Az alacsony fizetések vége: Európa alacsony munkaerőköltségű országainak béremelésre van szüksége

2018. május 08.

Craig Turp írása az Emerging Europe-on jelent meg

Josef Stredula, a Cseh-Morva szakszervezetek szövetségének (CMKOS) vezetője nem hisz abban, hogy a fizetések növekedése csehországi munkahelyeket veszélyeztetne. Az általa „bér-vasfüggönyként” is emlegetett jelenség elleni küzdelem egyik jelentősebb alakjaként Stredula egyértelmű üzenetet közvetített Brüsszelben, az Európai Szakszervezeti Intézet januári konferenciáján is: a béremelésekre szükség van, a jelenlegi állapot nem elfogadható.

Kijelentései nem meglepőek annak fényében, hogy 2008 óta jelentősen lelassult a nyugat- és a kelet-európai bérszínvonal közeledése, noha az utóbbi évben kedvező változások voltak tapasztalhatók. A szakszervezeti vezető azt is kiemelte, hogy a térségbeli bérszínvonalat nem indokolja a termelékenységbeli különbség, hiszen a fajlagos munkaerőköltség így is jelentősen alacsonyabb.

Kijelentéseit jól példázza Románia helyzete: A Román Nemzeti Bank adatai szerint a romániai termelékenység az uniós átlag 31%-a, míg a bérszínvonal mindössze 22%-a az EU-s középértéknek. Ezzel Románia az EU legköltséghatékonyabb gyártóbázisa. Hasonló összevetésben a térség minden országa nagyobb relatív termelékenységet tud felmutatni, mint Németország.

A bérek emelkedése az uniós csatlakozást követően felgyorsuló nyugati irányú migráció miatt sem halogatható tovább. 2004 óta csak Lengyelországból majd 2,3 millió ember, Bulgáriából és Romániából pedig lakosságarányosan még többen hagyták el hazájukat azok, akik a fizetésbeli különbségeket jelölték meg távozásuk okaként. Az ennek eredményeként jelentkező munkaerőhiány olyannyira égető, hogy a képzetlen munkaerő megtalálása is nehézségekbe ütközik. Egy romániai cégvezető például arról számolt be, hogy munkásai létszámának fenntartása is megoldhatatlannak bizonyult az elmúlt években.

Az eredeti írás az alábbi linken olvasható:

https://emerging-europe.com/intelligence/no-low-cost-emerging-europe-needs-pay-rise/

tomi_2.jpg

 Mészégető Tamás

A bejegyzés trackback címe:

https://diplomaci.blog.hu/api/trackback/id/tr5313900614

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

David Bowman 2018.05.08. 20:58:26

A kedves cégvezető kezdheti is a béremelést.

Buchhalter 2018.05.09. 22:13:29

Hát ja 2 év alatt duplázódtak az ingatlan és albérlet árak ,de a bérek max 30 % .Csodálkoznak az én főnökeim is ,hogy Budapesten nem találni takarítót nagy kegyesen felajánlott nettó 160 ezerért ,vagy szerelőt nettó 220 ezerért.Bécsben nagyon hasonló ingatlan árak vannak,de átszámolva egy takarító nettó 360 ezer egy szerelő nettó 520 ezer körül kap és 1 év után jár még + 2 havi bér.

Brix 2018.05.09. 23:24:04

Már a kivándorlási folyamat vègèn járunk, egyre többen tèrnek haza az emelkedő fizetèsek miatt...A bèrolló lassan , de záródik....Az elszabadult ingatlan árak valóban problèmát jelentenek...

5perc 2018.05.10. 01:19:26

Öt közeli ismerősöm él külföldön a családjával, egyikük sem gondolkodik hazatérésen. Ehhez szorosan hozzátartozik, hogy háromnak kint született gyereke - magyar apától és magyar anyától -, akiknek a magyar állampolgárság és az első útlevél megszerzését szeretett államunk olyan sikeresen akadályozta, hogy egyikük végleg fel is adta, a gyerek csak svéd állampolgár lett. A másik kettő arról panaszkodott, hogy míg nekik 5 hónapot kellett várni a követségen egy időpontra, addig abban az adott országban élő, határainkon túl született, külföldi állampolgárságú, magyar nemzetiségű emberek kettő héten belül megkapták a második, magyar állampolgárságot.
Egyébként amilyen ütemben a magyar bérek emelkednek, van esély rá, hogy 30 év múlva érdemes legyen hazajönni fele fizetésért.

okleveles naiv 2018.05.10. 01:43:06

@Brix: hú'ba', add má' mekk a dílered nevét, nékem is kék a tudatmódosítódbú... :D Rossz országrészben élhetek, mert itt hazatérők helyett újabb kivándorlók vannak.

különvélemény 2018.05.10. 04:41:24

Ettől a termelékenységi rátától mindig hülyét kapok, semmit sem jelent a globalizált világban.

Mondjuk itthon összeraknak egy Mercit, és kiviszik 5% felárral, hogy kimutassanak valami profitot, majd kint eladják 200%-os felárral. Mi következik ebből, Németország termelékenységi mutatói az egekben, a magyar a béka segge alatt.

n3spr3ss0 2018.05.10. 05:48:01

Ha így növelik kötelezően a béreket, ezzel a járulékokat, nem kell majd csodálkozni az 1000 Ft-os kenyéren és a 7-800 Ft-os tej árakon, a többiről nem is beszélve.

maxval bircaman szeredőci szürke proletár · http://www.bircahang.org 2018.05.10. 06:18:12

Ez hatalmas győzelem a nyugati rablótőke ellen, s ezt a keleti népek harcolták ki, tisztán politikai eszközökkel.

retkeslaci 2018.05.10. 06:19:22

@különvélemény: ez így van, az egész termelékenységi szajtépés egy könyvelési manőver. Valójában a német cég Magyarországon létesített gyára pont olyan termelékenységet mutat fel, mint a németországi, csak hát a sales, meg a központi irodák Németországban vannak, ott olyan termelékenységet mutatnak ki, amilyet csak akarnak.

@Brix: onnan térnek haza, ahonnan menni kell. Angliából. Mert jön a Brexit és nőnek a lakásbérlés árai, amit a minimálbérből élő már ott nem tud kifizetni.
Közben a képzettebbek továbbra is mennek külföldre.
Ausztriában nem kérdés, hogy mikor tudja az ember kifizetni a lakáshitelét. Évente 14 havi fizetésből.

@n3spr3ss0: ha úgy megemelik az élelmiszerek árait, ahogy írod, akkor tényleg nem lesz kérdés, hogy külföldre menjen-e az ember. Hisz akkor az osztrák és német élelmiszerárak is alacsonyabbak lesznek összegszerűen és pláne jóvedelmekhez viszonyítva.

maxval bircaman szeredőci szürke proletár · http://www.bircahang.org 2018.05.10. 06:19:26

@5perc:

A magyar állampolgárság megszerzése automatikus a születés jogán.

maxval bircaman szeredőci szürke proletár · http://www.bircahang.org 2018.05.10. 06:20:23

@különvélemény:

Pontosan így van. A "termelékenység" egy liberális varázsszó, s semmi köze a valósághoz.

Kivlov 2018.05.10. 06:40:35

90 óta ennek kellett volna a legfőbb gazdpol célnak lennie. De mi csak vartuk az égből, hogy majd utolérjük a NYot.

különvélemény 2018.05.10. 06:48:15

@n3spr3ss0:
Mert az osztrákoknál 7-800 a tej a nyugati fizetések miatt...
Ja mégsem:
shop.billa.at/produkte/clever-haltbarmilch-05/00-746474

ati27 2018.05.10. 07:25:42

@Brix: Ha magyarországon duplaját fizetnék mint amit most itt kapok, akkor sem. ( pedig, már szerencsével kicsiphetnék olyan helyet ahol kb ugyanannyit keeereshetnék kvázi.. de ismerem az "otthoni" munkahelyi viszonyokat inkább kösz nem...) A gyerekek miatt föleg nem, ők már kint születtek. Söt, a 3.- nak még meg sem kértük az állampolgárságot. Ugye ismerve a magyar oktatási rencert. Ha esetleg volt olyan kósza gondolatom, hogy eccer netalántán. Nos azt is kiölte tavalyi magyarországi látogatásiunk... Apósom korházba került, egy hétig bent volt. Eddig motoszkált bennem, hogy azért lehet nem minden olyan szörnyü, mint ahogy erre arra lehet olvasni. De most saját szememmel láttam! Szóval, kösz nem! Meghagyom nektek!! :)

midnightcoder2 2018.05.10. 07:50:06

@retkeslaci: Azért erre kinn is kezdenek rájönni, és van már olyan is, hogy a cégek központját költöztetik olcsóbb országba. Mert a költség az költség, és ha az ottani sales, management drágább mint pár határral arrébb, akkor érdemes azt is vinni.

Ami rövid távon persze jó nekünk. Hosszú távon, viszont ez a folyamat globálisan is igaz. És nincs semmi ami indokolná, hogy egy német mérnök vagy melós többet keressen mint egy kínai - és ez idővel igaz lesz a menedzserre és a saleses embere is, különösen ha tovább erősödik az a trend, hogy nem csak a termelés, de a fogyasztás központjává is Ázsia válik. És akkor fog igazán visszaütni az, hogy a bölcs európai és amcsi politikusok úgy 30 éve lehetővé tették a kicsi kínaiaknak, hogy a világ műhelyévé váljanak, mondván hogy úgyis a szolgáltatásban van a pénz. Nem igazán van ugyanis értelme a innen a világ másik felére szolgáltatni.

Persze akinek kínai cégekben vannak a részvényei, az jól jár majd. De a sok csillogó-villogó céges központ szépen el fog majd indulni Ázsiába, vele pedig a jól fizető melóhelyek is. Meg a nem jól fizetők is. És persze ez csak a folyamat egyik része, ebbe még nem számoltuk bele a növekvő migrációs nyomást Közel-Kelet és Afrika irányából ami a legjobb esetben is sok-sok új eltartottat jelent, rosszabb esetben csökkenő közbiztonságot - egyik sem jó a cégeknek, és az olyan folyamatokat mint a mesterséges intelligencia terjedése.

Berelhetoreklamfelulet 2018.05.10. 08:18:30

@Buchhalter: Ja persze... nagyon hasonlóak.. ha beszorzod 2-4 -el....

Szvsz a Magyarországi árak még mindig olcsóbbak, mint aminek gazdaságilag kéne lenniük, úgyhogy inkább örülj, hogy még ilyen olcsón tudsz venni. Máshol Európában jóval drágább arányaiban...

Void Bunkoid 2018.05.10. 08:25:19

@különvélemény: pontosan, ez bűvészkedés, meg eleve az itt termelt dolgokat alacsonyabbra árazzák az itteni ár- és bérszínvonalra hivatkozva, szal abszolút értékben kb hét-nyolcszor annyit kell termelni itt, hogy _értékben_ annyi legyen, mint a nyugati termelés. Természetesen a nyugati fizetések ötödéért.

De pont emiatt a "termelékenység" miatt maradhat olcsó a tej Ausztriában a brutál fizuk ellenére is. Itt a béremelések automatikusan irdatlan áremeléseket vonzanának magukkal egészen addig, amíg elismerten nem termelünk ugyanolyan hatékonysággal, mint a túlárazott nyugatiak.

@maxval bircaman szeredőci szürke proletár: nem, ennyi erővel akkor bárkinek osztogathatnánk állampolgárságot, mondjuk gyorsan 1 milliárd indiainak, csak annyit kell mondaniuk, hogy valami 300 évvel ezelőtti felmenőjük magyar volt, és bizony bennük ott van a turulvér, ide a személyivel.

És pont a pár sorral feljebb emlegetett dolgok miatt is én nem szeretnék a "keleti népek" közé tartozni. Annak jók lesznek a szláv rabszolgák, akik között te jól érzed magad.

LebensraumamOsten 2018.05.10. 09:05:02

@Brix: Egyre kevesebben maradnak itthon. A magyarság hazatérni kíván őshazájába a valódi Európába. Nyugati irányú kivándorlásunk azzal függ össze, hogy az emberek szeretnének megismerkedni más kontinensekről érkező távoli rokonságukkal.
El kívánják sajátítani más népek kultúráját, megismerni és felvenni szokásait.
Céljuk egy valódi emberi közösség kiépítése ahol nem kell félniük a zsarnokoskodó hatalomtól, hogy valódi értékteremtést vihessenek végbe, a magyarnál sokkal kifejezőbb és értékesebb nyelveket elsajátítani.

KissGecihuszár 2018.05.10. 09:47:02

3 éve a "történelmi" NSZK-ban de facto élő és dolgozóként azt kell mondjam, hogy ott nettó 1800, jobb hónapokban 2000 EUR felett keresek, ez utóbbi havi 190 órás melózással, tehát plusz 2 szombati melózással jön össze. Ez az összeg a mostani árfolyam mellett több, mint nettó 600ezer HUF. Ezért a fizuért én villanyt szerelek, mely meló gyaksira teljes mértékben összehasonlítható az itthoni villanyászattal, hiszen kábé ugyanazok a protokollok, ugyanazt kell villanyászat címszó alatt művelni kint és itthon, bár itthon valamivel szigorúbbak a szabványok, mert itthon pl nem lehet 1 kábelre felfűzni egy lakóhelyiség összes dugalját, illetve a világítását is, hanem ugye küélön-külön áramkör lesz legalább a világítás, illetve a dugalj, ami így helyes. Kérdem én, keres itthon egy ALKALMAZOTT villanyász NETTÓBAN havi 600 ezret?? Ja, és megkapja ugyanazt a minőségű melós cuccot, bakancsot, szerszámokat, mint kint?? Előre elnézést a butuska kérdésemért, de bevallom őszintén, nem vagyok up to date képben az itteni tól-ig villanyász fizukkal kapcs.

maxval bircaman szeredőci szürke proletár · http://www.bircahang.org 2018.05.10. 09:50:16

@Void Bunkoid:

Akarhatsz tartozni a nagyurak közé, de előbb-utóbb fel fogsz ébredni...

comment #1 2018.05.10. 10:51:23

@Void Bunkoid: Magyar szülők esetén autómatikus. A "születést" nem úgy kell.érteni, ahogy a kommentedben vázolod.

Alaptörvény:

G) cikk
(1) Születésével a magyar állampolgár gyermeke magyar állampolgár. Sarkalatos törvény a magyar állampolgárság keletkezésének vagy megszerzésének más eseteit is meghatározhatja.

Állampolgársági törvény:

3. § (1) A magyar állampolgárság Alaptörvény G) cikk (1) bekezdése szerinti keletkezése megállapítása tekintetében a Polgári Törvénykönyvnek a leszármazásra, illetve az apai és az anyai jogállásra vonatkozó rendelkezéseit kell alkalmazni.

Szerintem te az állampolgárság megszerzésére (honosítás) gondolsz. Az teljesen más téma.

5perc 2018.05.10. 11:17:45

@maxval bircaman szeredőci szürke proletár:
"A magyar állampolgárság megszerzése automatikus a születés jogán."
És a papírok is az égből pottyannak le.
Minek szólsz bele, ha a problémát sem vagy képes felfogni?

Void Bunkoid 2018.05.10. 11:19:55

@comment #1: igazad van, elnézést kérek. Mondjuk ettől függetlenül még mindig kicsit bicskanyitogató, hogy a mindenkori államigazgatás többre tartja a honosított állampolgárt, mint a natívot (lásd az "5perc" nevű felhasználó kommentjét feljebb).

Up! 2018.05.10. 11:27:46

@KissGecihuszár: 3 évvel ezelőtt 1 napos munkáért (vésés, csövezés és kábelezés) 50 ezer Ft-ot fizettem egy villanyszerelőnek. Ő volt legalább az ötödik, akit felhívtam. Aki végre azonnal tudott jönni és nem 2-3 hónap múlva.

Most már szinte lehetetlen szakembert találni, aki nem 3-4 hónap leterheltségről beszél.

Ki tudod te is számolni, ugye?

maxval bircaman szeredőci szürke proletár · http://www.bircahang.org 2018.05.10. 11:50:21

@5perc:

A papírokat később is el lehet intézni, de ez több hónap.

Void Bunkoid 2018.05.10. 12:09:08

A leglényegesebb, hogy ezeket a jótanácsokat kizárólag magas lóról szokták osztogatni többnyire olyan emberek, akik soha nem voltak olyan helyzetben, mint az, akinek épp osztják az észt.

sakkosfx 2018.05.10. 12:52:04

Ha a kormányon múlna soha semit nem emelne az adókon kivül! De az adót nagyon!

werinter 2018.05.10. 13:03:20

@KissGecihuszár: Szerintem SZAKEMBERKÉNT itthon már jobban keresnél, főleg ha az árszínvonalat is figyelembe vesszük. Ha pedig VÁLLALKOZÓKÉNT dolgoznál még durvább összegeket el kérhetsz. Gyakorlatilag amennyit nem szégyellsz annyi pénzt kérhetsz egy munkáért, mivel olyan hiány van szakemberből.
De ez igaz más területekre is: gázszerelő, vízvezetékszerelő, kőműves, sofőr stb.
Valamelyik nap láttam álláshirdetést, darus autóra (fa szállító) keresnek sofőrt HELYBEN (kisváros) és nettó 400 ezres fizetésért.

comment #1 2018.05.10. 13:58:46

@Void Bunkoid: Nem kioktatni akartalak :)

Igen, szomorú főleg mert a "natív" állampolgárság elvileg a legegyszerűbb ügy adminisztrációs szempontból.

comment #1 2018.05.10. 14:03:45

@5perc: A papírokkal igazolod az állampolgárságot, ami megint egy másik, bár nagyon fontos kérdés. Magát az állampolgárságot a születés pillanatában megszerzi az illető, az egy papírok nélkül is fennálló jogállapot.

Mindettől függetlenül nem kéne ezért szívnia egy született magyar állampolgárnak, hisz az a legegyszerűbb eljárás kéne, hogy legyen. Nem jár különösebb érdemi vizsgálattal mint pl. egy honosítás.

5perc 2018.05.10. 14:11:07

@comment #1:
Így van. De van annak egy furcsa bája, hogy 7 hónapos a gyerek, mikor először tudod hazahozni, megmutatni a nagyszülőknek, mert akkorra már nálad vannak a papírjai, ami alapján szabadságot egyeztethetsz és tudsz fix időpontra repjegyet venni, talán még nem is a legdrágábbat.
És persze kérhetsz egy utazásra szóló papírt is, csak az időpontod a követségen arra sem korábbi.

KissGecihuszár 2018.05.10. 17:27:34

@Up!: Ja, hogy egy villanyász VÁLLALKOZÓNAK 50 rugót csengettél egy 1 napos történetért? Még jó, hiszen ezek az 1-2 napos bulik,amiken nem tudunk nagyokat akasztani, legábbis fajlagosan, de ha mondjuk a komplett ház teljes szerelését vállaja el egy VÁLLALKOZÓ, nos ott azért nem 50 rugóra jön ki 1-1 nap. De én NEM egy VÁLLALKOZÓRÓL, hanem a VÁLLALKOZÓ cég (KFT, BT, ZRT, stb) egyik ALKALMAZOTTJÁRÓL érdeklődtem, hogy az mennyit kap mostanság havonta BEJELENTETTEN NETTÓBAN??
@werinter: Köszi, de én még 1x ebben az országban nem szeretnék saját vállalkozást indítani, mert épp elég volt egy kibaszott b.t.-t felszámolnom, illetve azt megelőzően 15 évig csinálnom. SOHA TÖBBÉ!! Ezt a "horrorbrutál drága Nyugat vs picsányi árszínvonalú Magyarország dumát pedig hagyjuk, mert ez úgy egy nettó faszság, ahogy van! Szerinted hogy lehetnének ugyanolyan, horribile dictu; olcsóbb árak egy olyan országban,ahol világrekorder 27%-os ÁFA van pár alapvető élelmiszer kivételével gyaksira mindenen?? Talán bizonyos szolgáltatások olcsóbbak (még), mint Ausztriában, vagy Németországban. Talán...

werinter 2018.05.10. 17:36:58

@KissGecihuszár: Jól van nem kell kiakadni. Nekem édes mindegy hogy te hol vagy és mit csinálsz...

Up! 2018.05.10. 18:49:38

@KissGecihuszár: Aha... szóval azt állítja, hogy Német országban, vagy hol is van, az árak ugyanolyanok horribile dictu olcsóbbak, és abból a német vállalkozó önnek havi nettó 600 ezret fizet, szipi-szupi felszereléssel, itthon meg ugyanabból az összegből, horribile dictu többől, nem jön ki a napi 50 ezres bevétel... nem csoda, hogy nem ment ez a VÁLLALKOZÁS dolog...

KissGecihuszár 2018.05.10. 19:10:49

@Up!: nézd, ha bemegyek kint a lidl-be, 30 EUR-ból tele vásárolom a bevásárló kocsit, itthon 9-10 rugóból háát, nem sikerül, engem pedig ez érdekel, tehát a napi megélhetés költségei itt és ott. Ja, 95-ös benya: általában kint 1.25-1.35 EUR/L közti áron tudok tankolni. Reggel ugye drágább, délután, este olcsóbb. Itthon most 375-385 közt van az átlag ár. Én laiarbeiter vagyok, tehát kikölcsönöznek 1 Német villanyász GmbH-nak, amely X EUR/ óra árat csenget értem a kölcsönző cégnek, tőlük én pedig nettóban kapok -havi 190 ledolgozott óra és mondjuk 23 ledolgozott nap után- 2000 EUR-t. Ja és használom az engem kölcsönbevevő GmbH saját gépeit, szerszámait. Van még kérdés?? Itthon folyton "okosságozni" kellett, bővészkedni a számlákkal, bevételekkel, kiadásokkal,stb, mert számlát vásárolni egész egyszerűen nem volt kedvem! Hogy miért?? Asszem, tetszett már hallani kommandósok által elhurcolt számlagyárosokról?!? Na, ezért!

Up! 2018.05.10. 19:21:51

@KissGecihuszár: Látom nem ment át. Naszóval: az én megélhetésemhez az is hozzátartozik, hogy villanyszerelési szolgáltatást veszek igénybe. Mert nem ez a szakmám. Elhiszem, hogy ez önnek nem jelent semmit, hiszen megoldja saját maga. De ha azt mondja, hogy nekem ez a szolgáltatás ugyanannyiba kerülne odakint, mint idehaza, ismerve az ön fizetését, amit leírt. Hát, maradjunk, annyiban, hogy nem hinném el. Szóval szerintem meg van alapja, ha valaki azt írja, hogy nem ugyanolyanok a megélhetési feltételek...

KissGecihuszár 2018.05.12. 16:26:06

@Up!: Értem, de én aMINDENNAPI megélhetéshez kapcsolódó konstans költségekről beszéltem! Vagy tán villanyszerelőt, fűtés/gáz/vízszerelőt minden héten hívsz, illetve minden héten viszed szervízbe a kocsikát??

Up! 2018.05.13. 18:41:49

@KissGecihuszár: Jaja, ha szépen kizárjuk azokat a tételeket, amelyek drágábbak, akkor valóban pont ugyanannyiba, vagy kevesebbe kerül megélni odakint, mint idehaza...
süti beállítások módosítása