be, hogy mindig többet költ a bevételeiből hitelből azon nehéz változtatni.
Drasztikus költségvetési kiadáscsökkentések ellen mindig lesznek, akik tüntetni fognak.

Akitlosz · http://honunk.blog.hu/ 2011.06.22. 16:05:00

@somogg:

Addig jó a "szövetség", ameddig több a haszna, mint amennyibe kerül.

Kérdés meddig áll fent ez a helyzet.
S mi lesz, ha a görögök példáját mások is követik, ha látják, hogy a görögök bármennyit tékozolhatnak, nem hagyják őket csődbe menni?

Lehet jobb (olcsóbb) előbb nemet mondani, amikor még van döntési lehetőség, mint később, amikor már muszáj lesz.

Minek az euró egyáltalán, ha egyetlen tagország kedvéért, hagyják majd, hogy veszítsen az értékéből?

Semmi jele nincs, hogy a görögök megbecsülnék a segítséget, inkább annak van, hogy visszaélnek vele.

HgGina 2011.06.22. 16:06:58

@Pszientológus: Írország elég régen (nagyjából 90 éve) független, ha ez eddig neked nem is tűnt fel.

qwertzu 2011.06.22. 16:07:08

@Akitlosz: "Végső soron elég, ha a rendőrök meg a katonák fizetésére és lőszerre telik, akkor az állam már fenn tudja tartani magát."

Azért manapság ez kevés. Nem hiszem a mai időkben sortüzet lehetne vezényelni, anélkül meg az éhes tömeg mindenen átgázol. Szóval egy minimális élelmiszer + ivóvíz ellátás mindenképpen szükséges.

De nem lesz egy fáklyásmenet az biztos.

Nagyon meg fogják szívni.

Zorgo 2011.06.22. 16:23:58

Görögöket már régen hagyni kellett volna elsüllyedni, mert most még kis veszteséggel lehet ebből a csónakból kiszállni.Pont úgy élnének ők is,mint mi,ha nem lennének mesterségesen felduzzasztva a fizetések.A feelingre pedig nem lehet gazdaságot építeni, csak iparra, mezőgazdaságra.Most majd megértik ők is.

Anti Anyag (törölt) 2011.06.22. 16:24:07

@Ben73: Valójában a görögök azért tudták bevezetni az eurót, mert kozmetikáztak (csaltak), méghozzá elég rendesen.

Beletelt vagy 2 év mire erre az EU rájött. Azóta a görögöknél folyamatos a visszaesés, nem véletlenül, hogy a válság miatt is ők dőltek be a legjobban.

Magukkal toltak ki, attól egy ország még nem lesz fejlettebb, ha eu-val fizetnek.

Gazdaságuk ráadásul olyan dolgokra épül, amelyben egyre erősebb a konkurrencia. (Törökország, Bulgária, Macedónia) (Déligyümölcs, idegenforgalom)

Muad\\\'Dib 2011.06.22. 16:24:33

Ugyan, mindenki ismeri a britek véleményét az EU-ról. Nem tudom emlékszik e még valaki erre a zseniális sorozatra:
www.youtube.com/watch?v=GJyg6728ozg
:D

KenSentMe 2011.06.22. 16:29:59

@Laikus Érdeklődő: Erre csak egy Bud Spencer és Terence Hill idézettel tudok reagálni - "Egymillió dollár azért mégiscsak egymillió dollár" .. nem mondom, nyilván előfordulhat olyan helyzetek, amikor többé már ez sem igaz, de az valószínűleg még az államcsődnél is rosszabb. Lehet, hogy itt kéne végiggondolni azokat az országokat, ahol mindenféle nagyhatalmak pénzeiből alakítottak mindenféle kormányokat a zavaros helyzetek után.

@qwertzu: Hupsz, ez egy nagyon jó megjegyzés, ez gondolom, jelentősen mérsékli a negatív hatásokat.

2011.06.22. 16:44:32

A görögöket ki kéne vágni az EU-ból. Csak itt is az a baj, hogy a kib. politikusaik csinálták ezt(ne "Gyurcsányozzon és szocizzon" senki, mert a görög jobboldal csinálta), és a nép szív.

Zorgo 2011.06.22. 16:54:54

@Belpo:

Egyik oldal sem csinálta, a görögök kódolva vannak a csalásra, és a mellébeszélésre.Az a baj,hogy ott sem meri senki sem elmondani a frankót, mert kimegy az egész nép az utcára, és felgyújtják az Akropoliszt is.

Muad\\\'Dib 2011.06.22. 16:57:59

@Aerius:
Hülyeség ezt ennyivel elintézni. Mint látható nem csak Görögország van szarban. Sajnos az egész rendszerbe kódolva van ez az eredmény, lévén kitaláltak egy remek pénzügyi rendszert, azonban sajnálatosan sikerült a legerősebb gazdaságokra optimalizálni, így a kisebb, gyengébb gazdaságokat simán bedönti a rendszer.

Addel 2011.06.22. 17:19:29

Aki esetleg emlékszik Argentínára, na én hasonlót várok Görögországban is, aki nem annak egy rövid összefoglaló az Argentin csődről.

"Fernando de la Rúa (1999-2001) elnök 2001 december 20-án bejelentette az államcsődöt, ostromállapotot vezetett be, majd lemondott posztjáról, és helikopteren menekült el a Casa Rosada elnöki palotából. Az 1998 óta tartó recesszió és a tetemes államadósság miatt az – adóelkerülés érdekében is - elektronikus bankkártya használatára kényszerített lakosság december harmadika óta nem fért hozzá korlátlanul betéteihez, ezért az államcsőd bejelentése után kétnapos zavargás kezdődött az országban, amit a hatóságok végül vérbe fojtottak.
Az argentin állam 2001. júniusában 29,5 milliárd dolláros rendkívüli hitelt kapott az IMF-től."

2011.06.22. 17:35:21

@Giraffa: "Mire mi - úgy tűnik teljesen feleslegesen - EURO-zóna leszünk, majd csak arra fogunk kelleni, hogy a zóna régebbi tagjainak felhalmozott adósságát legyen kitől behajtani"

Nem leszünk mi euró zóna :) 2024-ben várható az Euró bevezetése, addigra az unió már levesben lesz. Egyébként sosem voltunk mi igazi uniós tagországok. Az igazság az, hogy utoljára érkeztünk meg a házibuliba, ahol mindent felzabáltak, mindent bevedeltek már, aki még nem ment haza, az a hányásába fetreng öntudatlanul… Hát az EU „házibulijában” nekünk már csak a takarítás jut, az ajtóban toporgó pizzafutár kifizetése, meg a szétkúrt lépcsőházért vállalni a felelősséget.

Tigristappancs 2011.06.22. 21:30:32

Btw, nyomtassunk 22000 MRD forintot, fizessük ki az államadósságot aztán meg vezessük be egyoldalúan az Eurót. Vagy a Jüant.

Akitlosz · http://honunk.blog.hu/ 2011.06.24. 02:46:46

@HgGina:

Ha nem tűnt volna fel nem az egész Írország független. Az északi rész még mindig angol uralom alatt nyög, nem Írország része.

Akitlosz · http://honunk.blog.hu/ 2011.06.24. 02:52:40

@Tigristappancs: :-)

Ezzel az a gond, hogy az adósság jó része euróban, dollárban, jenben, frankban van. Azaz nem lehet forinttal visszafizetni.

Tigristappancs 2011.06.24. 06:59:36

Hát már hogy a frászba ne lehetne, csak át kell váltani. Most is így van fizetve minden.

Akitlosz · http://honunk.blog.hu/ 2011.06.28. 21:39:58

@Tigristappancs:

Csak most még ér is valamit a forint.

Ha a te módszereddel nyomtatnák orrba-szájba, akkor elveszítené az értékét. Nyomorba dőlne az ország, s nem kellene a semmit érő forint senkinek sem.

Tigristappancs 2011.06.28. 21:47:18

Persze. Azért kéne rögtön utána bevezetni a jüant.
süti beállítások módosítása