Juncker gyengélkedő Európai Uniója

2015. március 19.

Miközben az Európai Uniót közel minden oldalról folyamatosan érik gazdasági, politikai és katonai kihívások, az európai egység eszméje egyre gyengébb erővel hatja át a kontinens közéletét. Bár egyfajta aranyszabálynak tekinthető, hogy a közösen megélt krízishelyzetek összekovácsolják a résztvevő feleket, úgy tűnik, ez a brüsszeli tárgyalótermek szereplőire nem, vagy csak kevéssé igaz. 

Amikor tavaly nyáron Németh Áron Attilával írtunk egy kvázi pro és kontra cikket Jean-Claude Junckerről és az EU jövőjéről, az ott kialakult ellentét se nem volt kreált, se nemvolt egyfajta feladatszerűen kiosztott véleménykülönbség. Áron komolyan kételkedett abban, hogy az Európának szükséges lendületet a „régi EU-ban” szocializálódott Juncker képes lesz szállítani, én pedig komolyan hittem abban, hogy a sokkal mélyebb integrációban hívő új EB-elnök el tudja majd fogadtatni a szorosabb együttműködés szükségességét a tagállamokkal. Ha az elmúlt időszakot áttekintjük, egyértelmű: Áronnak lett igaza.

Európa ugyanis jelenleg beteg. Már-már klisésen elhasználódott ez a kifejezés, amelyet előszeretettel használnak mind politikusok, mind elemzők. Európára mindettől függetlenül azonban most nincs jobb, mint a fenti jelző. Félreértés ne essék, nem Jean-Claude Juncker tette beteggé, már az volt jóval azelőtt, mielőtt az új Európai Bizottság felállt. Juncker csupán semmilyen orvosságot nem tett le az asztalra azok közül, amelyeket előzetesen megígért.Mert hogy is áll a jelenlegi diagnózis?

Európa gazdasága beteg. A görög adósságrendezés, az ezzel kapcsolatos korántsem nyugodt tárgyalások és az így felerősödő vádaskodás a tehetősebb és a szegényebb EU tagállamok között egy tökéletes példája annak, milyen hajszálvékony is az integráció ereje a kontinensen, valamint, hogy milyen keveset is jelent a közös európai eszme akkor, amikor valós gazdasági káosz kopogtat az ajtókon. Mindezen vajmi keveset segít az, hogy létezik több terv is az európai teljesítmény fellendítésére: az Európai Stratégiai Beruházási Alap (EFSI) és az Európai Központi Bank által kihirdetett eszközvásárlás (erről bővebben itt írtunk). Az előbbi 315 milliárd, az utóbbi pedig 2016 szeptemberéig körülbelül 60 milliárd eurós program, mind arra irányítva, hogy biztos terepet teremtsen a befektetők számára, akik az utóbbi évek euróválsága miatt igencsak elpártoltak az öreg kontinenstől. Ráadásul egyik kezdeményezés sem tűnik fogadtatásában problémamentesnek – míg az EFSI-t november óta nem sikerült Junckernek megszavaztatnia az Európai Parlamenttel, az utóbbi fő szereplőjét, az Európai Központi Bankot (és vele együtt a mostani európai monetáris politikát) kemény tüntetések hulláma támadta például tegnap Frankfurtban is, ahol közel 10 ezren demonstráltak a megszorításokkal járó pénzügyi döntések ellen.

(ODD ANDERSEN / AFP)

 ("Lángoló indulatok" - harcias demonstráció Frankfurt utcáin; f.: AFP)

Európa biztonságpolitikája beteg. Annak ellenére, hogy a kelet-ukrajnai krízis és az abból fakadó, mostanra konstans orosz katonai atrocitások (légtérsértések; balti államok határainál és az északi tengernél történő akciók) konkrétan az EU határait súrolják, semmilyen valós közösséget nem kovácsoltak az uniós tagállamok között. Sőt, azt mondhatjuk, hogy a konfliktus okán egyre mélyülő ellentét alakul ki az országok között (erről is írtunk előzőleg). Ez főleg az eltérő veszélyfelfogások miatt adódik: különböző államok különböző módon érzékelik a helyzet okozta veszélyeket – míg a Baltikum teljes pánikkal, a spanyolok például felettébb nyugalommal reagálnak a történtekre. Az Európai Unió tagjai ennek megfelelően semmilyen esetleges katonai/fegyveres támogatási lépésben sem tudnak egyezségre jutni, azonban még az ennél egy fokkal talán könnyedebb, gazdasági szankciók kérdésében is teljes megosztottság bénítja meg az elméletileg Közös Kül- és Biztonságpolitikát (CFSP) hirdető kontinenst. Az ezért felelő Federica Mogherini hozzáadott értéke a háborús helyzet feloldásához eddig közel egyenlő a nullával – mi sem bizonyítja ezt jobban, hogy a második minszki egyezményt még protokolláris szempontból sem hagyták az ő vagy bármilyen EU-s szerv kezében, inkább külön nemzetállamok kezdeményezéseként (Németország és Franciaország) kezelték hivatalosan is.

Európa hadereje beteg. Közös hadereje jelenleg különböző békemissziókban való részvételben nyilvánul meg, emellett persze létezik az EU Harccsoport is, amelybe a tagállamok ajánlanak fel zászlóaljakat. Létszáma igen minimális (kb. 30 ezer fős), azonnali bevethető egységei csupán pár ezer fősek. Egyértelmű, hogy jelenléte maximum kiegészíteni tudná a NATO védelmet, azonban jelen formájában még ez is igen kétséges. A mostani felállásban minden résztvevő sokkal inkább bízik (és költ) a különálló, nem összehangolt nemzeti hadseregekre – ami mondjuk a fent említett különböző veszélypercepciók miatt talán nem is csoda. Ahogy az sem, hogy Juncker – kezdeti ígéreteinek megfelelően – megpróbálja a katonai téren való további integráció útjára terelni a tagállamokat. Véleménye szerint egy valódi közös európai hadsereg segítene abban, hogy a szervezet külpolitikája valós talajon álljon.

("Marketingre már van pénz" - Federica Mogherini látogatása az EUFOR főhadiszállásán; f.: eufor.org)

Végezetül pedig, Európa politikai integrációja szintén beteg. Az EU valójában sosem tudott túllépni a közösség gazdasági(piacteremtő) érdemein, annak politikai megnyilvánulásai inkább szimbolikus jellegűek, mint valós érdemekkel felvértezettek. A fenti problémák mentén pedig igen kétséges, hogy ebben az ütemben és hozzáállásban lehet-e életszerű politikai egységet kovácsolni a tagállamok között. Több éve érzik Brüsszelben, hogy az Unió valós értéke, világpolitikai súlya egyre csökken, ezen pedig csakis további integráció segítségével lehet segíteni. Jean-Claude Juncker eddig láthatóan képtelen volt ebbe az irányba terelni a kontinens vezetőit, és – ellentétben például a NATO-val – képtelen volt az Oroszország képében kialakuló régi-új közös ellenségképet politikai tőkévé kovácsolni. Ezt talán még pótolhatja a következő hónapok során, de a hátrányt valószínűleg már sosem tudja ledolgozni. Ennek pedig az egész Unió és annak lehetséges gyors gyógyulása látja kárát.

Mészáros Tamás

A bejegyzés trackback címe:

https://diplomaci.blog.hu/api/trackback/id/tr937283003

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Krisz11 2015.03.19. 21:01:21

Alantas, rosszindulatú bejegyzés, ami a fogalmakat is keveri.
Az egész lényege az amiatti siránkozás, hogy a nemzetek feletti unió nem kaparintott még meg elég hatalmat. Öncélból.

"az Unió valós értéke, világpolitikai súlya egyre csökken, ezen pedig csakis további integráció segítségével lehet segíteni."
Eleve az alap kiinduló feltételezés is téves és agresszív, nevesen az, hogy az EU-nak a hatalmat minél jobban magához kell ragadnia. A tisztességes kiinduló pont az lenne, hogy mi szolgálja leginkább az európai polgárok érdekeit. Az EU hataloméhes bővítése, Ukrajna és más csöves déli/keleti államok bevonása, EU támadó hadsereg felállítása, a nemzeti önrendelkezés további elvétele nem szolgálja Európa polgárait. Az unió érdekeit szolgálja, a hatalmat, ugyan úgy mint a szovjetuniónál.

"Európa hadereje beteg. Közös hadereje jelenleg különböző békemissziókban való részvételben nyilvánul meg"
Mert, talán támadó, területszerző hadsereg kellene? Baj van a békével? Alantas dolog a paranoiát terjeszteni, az EU-t ugyanis nem akarja megtámadni senki. Az USA állomásoztat itt seregeket, de ők elvileg szövetségesek, Kína csak kereskedni akar és messze van, az Oroszok a saját országukat sem tudják belakni, és a határainkat velük szemben akár NATO nélkül is tudjuk tartani.

"Oroszország képében kialakuló régi-új közös ellenségképet"
Sosem Oroszország volt az ellenség, hanem a kommunisták (mint Baroso) meg a Szovjetunió, országtól függetlenül.

Az EU-nak először is azt kellene tisztáznia, hogy globális vagy regionális nagyhatalom-e akar lenni. Mivel ahhoz kevés, hogy globális hatalom legyen, mint Kína, így marad a regionális nagyhatalmi szerep.

Ha egy tisztességes élhető Európát szeretnénk, akkor regionális nagyhatalomnak kell lenni, olyan pacifista politikát magunkévá téve, mint a háború utáni Japán egészen mostanáig. Nem terjeszkedni, más területére szemet vetni, hanem a határokon belül élni, dolgozni, kutatni, fejleszteni, építeni.

Európának a VH utáni Japánhoz hasonlóan az életét a munka, tanulás, rend/törvénytisztelet hármasára kell építeni.

Európa igazi problémája, hogy belülről rohad. Az őshonos polgárok fogyatkozásával ugyanis afrikai és közel keleti népekkel töltik fel az öreg kontinenst, akik a fenti értékekből egyet sem tisztelnek/követnek, így hanyatlásra, afrikanizálódásra vagyunk ítélve. A barbárság terjedését kellene megállítani. Ezzel kellene foglalkozni.

maxval bircaman felelős szerkesztő · http://bircahang.org 2015.03.20. 05:52:40

Lejáróban a liberális EU ideje, ennyi az egész. Vagy változtat eszméin az EU, vagy irány a történelem szemétdombja...

gmihaly 2015.03.20. 07:16:21

Most van a valahai "nagy háború" hadi eseményeinek és "következményeinek" százéves évforduló-sorozata, ami még kb. 6 évig eltart(hat), ha bizonyos "érdekelt" és "ellenérdekelt""felek" is úgy gondolják. Mert ha már annyit rugóznak politikai szereplők és média az "emlékezetpolitikán", akkor ezt sem szabadna "elbliccelni". Csak éppenséggel végre-valahára "helyesen" kellene "emlékezni. Pl. az egykori háborún belüli "szláv háborúkra", különös tekintettel azok "megcsonkított" győzelmeire (vö.:"vittoria mutilata", Mussolini, és az ő fasizmusa), a jövőbeni következményként kb 85 évvel későbbi délszláv háborukra és a napjainkban is folyó orosz-ukrán konfliktusra. És emlékezzünk Foch marsall azon gondolatára, hogy ennek a "nagy" háborúnak a békéi csak 20 év fegyverszünetet hoztak. Valóban, nem sokat tévedett. És a vesztesek, az egykori erősödő gazdasági-üzleti konkurenciák, akik tehát katonai eszközökkel lettek kiiktatva. Horthy jól jött bizonyos szláv szomszéd riválisainknak, akik kényelmesen hivatkozhattak rá, és a miatta szükségesnek mondott "szankciókra", lásd Kisantant és egyebek. Hitler ismerhette a cseh mentalitást, hisz szülővárosában, Braunauban jelentős cseh közösség élt. De tőle későn és rosszul rezeltek be a brit ariszokraták, Churchill pedig a 100 évvel ezelőtti háborúban elkövetett katonai tévedései miatt nem volt meggyőző. A francia politikusok egy része szerint inkább Hitlert, mint a Népfrontot óhajtotta. Ez a tovább nem fejlődő gazdasági potenciál most eléggé hiányzik Európának, az Unió "uralgása" éppenséggel nem pótolja, a kapcsolódó kártékony közgazdasági és politikai-politológiai eszmékről nem is szólva. A nagyra becsült "atlanti partner" pedig sok kérdésben ellenérdekelt fél, a tanácsait nem kellene gondolkodás nélkül megfogadni. A klasszikus szállóige nyomán úgy gondolom, Európa sok mindent elfelejtett és semmit sem tanult, és most is magának csinálja a bajt, némi "atlanti" "rásegítéssel".

bölcsészmérnök · http://pillanatkep.blog.hu/ 2015.03.20. 08:12:03

Az EU vezetői semmiben sem hisznek és semmit sem akarnak, pedig jövőkép és motivációk nélkül csak a sodródás és a lassú lecsúszás marad.
Nincs közös európai eszme, nincs integráció, sőt egyre jobban nő a különbség az egyes európai országok között.
Nincs közös európai érdekeket és értékeket képviselő vezetője az EU-nak, a tagállami vezetők kizárólag a saját országuk érdekeit képviselik. Jelenlegi formájában az EU működésképtelen, érdemi változtatásokra pedig sajnos nem látszik esély.

Exploiter 2015.03.20. 09:15:41

Már réges rég meg kellett volna lépni a valódi integrációt.
Közös pénz, kötelezően, közös gazdaságipolitika, az országos kormányokat megszüntetni, csak a pénz viszik. Közös hadsereg, közös törvénykezés.
Egy igazi európai egyesült államok mellett oroszország már nem lenne számottevő hatalom, de méltó riválist jelentene az egyre erősödő kínának, indiának is.
A jelen állapotában csak történelmi okok miatt nem süllyedt még el a süllyesztőben, de nem sokáig lesz ez így.
Az országnak meg külön jót tenne, ha a lokális kis söpredék elittel nem kéne már foglalkozni többé.

sierrahun 2015.03.20. 15:19:40

"Jean-Claude Juncker eddig láthatóan képtelen volt ebbe az irányba terelni a kontinens vezetőit, és – ellentétben például a NATO-val – képtelen volt az Oroszország képében kialakuló régi-új közös ellenségképet politikai tőkévé kovácsolni."

-- Lehet, hogy azért, mert valami baj van azzal az ellenségképpel? Lehet, hogy azért, mert főként nem Európában bent alakult az ki, hanem kivülről próbálják ráerőltetni? Az, hogy a balitikumnak meg a lengyeleknek mi az ellenségképe, szükségszerűen jelenti, hogy Ciprusnak, Portugáliának és Németországnak is ugyan az kell legyen?
süti beállítások módosítása