Már az európai közlekedést is bénítja a franciák sztrájkja

2010. október 22.

Járatainak mintegy felét lesz kénytelen törölni Párizs két legnagyobb reptere, az Orly és a Charles de Gaulle – jelentette be hétfőn a francia légi közlekedési hatóság – mivel a közel hat hete tartó sztrájkok elérték az olajfinomítókat, ezáltal megcsappantak az üzemanyagkészletek is. Az Orly és a CDG mellett a többi reptér járatainak mintegy 30%-át nem fogja tudni elindítani.

Az október 12-én sokadszorra újrakezdődő és az egész országot megbénító sztrájkhullám a kormány nyugdíjreformja miatt tört ki, mely többek közt felemelné a nyugdíjkorhatárt 60-ról 62 évre. A lakosság közel ¾-e által elutasított törvénytervezetet a Nemzetgyűlés 329:233 arányban már a hónap elején elfogadta, a Szenátus pedig a hét második felében szavaz róla. A tiltakozásban a magán és az állami szektor is egyaránt részt vesz, az egészségügyi dolgozók mellett a média, a banki alkalmazottak, a benzinkutak, a közlekedésben dolgozók és a hét elején a gimnáziumi diákok is az utcára vonultak.
Franciaország tizenkét olajfinomítójából tizet érint a sztrájk – múlt szerda óta pedig összesen nyolcban állt le részben vagy teljesen a termelés. Ennek következményeként közel 1 000 benzinkút fogyott ki üzemanyagból, így felmerült annak lehetősége is, hogy ha a sztrájkok folytatódnak, Franciaországnak rövid időn belül importra lesz szüksége – nyilatkozta Jean-Louis Shilansky, a Francia Olajipari Vállalatok Uniójának (French Union of Petroleum Industries) elnöke. Múlt héten a párizsi metró alkalmazottainak közel fele szüntette be a munkát, majd csatlakoztak a vasúti dolgozók is: a hét elején közel 40%-uk nem állt munkába. Minden harmadik TGV leállt, bár a nemzetközi vonalakon közlekedő vonatok sűrűbben járnak. A vasúti dolgozók idén ősszel már másodszorra tartottak tömegdemonstrációt. A francia munkabeszüntetések okozta nemzetközi közlekedési nehézségeket csak tovább fokozta a belga Eurostar vasárnap kezdődő 24 órás sztrájkja, amely ideiglenesen felfüggesztette a Brüsszel-London közötti vasúti közlekedést.
 
 (forrás: www.cbc.ca) 
A légi közlekedésben múlt héten egy 24 órás sztrájk már okozott nagyobb zavart, melynek során több száz járatot töröltek, de október 19-én, kedden egy második hullám vette kezdetét. Az ír fapados légitársaság, a Ryanair már 200 járatát törölte, de a British Airways is fennakadásokra számít. Több európai fővárosba közlekedő járatot is töröltek, többek között Dublinba és Londonba is, magyarországi járatokat azonban egyelőre nem érint a francia üzemanyaghiány. A francia repterekre érkező rövidtávon közlekedő járatokat üzemeltető légitársaságokat pedig felszólították, hogy a visszaútra is elegendő üzemanyagot szállítsanak, így a Párizs-Budapest távon közlekedő gépeket is Ferihegyen tankolják fel.
A Szenátus szerdán ült össze hogy a módosításokat megtárgyalja, majd várhatóan pénteken szavaz a nyugdíjreform tervezetről. Ezután egy hét képviselőből és hét szenátorból álló bizottság véglegesíti a tervezetet, amelyről a hó végéig a Nemzetgyűlés és a Szenátus is még egyszer szavaz majd.
A tervezet Szenátus elé kerülésének eredményeként a nyolc legnagyobb szakszervezet csütörtökön reggel ült össze, hogy közös stratégiát alakítsanak ki arra az esetre, ha kedvezőtlen irányba haladna a tervezet elfogadása, hiszen még a törvénykezés legutolsó fázisában is kifoghatják a szelet a reformot mindenáron keresztülvinni akaró Sarkozy vitorlájából. Erre korábban is volt már precedens, amikor 2006-ban, a munkaszerződések módosításáról szóló törvénytervezet hiába ment már át a Szenátuson is, mégsem lépett hatályba a tömeges tűntetések nyomására.
A szakszervezetek becslései szerint az elmúlt hat hétben mintegy 250 demonstrációt tartottak országszerte, melyben mintegy 3,5 millió ember vett részt. A szakszervezetek most azonban a pénteken kezdődő tíz napos negyedéves szünet miatt aggódnak, hiszen az üzemanyag hiány és a közlekedési nehézségek sok szabadságra induló család kedvét vehetik az állandó tüntetésektől. Szintén a szünet miatt a tűntetéseken résztvevő aktivisták száma is megcsappanhat. Emellett a szakszervezetek irányítása alól kibújó, „külsős” aktivisták agresszív összecsapásai a rendőrökkel sem vetnek túl jó fényt a sztrájkolókra. A tüntetők ereje tehát fogy, míg Sarkozy nem adja fel – így könnyen előfordulhat, hogy a közel két hónapos sztrájksorozat lassan a végéhez közeledik.

Baumann Zsófi
 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://diplomaci.blog.hu/api/trackback/id/tr932390327

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.