DiploMaci interjú: "Bárcsak Izrael is EU-tag lenne"

2015. június 19.

Dror Morag, az izraeli Meretz parlamenti párt főtitkára a múlt héten az Európai Szocialisták Pártjának Budapesten zajlott kongresszusán vett részt. A DiploMaci Blog az izraeli belpolitikáról, az izraeli-palesztin békéről, és a baloldal helyzetéről kérdezte.

 

A Meretz párt 1992-ben alakult, miért volt szükség egy új baloldali pártra Izraelben, és miben más a Meretz, mint az izraeli „régi baloldal”?

Nem hiszem, hogy Izraelnek kifejezetten egy új pártra lett volna szüksége, azonban volt három kisebb párt, amelyek igen hasonlóak voltak, és rájöttünk, hogy együtt jóval több szavazatot szerezhetünk. Egyenként két-három parlamenti mandátumot kaptak ezek a pártok, együttesen tizenkét helyet szereztünk a Knesszetben (izraeli parlament, összesen 120 képviselőnek ad helyet - szerk.). Az egyik párt igen liberális volt, mind gazdasági, mind társadalmi kérdésekkel kapcsolatban, a másik az emberi jogokért harcolt, a harmadik pedig szocialista párt volt. A pártok összeolvadása egy olyan uniót eredményezett, amely átfogóan, holisztikusan kezelte ezeket a politikai kérdéseket. Ez 1992-ben volt, ma teljesen mások a társadalmi viszonyok. A kilencvenes években megmaradt a tíz mandátum fölötti eredményünk, azonban a kétezres években ez csökkenni kezdett és mára beállt az öt-hat parlamenti mandátumra, amely nem elegendő, ezen javítanunk kell.

dror_0.jpg

(Dror Morag - a Meretz párt főtitkára)

Hogyan foglalná össze a Meretz politikai programját a magyar olvasóknak?

A Meretz egy egyedülálló jelenség, mivel mi vagyunk az egyetlen párt, amelynek holisztikus módon, az élet minden területe kapcsán van egységes üzenete. Az izraeli Munkapárt van, hogy kizárólag a szociális kérdésekre fókuszál, aztán jön egy másik pártelnök, aki kizárólag a palesztin kérdést emeli zászlajára. Mi egyszerre képviseljük a környezetvédelmet, szociális kérdéseket, az LGBT közösség érdekeit, nők jogait, az arab és palesztin ügyet. Mi mindig a társadalmi egyenlőség mellett kampányolunk és a korrupció ellen. Mi vagyunk az egyetlen párt, amely nem volt érintett ilyen botrányokban. A Meretz-et egy igen tiszta, ideologikus pártként ismerik Izraelben. Persze ezek nem mindig azok a tényezők, amik miatt egy adott pártra az izraeli szavazók leadják a voksukat. Az emberek biztonságot keresnek, a napi fenyegetéssel vannak elfoglalva már a Holokauszt óta és a Meretz-et sokan nem tekintik egy olyan pártnak, amely ezzel igazán foglalkozna. A szavazók arra adják le a voksukat, aki szerintük képes megvédeni őket. A Meretz-ről sokaknak nem ez a véleménye, miközben mi biztosak vagyunk benne, hogy mi nyújtjuk a legjobb válaszokat a tartós biztonság megteremtése érdekében. Az átlagos szavazó könnyebben azonosul a jobboldallal, mivel agresszívabbnak tűnik a nemzet biztonságát érintő kérdésekben, sokak szerint egyedül Bibi (Benjamin Netanjahu miniszterelnök) képes megvédeni őket. Ez persze csupán egy illúzió, mi úgy gondoljuk, hogy az ő politikája véget vetne a cionista álomnak. A korrupció sem igazán téma Izraelben, hiszen amíg a politikus „egy közülünk” és gondoskodik rólunk, addig ez rendben van.

Ön szerint a napokban Oran Hazan, a Likud párt parlamenti képviselője körül kirobbant korrupciós botránnyal változhat ez a helyzet?

A valóság persze az, hogy számos korrupciós ügy eljut a bírósági tárgyalásig, volt államfő, miniszterelnök és más vezetők is börtönben ülnek, ami azt jelenti, hogy az ügyészeink nem ismerik a hatalomtól való félelmet. A demokráciának három alappillére van, a Knesszet, amely törvénykezik, a kormány, amely végrehajt, és az igazságszolgáltatás, amelynek ezektől függetlennek kell lennie. Mindeddig ez a függetlensége fennmaradt, azonban a jobboldal mindig megpróbál beleavatkozni. A közvélemény jelentős része nem érzi ezt súlyos gondnak, és nem hiszem, hogy a következő pár évben ez megváltozna.

meretz.png

(A párt plakátja; f.: meretz.org.il)

Két nagyon fontos dolgot említett, az egyik a cionizmus, sokszor nevezik a Meretz-et Izrael legbaloldalibb cionista pártjának. Igaz ez a megállapítás?

Ez még a jobbik eset, vannak, akik anticionistának bélyegeznek minket…

A másik tényező a biztonság, a Meretz álláspontja szerint hogyan teremthető meg Izrael tartós biztonsága?

Egyedül a diplomácia eszközeivel teremthető meg a tartós biztonság. Nem hisszük, hogy erővel meg lehet oldani a(z izraeli-palesztin) konfliktust. Ma már a jobboldal se állítja ezt, új paradigmájuk van, nem azt mondják, hogy erővel megoldják a konfliktust, hanem egy alacsony intenzitású viszállyá változtatják. Szerintük ez a realitás, erősek vagyunk, és együtt kell élnünk a konfliktussal. Nem hiszem, hogy ez egy helyes hozzáállás lenne, mivel így az erőszak ciklusaiba vagyunk bezárva. Sose próbáltunk meg egy hosszú távú békeszerződést megkötni és megtapasztalni, vajon az működne-e. Még amikor erre kísérletet is tettünk 1993-ban, a miniszterelnökünket megölték és a folyamat leállt. Az a két év, amíg az oslói békefolyamat tartott 1993 és 1995 között, ezek voltak Izrael legjobb évei, láttuk a növekedést, a prosperitást mind az izraeli, mind a palesztin oldalon. Láttuk a béke gyümölcseit még azelőtt, hogy a harmadik fázis, a végső megállapodás a független palesztin államról megvalósulhatott volna. Nem lehet az emberek szívét egy nap alatt megváltoztatni. A jobboldal azt mondja, hogy a palesztinok erőszakra nevelik a gyermekeiket. Persze, ez egy oktatási folyamat, meg kell változtatni a tankönyveket és ez a folyamat eltarthat húsz, harminc, akár negyven évig is. Mi igyekszünk találkozni a palesztinokkal, hiszen az izraeli átlagpolgár nem lát palesztint, legfeljebb az ellenőrzőpontoknál és a palesztinok se találkoznak izraeliekkel, maximum katonákkal. El kell kezdenünk a megbékélési folyamatot, mint ahogy Dél-Afrikában vagy Észak-Írországban tették, és ez egy hosszú folyamat lesz. Egyszerre kell fentről lefelé és lentről felfelé elindítani a megbékélést. Egy formális megállapodással kell kezdenünk a legfelsőbb szinten és ezzel egy időben az emberekkel együttműködve elősegíteni, hogy találkozzanak, beszéljenek egymással és megbékéljenek. Ezt nehéz a polgároknak elmagyarázni, és egyelőre nem is sikerült, hiszen ez egy hosszú procedúra és szavazók gyors megoldásokat akarnak látni, ilyen a mai világunk.

Izrael szomszédjairól áttérve Európára, a Meretz az Európai Szocialisták Pártjának (PES) megfigyelő tagja, milyen üzeneteket kap európai szocialista társaitól, találkozik-e Izrael-ellenességgel?

A PES az egyik ilyen nemzetközi platform, a másik a Szocialista Internacionálé, amelyben szintén tagok vagyunk, több mint 150 másik párttal együtt a világ minden országából. Ezek nagyon fontos kereteket adnak a párbeszédnek, az üzeneteket, döntéseket pedig tolmácsoljuk otthon döntéshozóinknak, minisztereinknek. Számos partnerünk van az európai baloldalon. Miközben az izraeli jobboldal azt állítja, hogy Európában mindenki utálja Izraelt, ez nincs így, az európai baloldal sokszor kritizálja az izraeli kormányt, mint ahogyan én is. Meg kell különböztetni egy választott kormány tetteinek bírálatát és egy ország léthez való jogának megtagadását. Az európai baloldali pártok igyekeznek semlegesek maradni azokban a kérdésekben, amelyek minket és a palesztinokat érintik, és számos lehetőséget biztosítanak a párbeszéd számára. Például kizárólag ezek a szocialista találkozók adnak lehetőséget az izraeliek és libanoniak közötti tárgyalásra, ilyen párbeszéd nem létezik más keretek között. Persze ezek nem egyszerű tárgyalások, nem sörözgetünk együtt. Sokszor nem is hajlandóak egy szobában leülni velünk, de amikor igen, akkor sok mindent el tudunk érni a párbeszéddel. Így tudunk kiegyensúlyozott határozatokat hozni és ezekért lobbizni. Mi mindig igyekszünk ellensúlyozni és köszönetet kell mondanom európai partnereinknek, hogy igyekeznek semlegesek maradni. Nem érzem, hogy az európai baloldal Izrael-ellenes lenne, persze sok kritikájuk van a jobboldali izraeli kormány lépéseivel szemben és ez rendben is van. Nem érzékelem, hogy akkora lenne az antiszemitizmus, mint ahogy azt az izraeli jobboldal állítja, nem mondom, hogy nem létezik, de nem minden kritika antiszemitizmus.

meretz-e1392570599918.jpg

("Aktív politizálás"; f.: timesofisrael.com)

A szociáldemokrácia válságban van Európában, mit kell ahhoz a baloldalnak tennie, hogy megfordítsa ezt a trendet?

Beszéltünk arról a PES kongresszuson, hogy 2019-ig hogyan térhet vissza a baloldal az elvesztett országokban. Ugyanakkor nem igaz, hogy a baloldal egységesen válságban lenne, hiszen mi kormányzunk Görögországban, Franciaországban és Olaszországban is, nem minden fekete. Azt hiszem, hogy a baloldal sokszor nem tud választ adni az emberek félelmeire, ez a mi esetünkben palesztin kérdés, Európában a bevándorlás ügye. A baloldal nem tudott elég jó megoldást felmutatni arra, hogy nem kell félni attól, ami más. Azonban az emberek sokszor a félelmeik alapján szavaznak, nem a racionális belátás alapján.

A Diplomaci Blog számára fontos vitatéma az Európai Unió jövője, és bár Izrael nem az Európai Unió tagja…

Bárcsak azok lennénk!

Tehát ez lett volna a kérdés, lát-e esélyt arra, hogy Izrael belépjen az Unióba, illetve, milyennek értékeli a kapcsolatokat?

Először is az izraeli gazdaság viszonylag jó állapotban van. A jobboldal azt állítja, hogy azért, mert jól kezelik a gazdaságot. Szerintem ellenkezőleg, azzal együtt, amilyen rosszul kezelik, viszonylag erős az izraeli gazdaság. Szerintem számos kritériumot teljesítünk, ami az Uniós csatlakozás feltétele lenne, persze az emberi jogi kérdések meggátolnak minket a belépésben. Szerintem egy helyes lépés lenne számunkra, hogy csatlakozzunk az Európai Unióhoz. Nem is feltétlenül kellene a monetáris unióhoz csatlakozni, pontosan úgy, ahogy Magyarország is teszi. Azt gondolom fontos lépés lenne számunkra, de ehhez változnia kell a palesztin, arab és a tágabb közel-keleti helyzetnek. Meg kell említenem az Arab Kezdeményezést, vagy más néven a Szaúdi Kezdeményezést, amely egy fantasztikus diplomáciai lehetőség és sokan Izraelben nem is tudnak róla. Az Arab Liga felajánlotta, hogy békét kötnek velünk és elismerik Izraelt, ha megoldjuk a konfliktust.

Összefoglalva mindaz, amiről ma beszéltünk abból ered, hogy mi elkötelezett cionistáknak tartjuk magunkat. Biztosítani akarjuk, hogy Izrael száz, kétszáz, háromszáz évig fennmaradjon, amely csak úgy működhet, hogy zsidó többségű országban kell élnünk a palesztinok mellett, akik a saját államukban élhetnek. Csakis így őrizhető meg a cionista álom, amelynek alapja egyik részről az országunk zsidó mivolta, másik részről a demokratikus berendezkedése, mindkettőt meg kell megőrizni. Amennyiben nem változtatunk a politikánkon, Izrael meg fog szűnni húsz, harminc, negyven éven belül és ezt nem akarom látni. Tehát minden, amit teszünk, úgy hisszük, a cionista állam fennmaradását szolgálja.

 

Az interjút Csepregi Zsolt készítette.

A bejegyzés trackback címe:

https://diplomaci.blog.hu/api/trackback/id/tr277556196

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

von Putri 2015.06.19. 19:53:56

Atyaisten, nem elég az EU-nak az a sok baj, amit jórészt magának köszönhet, még egy izraeli tagságot is beharangoznak mellé...

Gondolom Izraelnek persze nem rossz, kapásból megszabadulhat az arab "feleslegétől"

Fejesrob 2015.06.19. 19:58:00

Na azt rajta kívül nem sokan akarják.

232323 2015.06.19. 20:19:53

Ezek a cionista álmok nekem meg kőkemény rémálmok.

Tartsák magukat távol tőlem.

sedi 2015.06.19. 20:28:22

"Összefoglalva mindaz, amiről ma beszéltünk abból ered, hogy mi elkötelezett cionistáknak tartjuk magunkat"

Cionistából itt is jó sok van. A fél parlament az.

♔batyu♔ 2015.06.19. 20:32:27

El lehet képzelni, amint Netanjahu már nem közvetve, Obama útján, hanem közvetlen utasításokkal irányítja az EP-t.

Nicktolvaj 2015.06.19. 21:05:27

Be is baszna, ha felvennének az EU-ba egy nyíltan fajüldöző, mániás gyilkos katonai rezsimet.

Nicktolvaj 2015.06.19. 21:10:14

@♔batyu♔:

Miért, szerinted nem normális az, hogy Obama két jobbkeze, a FED elnöke és a pénzügyminisztere egyben a 2. és 3. legbefolyásosabb zsidó a világon a Jerusalem Post szerint? (Az első természetesen Netanjahu elnök.)

És Obama nyilván az adminisztrációja alacsonyabb szintjeit se redneckekkel meg hillbillykkel töltöte fel, hanem derék, megbízható askenáz származású emberekkel az amerikai és az askenáz nép örök, megbonthatatlan barátsága nevében.

exterminador 2015.06.19. 21:13:24

@Nicktolvaj: igen, a jelenlegi izraeli kormánnyal aligha fog menni.
Nekem tetszik az interjú, rokonszenves a hozzáállása.

szamaritánus 2015.06.19. 21:18:02

amúgy izraelnek mi köze európához?
miért indul pl foci-eb-n egy ázsiai ország?

♔batyu♔ 2015.06.19. 21:26:47

Ti nem nagyon gondoltok arra, hogy Orbánt nem csak mi, hanem a csehek és a szlovákok is nyomják, tegyen valamit. A mai csúcstalálkozó eleve erről szólt.

Macedonia: Nem EU tag, magasról szarik az EU szabályokra, rá nem érvényesek. Pár napja automatikusan egy papírt nyom a bevándorló kezébe, ami arra jogosítja, hogy 3 napig az országban tartózkodjon. El lehet képzelni, hogy az is arra megy, aki nem is arra kart menni. Már most is napi több ezer ember, de tízezrek várhatók.

Szerbia: Papír nincs, de mindenkit átenged. A határőr kipakolja az autódat, miközben százak mennek át tőle 50 méterre. A koszovóiakat leállította, de ők is újraindulhatnak. Végül is ugyan mit tudna csinálni? Nem ők a cél, hanem az EU, oldja meg.

Az Eu azonban szétesett országokra, hiszen az EP a semmitmondó liberális lózungokon kívül, semmiféle érdemi döntést nem volt képes fél év alatt meghozni.

Na most szerintetek mi történik, ha Orbánék nem keményítenek be?

Elmondom: A szlovákok, osztrákok, csehek vissza állítják a határellenőrzésüket, az összes itt ragad.

A ballibsi média egy szót nem szólt arról, micsoda veszélyekkel járhat az, ha Orbánék magasról szarnak bele, elhelyeznek párezer bevándorlót, a többi mehet. Nyilvánvaló, Mo. nem képes kezelni bevándorlók tízezreit.

Mo-t nyugatról és északról elszigetelik és teljesen jogosan. Most mi fogjuk elszigetelni a szerbeket.

Tudományos libsizmus 2015.06.19. 21:27:17

Ne már. Megveszik Junckert két üveg vodkáért. Aztán az nem elég nekik, gyorsan meg is kínálják Luxemburgot egy zsidókárpótlással.

Erre már EU tagok akarnak lenni? Amilyen hülye töketlen béna faszok ezek ott Brüsszelben, a teljesen pofátlan izraeli diplomácia ott kb. öt perc alatt venné át az irányítást.

Minden egyes nap meggyőz arról, hogy Magyarországnak ki kell lépnie az EU-ból. És a NATO-ból. Oda eleve be sem lett volna szabad lépni.

♔batyu♔ 2015.06.19. 21:28:05

Hoppácska, ezt nem ide szántam

♔batyu♔ 2015.06.19. 21:29:51

@Nicktolvaj: Jót is röhögtem, azon, amikor a világ legjelentősebb emberének kihozták Netanhaju egyik legkomolyabb cselédjét, Merkelt.

♔batyu♔ 2015.06.19. 21:33:11

@Tudományos libsizmus: A NATO így, hogy nem csak Európai tényleg nagy baromság.

Nicktolvaj 2015.06.19. 21:45:12

@♔batyu♔:

"Az Eu azonban szétesett országokra, hiszen az EP a semmitmondó liberális lózungokon kívül, semmiféle érdemi döntést nem volt képes fél év alatt meghozni."

Az országok is szétestek.

Van, amelyiken már látszik, van, amelyiken még nem.

A franciák például annyira szétestek, hogy a kibacott kamionforgalom biztonságát már hónapok óta nem képesek garantálni. A csürhe szabadon őrjöng, rabol, késel, veri le a lakatokat a kamionokról, szedi el a személyautókat meg a motorokat az útjukba tévedő szerencsétlen fehérektől.

Úgyhogy joggal gondolhatjuk, hogy ennek a sátáni tervnek a kiötlői dörzsölik a kezüket, hiszen minden a terveik szerint halad Európa szétzüllesztésében.

♔batyu♔ 2015.06.19. 21:59:04

@Nicktolvaj: Azért az röhej, hogy ez az EU-t komolyan veszélyeztető dolog már vagy fél éve tart, de ezeknek az a legfontosabb, hogy Orbán ma éppen milyen puhát szart. Ráadásul milliókért havonta. Nagyobb probléma ezeknek egy jobboldali keresztény értékeket hangoztató miniszterelnök, mint millió bevándorló. Mint valami ostoba ballibsi, aki még akkor is kapaszkodik Gyurcsányba, amikor már a víz alatt van.

Érdekes lesz, amikor egyre több országnak lesz szélsőjobboldalinak nevezett kormánya. (az elég jellemző, hogy nemzeti kormányokat neveznek szélsőségesnek)

Tisztességes Természettudomány 2015.06.19. 22:03:52

"Bárcsak Izrael is EU-tag lenne"

Akkor befogadhatna egy rakat szír menekültet. Kvóta alapján. Hahaha.

Karchy 2015.06.20. 01:08:25

Igen, tényleg nagyon jó lenne ha ezek a szimpatikus cionisták parancsára hithű izraeliták EU tagok lennének. Ha jól emlékszem már II. András királyunk is teljes mellszélességgel kiállt magyarországi ténykedésük mellett. Modern kori megítélésük pedig igencsak megváltozott: www.parlament.hu/irom39/01473/01473.pdf

A MŰ alcíme: "az egyrészről az Európai Közösségek és azok tagállamai, másrészről izrael Állam közötti társulás létrehozásáról szóló euro-mediterrán megállapodás és annak módosításainak kihirdetésérről. "

Karchy 2015.06.20. 01:34:34

De tényleg, évszázadok óta csak vesztesnek vagyunk beállítva, ugyanakkor a Szent Korona tant alapul véve, az egyik leggazdagabb ország lehetnénk a Földön. Miért van az, hogy földrajzi adottságainkat figyelembe véve nem használhatjuk ki gazdaságosan a napenergiát, miért van az, hogy Európában példa nélküli mennyiségben rendelkezésre álló termálvíz-nagyhatalom vagyunk, de ennek kiaknázására nem vagyunk jogosultak? Hogyan lehetséges az a nyílt államtitokként ismert tény, hogy szinte végtelen mennyiségű olaj és gázmennyiségen csücsülünk, de ezt nem termeljük ki a magyar állam hasznára, vagy ha igen, akkor akkor idegenek teszik meg helyettünk és a világon a legkisebb arányban részesedünk belőle? Szegény köztársasági elnökünk lassan maga alá vizel igyekeztében a klímaváltozás következményei miatt, ugyanakkor vajon tényleg igaz az a pletyka, miszerint a legnagyobb vízgyűjtő területeink már évek óta mind idegenkézben vannak? Kérem a hazánkba szakadt cikkírót legyen szíves körüljárni legközelebb a magyar érdekek mentén is a körülményeket, viszont ha parancsra írja a sok sületlenséget, úgy a jó Isten tartsa meg jó egészségben és kitartást kívánok emberfeletti küzdelmeihez.

vg123 2015.06.20. 02:11:42

NEU= Nem-Európai Unió.
Még nagyobb piac, több ország.
Tagjai: USA, Izrael, Ausztrália, stb.

apro_marosan_petergabor 2015.06.20. 06:39:05

Izrel nem európai ország, kezdjük itt. Az afrkai kontinensen fekszik, legjobb esetben Közel-keleti.
Nem tartja be az ENSZ határozatokat (1967), folyamatosan háborúzik, elnyomja a palesztíneket(arabokat), rasszista politikát folytat. Ez nem az EU világa, sem ideológiai, sem gyakorlati politikai oldalról nézve.
Az EU nak így is van elég baja, nem hiányzik egy újabb, még nagyobb baj.
A zsidók Közel-Keleten találtak hazát maguknak, az afrikai kontinensen, tanuljanak meg békében élni a környezetükel, csatlakozzanak az adekvát szervezetekhez, s legyenek toleránsabbak az arabokkal. Sokkal kevesebb problémájuk lesz.

Arthur Bloch 2015.06.20. 06:56:49

Néha szinte élvezet olvasni a sok "nemzethy" mélymagyar kommenteket,de csak néha! - A kommentek gyakran olyanok,mint a stadionokban elhangzó bekiabálások: indulat minden gondolat és hozzáértés nélkül.- Konkrét, értelmes indokok nélkül hablaty az egész.-Néha azon is el kellene gondolkodni,hogy a béna EU nélkül hol tartanánk ?- Persze erre jöhet a riposzt,hogy az "elkötelezettségünk" túl nagy ár...Egy kérdés: ha netán lennénk olyan helyzetben mint a németek,akkor mi hogyan állnánk hozzá az ilyen "nemzethy"-eskedőkhöz mint ahogy mostanság mi vitézkedünk...az uniós elvekkel szemben?!-Lehet,hogy lesz válasz erre is, a "balos" görögök lehet,hogy kierőltetnek egy választ - amibe először ŐK rokkannak bele.Ez lesz a példa arra,hogy egy kétsebességes EU-ban nem lesz még ilyen sem a helyzetünk, - ki is lehet lépni - ám akkor "nemzethy"-bb lesz a nyomorúságunk.-No persze van ebben is gyakorlatunk "KGST..."-Tessék okosabban írni: Qui scribit,bis legit !!!

padlogaz 2015.06.20. 07:42:40

@apro_marosan_petergabor:
Konyorgom: azsia nem afrika...
Foldrajz, altalanos iskola: a foldreszek elhelyezkedese.

kosztarovics bácsi 2015.06.20. 07:48:29

Izrael nem Európai állam. Ott egye meg a rosseb, ahol van, az őket nyalogató metélt bloggerekkel együtt!

apro_marosan_petergabor 2015.06.20. 08:05:11

padlogaz: legyen (határeset), változtat valamin?

maxval bircaman felelős szerkesztő · http://bircahang.org 2015.06.20. 08:43:34

Az EU alapszabálya szerint csak európai ország léphet be az EU-ba.

Euróai országnak az számít, melynek van valamennyi európai területe. Azaz pl. Kazahsztán beléphet.

A határesetek is európainak számítanak, azaz ezért léphetett be Málta és Ciprus.

Izrael viszont vitán felül ázsiai állam, azaz nem léphet be.

2015.06.20. 09:06:34

Nem tudom eldönteni, hogy jobb, hogy a zsidók velünk vagy ellenünk legyenek.

Punxsutawney Mormota 2015.06.20. 10:41:53

@♔batyu♔: Batyukám, már megint iszol? Ejnye, az orvos mondta, hogy vigyázz a májadra! :)

if you 2015.06.20. 11:14:52

Úgy látszik már nem érzik magukat Cion földjen!Szét zilálták az arab világot most már EU jönne !Eu tag lenne akkor minden további nehézség nélkül simán eljöhetnek !

Punxsutawney Mormota 2015.06.20. 11:25:58

@if you: Központozás, központozás és központozás - mondá Lenin.

Occam beretvája 2015.06.20. 11:44:42

Ja meg központi bizottság.
A szifiliszes degenerált kazárt idézni (még ha nem is ő böffentette), meg ősi román szokás.

Nicktolvaj 2015.06.20. 11:51:22

@apro_marosan_petergabor:

"A zsidók Közel-Keleten találtak hazát maguknak"

TALÁLTAK???

Hogy érted azt, hogy "találtak"???

ELVETTÉK a palesztinoktól az ŐSI földjeiket azok az askenáziak, akiknek SOHA nem volt EGYETLEN négyzetméternyi birtokuk se a 2. vh. előtt a mai Izrael földjén, mert mindig is egy hazátlan, vándorló, oppurtunista, haszonleső nép volt, ami világéletében MÁSOK vérét szívta!

Nicktolvaj 2015.06.20. 12:02:45

@Arthur Bloch:

Eridj Izraelbe, a fajtád után.

Nicktolvaj 2015.06.20. 12:05:27

@Arthur Bloch:

"-Néha azon is el kellene gondolkodni,hogy a béna EU nélkül hol tartanánk ?"

Figyelj, te barom:

25 éve nyaljuk a nyugat seggét. Mi lett azóta jobb?

13 éve nyaljuk az Unió seggét. Mi lett azóta jobb?

SEMMI nem lett jobb azóta, sőt, sokminden ROSSZABB lett az elmúlt 25/13 év alatt.

A Nyugat nyomására a magyar helytartóik szétzüllesztették a magyar ipart és mezőgazdaságot, munkanélküliségbe taszítva emberek millióit a 25 év alatt.

Felszámolták az állattenyésztést, a növénytermesztést, a ráépülő feldolgozóipart. Miért? Hogy legyen piaca az ideömlesztett nyugati szarnak, hogy a nyugati parasztnak, meg a nyugati prolinak legyen munkája.

Nyugati nyomásra számolta fel a magyar "büszkén" az egykori szovjet kapcsolatait, és vonult ki ÖNKÉNT a keleti piacról. Milyen érdekes, hogy amelyik piacáról a magyar hétfőn kivonult, oda az egyáltalán nem finnyás NYUGATI kereskedő kedden be is vonult.

Mi lett a VILÁGHÍRŰ magyar mezőgazdasági kombinátokkal? Mi lett az állami gazdaságainkkal? Mi lett a könnyűiparunkkal? Mentek a levesbe, mert Magyarország nem arra kellett a Nyugatnak, hogy TERMELJEN, hanem arra kellett, hogy VÁSÁROLJA azt, amita Nyugat szállított a boltokba.

Mondjuk a magyarok munkájának a gyümölcse jórészt akkor is eltűnt az akkor kommunista jelmezben pózoló judeo-liberális körök zsebébe, meg a "baráti" országok megsegítésére - nade akkor még a TERMELŐESZKÖZEINK legalább megvoltak - mára azok is eltűntek kézen-közön. Vagy külföldi tulajdonba kerültek a "privatizáció" során "vállalkozóvá" lett ex-párttitkárok kezéből, és a termelés nagyobbik részét külföldre vitték, vagy felszámolták a cégeket, hogy ne legyen KONKURENCIA a Nyugat cégeinek.

Hogy a magyar miből fog megélni, az sose érdekelte a Nyugatot. Adtak a magyarnak "jóáras" KÖLCSÖNT, hogy ha nincs munkája, vagy a béka segge alatt van a jövedelme, akkor is vásárolhasson.

Ráadásul VÉRT HÁNYNAK a legkisebb gesztustól, ami arra irányul, hogy a magyar KELET felé is tájékozódjon.

Ki nyert itthon a kritika nélküli és feltétel nélküli Nyugat-imádaton?

A judeo-liberális csürhének meg a buzilobbinak láthatóan kinyílt a csipája az elmúlt pár évtized alatt.

Mára ott tartunk, hogy a Nyugat még abba is bele akar ugatni, hogy miről lehessen BESZÉLNI és miről NE lehessen beszélni ebben az országban.

A magyar emberek döntő többségének ELEGE van a nyugati befolyásból, meg a judeo-libsik kritika nélküli Nyugat-imádatából.

Nicktolvaj 2015.06.20. 12:08:00

@Arthur Bloch:

"ki is lehet lépni - ám akkor "nemzethy"-bb lesz a nyomorúságunk."

Mert 2002 előtt a magyarok mérhetetlen nyomorúságban éltek? És csak az EU-tagság után, a "segílykékből" kezdték összeszedni magukat? Ezt mondod, te barom?

Nicktolvaj 2015.06.20. 12:16:08

@maxval bircaman szerkesztő:

"Az EU alapszabálya szerint csak európai ország léphet be az EU-ba."

És szerinted hány NAP alatt tudnák az askenáziak nyomására Izrael uniós lakájai átírni a szabályokat?

A 10 milliós askenázi közösség a világ vezető nagyhatalmát, az USA-t is a markában tartja. Obama két jobbkeze, a FED elnöke és a pénzügyminisztere egyben a 2. és 3. legbefolyásosabb zsidó a világon a Jerusalem Post szerint? (Az első természetesen Netanjahu elnök.)

És Obama nyilván az adminisztrációja alacsonyabb szintjeit se redneckekkel meg hillbillykkel töltötte fel, hanem derék, megbízható askenáz származású emberekkel az amerikai és az askenáz nép örök, megbonthatatlan barátsága nevében.

Magna cum laudeTigeri másztesz digrii 2015.06.20. 12:55:57

Így is elég befolyásuk van errefelé,nem?

David Bowman 2015.06.20. 12:56:13

@szamaritánus: Vaze, Azerbajdzsánban van az EU Kupa, vagy mi a ....!

David Bowman 2015.06.20. 12:57:44

Inkább Kubát kéne fölvenni.

Arthur Bloch 2015.06.20. 13:36:27

@Nicktolvaj - Prosztó viselkedés,-ez csak a saját monogram....

Arthur Bloch 2015.06.20. 13:44:39

@Nicktolvaj- ha ilyen sz..rdobáló valaki,akkor elöbb mosson kezet mielött lebarmoz bárkit... bozo

HowAreYouOneAVetésün? 2015.06.20. 14:11:41

@von Putri: Új kapuk nyílnának előttük az EUs támogatások tekintetében...

Punxsutawney Mormota 2015.06.20. 14:40:46

@Nicktolvaj: Főemlős barátom! A Károlyi-fél Bibliát ajánlanám a figyelmedbe. Sajnos nincsenek benne képek, de ha türelmes vagy, akkor ki tudod betűzni magadnak a lényeget.

Ma Baker 2015.06.20. 15:55:55

Mit keres ez a cikk egyáltalán a főoldalon?! Távoli kontinensek lakóinak öncélú rémálmaival hagyjanak már békén!
Különben sem valószínű, hogy egy fajgyűlölő országot felvegyenek az EU-ba.

Pop40 2015.06.20. 16:08:38

Szerintem se csatlakozzon Izrael az Eu-hoz.
Természetesen nem azért, amit a fönti, 4-5 turbómagyar faszfej fröcsög 23 nicken, hanem azon egyszerű okból, hogy nem európai ország.

Pop40 2015.06.20. 16:13:45

@Tudományos libsizmus: "Minden egyes nap meggyőz arról, hogy Magyarországnak ki kell lépnie az EU-ból. És a NATO-ból. Oda eleve be sem lett volna szabad lépni."

Hát lépj ki, elvtárs. Az égvilágon senki nem tartóztat. Kedvenc ruszkijaid tárt karokkal várnak.
Egyedül annyi a baj, hogy folyton csak pofáztok róla, de sose mentek.
A fajtátokbéli komcsik már 50 éve pofáznak a "halódó Nyugatról", de valamiért mindig innen, a "halódó Nyugatról", sose a mesés, erős Félázsiából.

Pop40 2015.06.20. 16:19:48

@Nicktolvaj:
"25 éve nyaljuk a nyugat seggét. Mi lett azóta jobb?"

Te, meg a többi nicked másnak a seggét nyaljátok, kedves elvtárs.

És hogy mi lett jobb?
Na, pl ez a 6680 milliárd eus pénz.

ec.europa.eu/hungary/about-us/eu-and-your-money/index_hu.htm

Kicsit többet emelt az ország jólétén, és a GDP-n, mint te, meg a 23 másik nicked, a bérkommentelői fizetéseddel.

Tamas Tishbi 2015.06.20. 22:01:41

szerintem meg izraelnek semmi szuksege az eu-ra. A palesztin konfliktusban ugyse tudnak segiteni gazdasagi szempontbol meg nincs ra szukseg.
süti beállítások módosítása