Olvasók a DiploMaci ellen: Európa lohol Putyin döntéseinek nyomában

2015. május 06.

Az európai porondon az elmúlt három évtizedben számtalanszor hangzott el (pl. a német újraegyesítés vagy éppen az EU és a NATO bővítések alkalmával), hogy Európa végre kellően egységes és felkészült arra, hogy mind politikailag, mind gazdaságilag, mind katonailag képes legyen az önálló érdekérvényesítésre.  Jelen cikk fő mondanivalója az, hogy ez utóbbi kitétel továbbra sem teljesül: katonai és biztonságpolitikai szempontból Európa többségi része továbbra is kényszerpályán mozog – Oroszország miatt.

Oroszország hagyományosan az egyik legfőbb destabilizáló erő az összeurópai színtéren, akár a cári vagy a szovjet időkre, akár a közelmúlt eseményeire gondolunk. És mindez nem csak katonai síkon igaz: ott volt a délszláv konfliktus politikai rendezésénél az orosz vétó ügye, a szíriai beavatkozás körüli bizonytalanság gerjesztése, vagy vehetjük a Nabucco-Déli Áramlat versenyfutást (amit végül mindkét fél sikeresen kisiklatott).

putyin6.jpg

Miközben az EU-NATO tandem sikerrel ragadta el a Szovjetunió felbomlását követő zavaros időszakban a balti államokat, valamint a V4 országokat, azt mégsem sikerült elérni, hogy az orosz befolyás alól mentesüljön a kontinens. Pedig egy összeroppant gazdaságú, a nagyhatalmiság illúzióját tévutakon üldöző Oroszország állt szemben egy fokozatosan erősödő többségi Európával. 

Ehhez képest mit látunk most, több mint húsz év elteltével? Európa lohol Putyin döntéseinek nyomában, és próbál érdemben reagálni azokra. Azt a látszatot továbbra is igyekeznek fenntartani Brüsszelben, hogy az Unió területi integritását nem fenyegeti senki, ahogy ahhoz sem férhet kétség - elméletileg -, hogy a többségi Európa kész megvédeni a hozzá lojális partnereit. Amikor azonban konkrét fenyegetés érkezik (pl. Krím vagy Kelet-Ukrajna esete), akkor a szavak helyébe nem lépnek tettek, vagy ha mégis, akkor azok a károk utólagos minimalizálására irányulnak, nem pedig az eredeti status quo helyreállítására. 

Három dolog, amire Oroszország ukrajnai akciói rámutattak az elmúlt másfél évben:

1) A nemzetközi jog normáinak betartását nem képes sem Európa, sem a tágabb nemzetközi közösség kikényszeríteni. Mindez odáig vezethet, hogy az oroszok által létrehozott "törvényen kívüli" konfliktus rendezése is jó eséllyel csak a normák áthágása révén lesz elérhető (hiszen ha nincs háború, akkor beszélhetünk-e békekötésről vagy fegyverszünetről?). 

2) Az európai biztonságpolitika csak sodródik az árral, és ezen nem segít  az a tény sem, hogy egy-egy esetleges beavatkozásnál nem csak a nagyobb uniós államok konszenzusa kell, de az USA beleegyezése is szükséges. Kevés az önálló gondolat, ami szükségszerűen oda vezet, hogy a demokratizálódás igényével fellépő szomszédait az EU-NATO páros nem tudja megvédeni.

putyin5.jpg

("Mindig ő lép elsőnek" - Vlagyimir Putyin, f: telegraph.co.uk)

3) Sokszor emlegetett érv, hogy az orosz agresszió mögött konkrét területszerzési motivációk bújnak meg. Tehát az orosz területi igényektől félünk, miközben ezek szerintem nem létező igények (mint arról írtunk már korábban is: link).  Oroszország alapvetően a befolyását félti. Az orosz erőtér védelmét pedig az újabb bizonytalan konfliktusok létrehozásától reméli, azonban ez nem párosul konkrét területi igényekkel.

A fentiek fényében tehát úgy vélem, hogy napjainkban elsősorban Oroszország lépései határozzák meg, hogy hogyan is alakul majd az európai biztonságpolitika (ami ugyebár a mai napig nem közös biztonságpolitika).

Ennek persze van egy pozitív vetülete, nevezetesen az, hogy az oroszok jelentette kihívás ösztönzi az uniós tagállamokat arra, hogy próbáljanak meg közös biztonságpolitikát csinálni. Másrészt azonban tény, hogy a tagállamok eltérő érdekeiből fakadó széthúzás gátolja ezt a folyamatot, és ha Európa tető alá is hoz egy közös kompromisszumot (ami sokszor egy végtelenül leegyszerűsített megoldás), annak megvalósítása a többi nagyhatalom (USA, Kína) jóváhagyásának is függvénye. 

A fenti okok miatt úgy vélem, Európa jelenlegi biztonságpolitikája a putyini külpolitika szélárnyékában fogalmazódik meg. Miközben a többségi Európa aggódva figyeli az újabb manővereket (akár Ukrajna, akár a Baltikum, akár a Kaukázus vonatkozásában), továbbra sem látjuk azokat a heroikus erőfeszítéseket, amelyek révén ez a helyzet rövidtávon megváltozhatna. Ráadásul tetézi a gondokat, hogy Oroszország csak egy a potenciális veszélyforrások közül. És ha Európa ezzel a direkt kihívással sem tud mit kezdeni, akkor előre borítékolható, hogy hasonlóan sikertelen lesz az európai biztonságpolitika más relációkban is, gondoljunk például az Iszlám Államra vagy a menekültkérdésre.

Hámori Viktor

 

A bejegyzés trackback címe:

https://diplomaci.blog.hu/api/trackback/id/tr267434134

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Hámori Viktor: Európa lohol Putyin döntéseinek nyomában 2015.05.06. 13:13:02

A fenti okok miatt úgy vélem, Európa jelenlegi biztonságpolitikája a putyini külpolitika szélárnyékában fogalmazódik meg.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

maxval bircaman felelős szerkesztő · http://bircahang.org 2015.05.06. 10:50:29

Oroszorszg nem sértette meg a nemzetközi jogot, ez húzzuk alá.

Toportyán Zsóti 2015.05.06. 12:06:36

@maxval bircaman szerkesztő: Beeee bőven elég tőled kár cifráznod csak trágya jön a bégetődből kgb troll.

Toportyán Zsóti 2015.05.06. 12:08:41

Ajrópa már régen legyilkolta magát,normális esetben nem lett volna 2 világháború és kommunista kísérletek.

maretz 2015.05.06. 13:06:18

@maxval bircaman szerkesztő:

Dehogynem. 1994-ben Budapesten garantálta Ukrajna területi egységének sérthetetlenségét. Ezzel szemben 10 évvel később annektálta Ukrajna egy részét (Krím), miközben nyíltan támogat pénzzel, fegyverekkel, és katonákkal egy másik szeparatista mozgalmat az ország keleti részében.

Mindkét esetben konkrétan szerződést (azaz nemzetközi jogot) sértett. Nem tudom ezek után, hogy miről beszélsz.

maxval bircaman felelős szerkesztő · http://bircahang.org 2015.05.06. 13:13:23

@maretz:

Тéves. A szerződések nem örökre szólnak. Alapvető nemzetközi jogelv a "rebus sic stantibus", azaz ha a körülmények változnak, a szerződés nem köti a feleket. Itt pont ez történt: Ukranában puccs zajlott le, a legitím kormányzatot letaszították. Ezek után a területi garancia ugrik.

maxval bircaman felelős szerkesztő · http://bircahang.org 2015.05.06. 13:14:09

@maretz:

"nyíltan támogat pénzzel, fegyverekkel, és katonákkal egy másik szeparatista mozgalmat az ország keleti részében"

Ez sem ellenkezik a nemzetközi joggal a koszovói precedens óta.

maretz 2015.05.06. 13:32:44

@maxval bircaman szerkesztő:

"Alapvető nemzetközi jogelv a "rebus sic stantibus", azaz ha a körülmények változnak, a szerződés nem köti a feleket."

Bocsánat, ebben megint tévedsz. A szerződést fel lehet mondani, de megszegni nem. Olyan nincs, hogy ráfogom, hogy változik a körülmény, és akkor nem kell betartani. Nem gondolhatod komolyan, hogy ez így működik...

Ráadásul ugye semmilyen puccs nem zajlott le Ukrajnában, az elnök elmenekült, a legitim parlament pedig ezek után megfosztotta a hivatalától. Ennyi. Azóta ráadásul választások is voltak. Innentől kezdve miről beszélünk?

"Ez sem ellenkezik a nemzetközi joggal a koszovói precedens óta."

A koszovói precedens nem erről szólt. Koszovóban konkrétan etnikai tisztogatás folyt a szerbek részéről (amit ENSZ BT-határozat is kimondott), ennek megállítása katonai beavatkozás nélkül sajnos nem volt elfogadható. Ukrajnában semmiféle etnikai tisztogatás nem folyik... tehát ez így még az orosz propagandagépezet részéről is rendkívül gyenge érv.

maxval bircaman felelős szerkesztő · http://bircahang.org 2015.05.06. 13:34:34

@maretz:

"Olyan nincs, hogy ráfogom, hogy változik a körülmény, és akkor nem kell betartani."

De van. Erről szól a "rebus sic stantibus" elv.

maxval bircaman felelős szerkesztő · http://bircahang.org 2015.05.06. 13:35:39

@maretz:

A koszovói jogelv lényege: támogatható külföldről a szeparatizmus. Tetszik, nem tetszik, ez van. Most visszanyalt a fagylalt.

maretz 2015.05.06. 14:15:05

@maxval bircaman szerkesztő:

A rebus sic standibus elv nem ezt jelenti. A Bécsi Egyezmény két esetben teszi ezt lehetővé: akkor, ha az adott körülmény fennállása kifejezetten feltétele a teljesítésnek, vagy ha a körülmény változása megváltoztatja a szerződésből fakadó terheket.

Ez nem biankó csekk a szerződésekből való kibújásra. Ha így lenne, akkor nem lenne értelme szerződést írni. Annak ugyanis az a lényege, hogy vállaljuk valaminek a betartását.

Ukrajna esetében nyilvánvalóan egyik lehetőség sem áll fenn. A Budapesti Szerződés nem volt ahhoz kötve, hogy Ukrajnában oroszbarát kormány legyen, hanem egyszerűen egy csereügylet történt: Oroszország megvette az ukrán atomfegyvereket cserébe a területi épség garantálásáért.

Nyilvánvalóan Ukrajna területi épsége nem függ az éppen aktuális ukrán belpolitikától... erre hivatkozni kb. olyan, mintha én nem akarnék fizetni az étteremben (miután persze megettem a kaját), mert a szakács csúnyán beszélt a pincérrel.

A másik feltétel ugyancsak nem áll fenn, ugyanis Ukrajna területi épségének garantálása a jövőben egyáltalán nem jelent nagyobb terhet Oroszország számára, akárki is van hatalmon Ukrajnában.

Tényleg nehezen hiszem el, hogy ezeket valaki komolyan gondolhatja...

maretz 2015.05.06. 14:21:10

@maxval bircaman szerkesztő:

"A koszovói jogelv lényege: támogatható külföldről a szeparatizmus. "

Nem. Legfeljebb az orosz propaganda számára ez a tanulság. Koszovó egész egyszerűen egy példája a "responsibility to protect" elvnek, amit az ENSZ is megerősített több határozatban.

Magyarul a területi épséghez és a szuverenitáshoz való jogra nem lehet hivatkozni népirtás, etnikai tisztogatás, vagy háborús bűnök esetén. Ahol az aktuális hatalom ilyet művel, ott a nemzetközi közösségnek felelőssége a beavatkozás. Ennyi történt Koszovóban.

Nem kellett volna népirtani az albánokat... ennyi.

borzimorzi 2015.05.06. 21:36:22

@maxval bircaman szerkesztő: Nem a frászt nem. Garánsként írta alá a Budapest Memorandumot, amelyben vállalta, hogy biztosítja Ukrajna területi épségét.
Üdv:
b

borzimorzi 2015.05.06. 21:39:30

A szerző sincs hivatása magaslatán. AZ EU területi épsége most is sérül. Cipruson, konkrétan.

Üdv:
b

Krisz11 2015.05.06. 21:46:35

1.) "Amikor azonban konkrét fenyegetés érkezik (pl. Krím vagy Kelet-Ukrajna esete), akkor a szavak helyébe nem lépnek tettek"

Nem. A krímet és ukrajnát csak a háborús uszítók akarták megszerezni. Az európai emberek érdekeit ukrajna bekebelezése nem szolgálja, ezért az eu polgárok rohadtul nem akartak emiatt konfliktusba keveredni. Nekünk nem kell ukrajna.

2.) Ne hasonlítsuk már Putyint össze az Európai vezetőkkel, amikor egy európai "vezetőt" egy fél elszólásért bármelyik buzilobbi lemondat egy hét alatt. Az EU politikusok maximum csinovnyiknak vagy bohócoknak tekinthetők, nem vezetőnek.

3.) Az európai polgárok akkor élhetnének szabadabban, ha az Európai Unió-nak nevezett torz-szülemény felbomlana.

Krisz11 2015.05.06. 21:52:56

@borzimorzi: "AZ EU területi épsége most is sérül. Cipruson, konkrétan."

Igaz. Csak a csicska eurokraták Törökországnak még csak pofázni sem mernek, mert Amerika szövetségese, a hadserege meg a 2. legerősebb a nato-ban.

zobod 2015.05.06. 22:26:49

@maretz: logikus okfejtés, de ott hibázik, hogy az orosz-barát rezsim erőszakos megdöntése, és az atlantista befolyásszerzés az nem ukrán belpolitika, hanem nagyhatalmi geopolitikai játszma.

Pont azért nem örülnék neki, ha itthon a baloldal kontra jobboldal pólusok egyben az atlantista vs oroszbarát pozíciók felvételét is jelentené, mert akkor az már nem belpolitika lenne, hogy melyik kaparintja meg a hatalmat.

Mr. Hyde 2015.05.06. 22:29:49

Putyin egy katona. Egész életében ezekre a játszmákra képezték ki. Az orosz nép legnagyobb szerencsétlensége, hogy vezérét gúzsba kötik az oligarchák. De még így is egy Richelieu karakterű politikus kellene az atlantista csapatba, hogy egyáltalán esélyük legyen keresztbe tenni neki. Az EU bürokraták meg a washingtoni lobbisták csak percemberek. Néznek, mint hal a szatyorban.

Bicepsz Elek77 2015.05.06. 22:36:52

Ajropa allamai parasztok a sakktablan. Az EU gazdasagi es nem katonai szovetseg amugy is. Ki menne harcba a Krimert? Az agymosott kpnzumidiota, akigyalog 5km t se tid menni?
Megjohogy nem teljesen hulye minden EU vezeto.

2015.05.06. 22:53:33

@zobod: pedig nagyjából ez a helyzet már most is. Mintha nem derülnének ki rendszeresen ilyen összefonódások, hogy pl Le Penéket az oroszok pénzelték, vagy a jobbikos kgbéla ügyei, vagy (amiből nem is csináltak titkot) hogy Brennan CIA-igazgató rendszeresen repült Kijevbe mítingelni tavaly, míg egyértelművé nem vált a vereségük. Vagy a mi úgynevezett civil szervezeteink, amik valójában külföldi ügynökök, és egyetlen feladatuk az aknamunka.

Bicepsz Elek77 2015.05.06. 23:34:52

@Bicepsz Elek77: Na de a penznek nincs szaga, (nemetek~Lenin, Saudiak~ISIS, Iran~Gate stb.).

Ludovikás Levente 2015.05.06. 23:39:02

Az Unió integritását nem Oroszország fenyegeti, hiszen ami nincs azt nem lehet rombolni

Jelen formájában az EU egy zsibvásár, ahol libsi portékát tukmálnak mindenkire, akár kell akár nem. Ukrajnába például a buziházasságot akarták exportálni, na majd pont ez húzza ki őket a mérhetelen nagy rakás ganéból

Putyinnak nem kell a libsi cucc, ráadásul még ki is mondja amit az európai bennszülöttek nem mernek, ez vele a nagy baj

Ez a nap se múlt el Rogán botrány nélkül 2015.05.07. 00:05:29

Jó a blog, ki is rohant a sok senkiházi fidióta hülyéje, hogy megvédje a fideszt meg a jobbikot pénzelő Putyin gazdiját.

Azért azt meglesném, hogy ezek a senkiházi fideszkomcsik akkor is így védenék-e ezt a háborús bünös Putyint, ha éppen kelet-ukránok lennének, akinek a családját épp most mészárolta le az "igazságos terület visszacsatolás" jegyében a muzsik orosz szakadár.

Ez a nap se múlt el Rogán botrány nélkül 2015.05.07. 00:11:51

@Bicepsz Elek77:

Az agyadban viszont minden bicepsz lesorvadt, ezért vagy te rendkívüli hülye. Az európai persze hogy nem tud gyalogolni 5 km-et, ezért is van mindegyiknek átlag 20 ezer eurós autója, ezért is repül évente 2-3-szor nyaralni, mert nem bírja a galoglást. Bezzeg a muzsik, l.egyalogol 5 km-ert aztán ott rohad meg egész életében a fronton napi 20 deka kenyéradagon.

Rátok is meg a gyerekeitekre ez a jövő kellene barom fidesz-jobbik birkák, hadd legyen szebb az a jövőtök.

maxval bircaman felelős szerkesztő · http://bircahang.org 2015.05.07. 05:47:24

@maretz:

Egy illegitím és oroszellenes Ukrajna a feltételek alapvető megváltoztatása.

maxval bircaman felelős szerkesztő · http://bircahang.org 2015.05.07. 05:49:33

@maretz:

Az albánirtás Koszovóban fantázia. Máig nem bizonyított.

Ismétlem: a fagyi visszanyalt, Oroszország alkalmazta ugyanazt, amiről a nyugat azt hitte, más nem fogja merni alkalmazni. S az eredmény: a nyugat nem képes Oroszországot visszavonulni késztetni.

Spidy.hu 2015.05.07. 08:51:55

@maxval bircaman szerkesztő:
Régebben nagyon sok mindenben egyetértettünk, de ez már kezd értelem nélküli trollkodásba átmenni.
Egyrészt attól még, hogy a NATO Koszovóban megsértette a nemzetközi jogot, Oroszország ugyanúgy azt teszi, csak nem próbálja meg elfogadtatni a világgal. A jog pedig de facto arról szól, hogy a világ mint fogad el.
Másrészt Magyarország a NATO-tól kap védelmet, ők a szövetségeseink, ezért kevésbé érdekel, hogy egy igazságosztó Robin Hood lelkületű Birca liberális felbuzdulásában az oroszok oldalára áll. Engem a saját érdekeim érdekelnek! Pont.
A történelem nem az igazságról szól, hanem a győztesekről. Felejtsd el a liberális idealizmusodat.

u.i.: trollkodásnak azért tökéletes volt, mindenki veled foglalkozik

maxval bircaman felelős szerkesztő · http://bircahang.org 2015.05.07. 08:58:18

@Spidy.hu:

A világ nem semmit Krím és Kelet-Ukrajna ügyében, azaz elfogadta az orosz álláspontot. Ez tény, hiába minden szöveg.

Danubium 2015.05.07. 18:11:43

"Kevés az önálló gondolat, ami szükségszerűen oda vezet, hogy a demokratizálódás igényével fellépő szomszédait az EU-NATO páros nem tudja megvédeni."

Azért különös, hogy ezek a "demokratizálódási igények" mindenhol neoliberális kleptokráciákat hoznak létre, nem?

www.reuters.com/article/2014/07/28/us-georgia-saakashvili-charges-idUSKBN0FX15M20140728

ronaldthomaswest.com/2014/08/17/ukraine-for-dummies/

Így, a jók és gonoszak csatájaként lefesteni a politikát úgy hívják, hogy PROPAGANDA.

borzimorzi 2015.05.07. 21:20:13

@Krisz11: Stimmt. De nem fog ez így maradni örökre.
Üdv:
b

Ma Baker 2015.05.08. 15:09:11

"Oroszország hagyományosan az egyik legfőbb destabilizáló erő az összeurópai színtéren"

De csak miután Amerika kiadja a parancsot, hogy "Pfujj Oroszország!!!". Ezáltal valójában Amerika a destabilizáció kiváltó oka.

hauptrichter 2015.05.10. 18:21:49

Hagyjátok már békén az oroszokat Ukrajna miatt... Majd akkor lesz jogos a kritika, ha nem orosz anyanyelvű többségű területeken szakadárkodnak. Koszovóban az USA a szakadárok mellé állt, sőt, lebombázta Szerbiát, amiért az próbálta volna megtartani a területi egységét. Ezen események logikája kapcsán most az USÁ-nak Ukrajnát kellene bombáznia, és az orosz szakadárokat támogatnia. Na vajon most miért nem ezt teszi, ha Koszovóban annyira egyértelmű volt, hogy melyik oldal mellé áll??? (Mert ki akar szúrni az oroszokkal - de ezért mi nehogy már az oroszokat hibáztassuk ebben a konkrét esetben... és itt most nem a Baltikumról van szó, nehogy valaki ide keverje, ott nincsenek szakadárok és nem is kell ijesztgetni velük).

sierrahun 2015.05.12. 09:33:07

Tessék mondani, Hámori úr, ez a "többségi Európa" mi akar lenni?

Tyto Alba 2015.05.12. 22:20:16

"Egyrészt attól még, hogy a NATO Koszovóban megsértette a nemzetközi jogot, Oroszország ugyanúgy azt teszi, csak nem próbálja meg elfogadtatni a világgal. A jog pedig de facto arról szól, hogy a világ mint fogad el."

És ez arról is szól, hogy Oroszország (mellesleg joggal) büszke arra, hogy akár emberéletek árán is, de megáll a saját lábán. Ahogy Putyin ironikusan megjegyezte egy sajttájékoztatón: a németek nem akarnak atomenergiát, Nem szeretik. Gázt sem akarnak. És mivel fognak akkor fűteni? Fával? Mert azért is Szibériába kell jönniük.

Arrafelé más a logika. Ésszel nem lehet megérteni Oroszországot, Oroszországban csak hinni lehet. Umóm rossiyu ne ponyaty

Gonda István 2015.05.13. 16:08:20

- "Oroszország hagyományosan az egyik legfőbb destabilizáló erő az összeurópai színtéren"
Ezt én nem gondolom. Csak akkor csap a medve, ha birizgálják (pl. Napóleon, Hitler), egyébként köszöni szépen jól megvan.
- "Miközben az EU-NATO tandem sikerrel ragadta el ... a balti államokat, valamint a V4 országokat.."
"RAGADTA EL": no hát pont ez az a birizgálás, amiről beszéltem fentebb.
- "mégsem sikerült elérni, hogy az orosz befolyás alól mentesüljön a kontinens"
Mintha ez egy cél volna. Kinek? És az USA befolyás alóli mentesülés? Ez is lehetne esetleg egy célja Európának?
- "a nemzetközi jog normáinak betartását nem képes Európa kikényszeríteni"
Hát persze, mert nincs meg hozzá Európa ereje. Az USA esetében sem tudja kikényszeríteni, de Kína esetében sem.
- "az orosz területi igényektől félünk, miközben ezek szerintem nem létező igények. Oroszország alapvetően a befolyását félti."
Ez teljesen igaz. FÉLTI, tehát a medve úgy érzi, hogy támadják.
- "heroikus erőfeszítéseket, amelyek révén ez a helyzet rövidtávon megváltozhatna"
Heroikus erőfeszítés? Be kellene vezetni a NATO adót, hogy fel lehessen emelni a katonai költségvetést legalább 2%-ra. Fegyverkezni kell, hogy az USA nélkül is képes legyen Európa megvédeni magát. Akkor majd komolyan fogja venni Európát a medve is. Addig csak játszik, nevelget/fegyelmez minket, ahogy az anya teszi a bocsával.

Bicepsz Elek77 2015.05.21. 13:26:47

@Ez a nap se múlt el Rogán botrány nélkül:
Fel sem veszem a karomkodasodat. Teged ezert fizetnek, te debil! A magadfajtanak is elnie kell valamibol :)
süti beállítások módosítása