Síita félhold borítja be a Közel-Keletet

2014. október 08.

Az „arab tavasz”, valamint 9/11 a közel-keleti régió erőviszonyait alapjaiban változtatta meg. A 21. század első felére Irán rendkívül megerősödött, és ez a folyamat a „síita félhold” kialakulásához, valamint a Szaúd-Arábia vezette szunnita blokkal való geopolitikai konfliktus elmélyüléséhez vezetett.

A Közel-Kelet térsége manapság regionális és globális szintre ható konfliktusok színtere, ahol a térség hatalmi erőviszonyait alapvetően két, történelmi jelentőségű esemény rajzolta át. A 2001. szeptember 11-i terrorcselekmények nem csak az Amerika előtt álló kihívásokat, hanem a közel-keleti viszonyokat is alapjaiban változtatták meg. A 9/11-re adott válaszok folyamán az erő alkalmazása került előtérbe, és bár nem egy nemzetállam állt a merényletek mögött, az Egyesült Államok vezette koalíció mégis egy államot támadott meg. Tíz évvel a támadásokat követően az „arab tavasz” eseményei szilárdnak gondolt rezsimeket söpört el, jelentős geopolitikai változásokat indítva el, mint például az Egyesült Államok és Izrael közel-keleti pozícióinak meggyengülése, Irán pozícióvesztése, a török külpolitika reaktiválódása, a polgárháborúk (Szíria, Líbia, Jemen), vagy a radikális iszlamizmus térnyerése.

A kétezres évektől felerősödött az a tulajdonképpen már 1967 óta tartó folyamat, amikor a hatnapos háborút követően az arab nacionalizmus gondolata vereséget szenvedett, az arab egység ideája pedig halálos sebet kapott. A 21. századtól „új Közel-Keletről” beszélhetünk, ahol a hatalmi centrum a nem arab középhatalmak felé, így Törökország, Izrael és Irán irányába tolódott el. Teherán stratégiai szerepe felértékelődött, igazi regionális nagyhatalommá nőtte ki magát, és ezzel párhuzamosan megerősödött a síita öntudat, amelyből magától értetődően alakult ki vallási és geopolitikai ellentét a Szaúd-Arábia vezette szunnitákkal szemben.

szaud-iran.jpg

("Ezek a mosolyok csak a kameráknak szólnak", f: www.theblaze.com)

Teherán az iszlám forradalom 1979-es győzelme óta, olyan témákat állított a nemzetközi diskurzus középpontjába, amelyek mentesek a szektariánus elemektől, és amelyre fogékony az arab közvélemény. Az iráni soft power Amerika és Izrael-ellenességből, valamint a palesztin ügy felkarolásából áll, és ezeket az „alapelveket” a régióban viszonylag sikeresen terjesztette. Szakértők szerint a síita félhold megerősödése az arab világ harmadik nagy traumája lehet, az Oszmán Birodalom összeomlását és Izrael állam megalakulását követően. A 2000-es években Irán kiterjesztette a befolyását a szomszédos országokra, jelentős pozíciókhoz jutott Libanonban, Szíriában, Irakban, illetve a palesztin területeken, ezzel elmosva azt a stratégiai határt, amely évszázadokig húzódott az Oszmán Birodalom és Perzsia között.

Az arab tavasz eseményláncolatai következtében a síita–szunnita rivalizálás legmélyebb időszakait élte meg, hiszen Irán támogatásával a bahreini ellenzék kis híján megdöntette a szunnita kisebbség hatalmát, és a síita hatalomátvételt csak az Öböl Menti Együttműködési Tanács katonai beavatkozásával sikerült megakadályozni. 2011 után Teherán pozíciói jelentősen meggyengültek, nem csak Bahreinben, hanem az egész térségben. A pozícióvesztés okai azonban nem kizárólag egyes országokban megszerezett befolyás csökkentésében, vagy esetleges elvesztésében keresendők, hanem fontos kiemelni, hogy az arab tavasz során a muszlim diskurzusokban olyan kérdések erősödtek fel, mint a gazdasági és szociális problémák, emberi méltóság és a demokratikus választójog, és ezen kérdések megoldására Irán nem tud alternatívát adni a térség polgárainak.

Szaúd-Arábia síita-ellenes stratégiájának szerves részét képezi a belső és külső támadások elleni hatékony, amennyiben szükséges – ahogyan láttuk azt Bahreinben – fegyveres fellépés, garantálva a belső rendet és az Öböl menti monarchiák védelmét. Az ország keleti részén jelentős síita népesség él, akik az arab tavasz során a királyság alkotmányos monarchiává alakítása érdekében tüntettek, amelyek zavargásokig fajultak. Rijád külső erők manipulációját, terrorizmust, és destabilizációt emlegetett, Teherán pedig más országok önrendelkezési jogának és szuverenitásának megsértésével (Bahrein, Jemen) vádolta a szunnita országot.

A legmagasabb tétekkel azonban Szíriában játszanak a felek, ahol szintén úgynevezett proxy-háborút vívnak. Teherán és Damaszkusz szövetsége az iszlám forradalmi időkig vezethető vissza, amikor Khomeini ajatollah Mekka és Medina „amerikai iszlám alóli felszabadítását”, valamint a Szaddám Huszein vezette iraki baaszista rendszer megdöntését szorgalmazta. Az iráni–szír szövetség tartópillérei tehát alapvetően reálpolitikai okokra vezethetők vissza, a vallási köteléket nem szabad túldimenzionálni. Szaúd-Arábia jelentős pénzügyi támogatást nyújt a túlnyomórészt szunnita szír felkelők egy csoportjának, mindeközben Irán mindent megtesz annak érdekében, hogy a felszínen tartsa Bassár el-Aszad alavita rezsimjét.

szaud-iran2.jpg

("Jóban rosszban egymás mellett" - Irán és Szíria, f: www.aei-ideas.org)

Eközben 2003-ban felborult az a törékeny hatalmi egyensúly, amely az iraki–iráni kapcsolatokat jellemezte. Az Iszlám Állam létrejöttének gyökerei elvezetnek egészen Núri al-Maliki síita kormányfő és az alavita Bassár el-Aszad szír elnök iráni támogatással fenntartott (szunnitákat) elnyomó rezsiméhez. Szaddám Huszein bukását követően a hatalom a síiták kezében összpontosult, akik a több évtizedes szunnita uralom alatt elszenvedett sérelmekre „válaszul” a politikai, gazdasági és pénzügyi területeken kizárólagos ellenőrzést gyakoroltak.

A síita–szunnita ellentét kérdése tehát színtiszta reálpolitika, azonban fontos kiemelni, hogy az iszlámban a vallás és a politikai között igen szoros az összefüggés, a kettőt teljesen külön kezelni nem lehet. Az arab tavasz előtti Közel-Kelet és a mai „új Közel-Kelet” között az az alapvető különbség, hogy a „radikális” síita tömb (Irán, Szíria, Hezbollah) immár egy még „radikálisabb” szunnita blokkal áll szemben. Irán, miközben az elmúlt évtizedben a közel-keleti térségben regionális hatalommá vált, nukleáris programjának köszönhetően nemzetközileg egyre inkább elszigetelődött, és a nemzetközi közösség által eszközölt szankciók hatására a gazdasága gyakorlatilag összeomlott. Amennyiben a perzsa államnak sikerül konszolidálni gazdaságát és politikai helyzetét, és visszanyeri az elmúlt években elveszített vezető szerepét, nemcsak Szaúd-Arábia és Izrael, hanem az Egyesült Államok komoly politikai és katonai riválisává válthat.

Bartha Bálint

A bejegyzés trackback címe:

https://diplomaci.blog.hu/api/trackback/id/tr946769223

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Krajcsír 2014.10.08. 08:27:12

Habár én is egyetértek nagyjából a "síita félhold" koncepcióval, azért a szakmai és tudományos közegben, nemcsak külföldön, hanem Magyarországon is (pl. N.Rózsa Erzsébet, Sógor Dániel) sokan tagadják és elutasítják ennek létezését, vagy alakulását. Valamilyen szempontból igazuk van, főleg Szíria és Irán kapcsán: Szíria egy nyíltan szekuláris (közel-keleti nézőpontból már-már ateista) jellegű rendszer, miközben Irán nyíltan teokratikus, s ezért ha ideológiai szempontból nézzük a két ország jó kapcsolatát, akkor bizony ez önellentmondásos. Sőt ebbe még azt is bele kell vesnni, hogy az alavitákat is csak a 70-es években ismerték el muszlimoknak a síita vallástudósok. Inkább azt mondják, hogy a régió nem a szunnita-síita ellentét, hanem egy "hármas játszma", vagyis a vahabizmus, Muszlim Testvériség és a szekuláris erők (hadsereg) harca.

A másik, hogy Jement egy kicsit ki lehetett volna bővíteni, hogy mi történik ott (persze a nyugati és a magyar média alig foglalkozik vele, de kortánt sem jelentéktelen ami ott zajlik) A síita húszik ugyanis gyakorlatilag megdöntötték a kormányt és egyre inkább Irán-szatellitállammá kezd válni az ország, persze ha nem szakad szét. Azért Szaúd-Arábia számára igencsak bosszantó, hogy a hátsó udvarában pont egy Teherán szövetséges alakulgat, amit még Bahreinnél sikerült megakadályozni. Ha érdekel valakit, a jemeni helyzetről szóló cikkem keletport.hu/index.php/politika/117-obol/2295-a-jemeni-esemenyek-legnagyobb-gyoztese-iran

borzimorzi 2014.10.08. 21:20:17

Valljuk be: ezek a különféle frakciók áttekinthetetlenek, és egyik vérszomjasabb, mint a másik. Teljesen felesleges békítgetni őket. Hadd meccseljék meg egymást. Majd a győztessel ráérünk tárgyalni. Vagy lebombázzuk, az is egy opció. De hagyni kell őket, hadd harcolják meg harcaikat. Csak arra kell(ene) ügyelni, hogy nukleáris fegyverekhez ne juthassanak.

Ők se jöttek ide belepofázni az I. VH-ba vagy a II. VH-ba. Látták, hogy az európaiak hülyék, és ölik egymást. Ugyanezt a távolságtartást kellene nekünk is megtanulnunk végre.

Esetleg, ha a törökök szét akarnak ütni köztük, azt hagyni kell. Az egész világ jobban járna, ha a szekuláris török állam uralma alá kerülne az egész régió.

Üdv:
b

Danubium 2014.10.10. 19:02:38

Az iráni gazdaság elleni szankciók egyáltalán nem az atomprogram miatt voltak érvényben, hanem az Egyesült Államok arról való tárgyalni nem akarása miatt.

www.washingtoninstitute.org/uploads/Documents/pubs/PolicyNote15a_Singh.pdf

Teherán többször is jelezte, hogy hajlandó egyességre, de csak hisztériát kapott.
süti beállítások módosítása