Újabb szankciók Oroszország ellen?

2015. június 17.

A CNN június 12-i cikke szerint nemrégiben több magas rangú diplomata is megerősítette, hogy az EU-USA tandem nem csak kilátásba helyezte az Oroszország elleni szankciók körének kibővítését, hanem már a konkrét tervek is a fiókban vannak. A kérdés az, hogy ki lép előbb: Oroszország hív lapot a 19-re, vagy Európa jelent be újabb korlátozásokat Moszkva ellenében?

2014-ben a többségi Európa előbb tétlenül végignézte a krími annexiót és a kelet-ukrajnai harcok kirobbanását, hogy aztán több hónapon keresztül szemlélje a kontinensen a délszláv háború óta példátlan, határokon átnyúló fegyveres konfliktust. Ezzel egyidejűleg Putyin sikert sikerre halmozott: az orosz nép megvédőjeként hazai népszerűsége új csúcsokat ért el, az, még erősebb fekete-tengeri jelenlétet biztosított magának, valamint az újonnan gerjesztett fegyveres konfliktus révén el tudta terelni otthon a figyelmet az ország egyéb – jellemzően gazdasági – strukturális problémákról.

A jószerencse egyelőre nem hagyta el az orosz elnököt, azonban 2014 vége óta érződik a fordulat. Az Oroszország ellen bevezetett gazdasági szankciók hatásai ekkortól érződnek igazán, és egyre nehezebb fenntartani azt a látszatot az orosz lakosság körében, hogy a moszkvai vezetés képes lesz a felborult gazdasági egyensúly okozta gondokon felülkerekedni. A külföldi tőkepiacokra kifejezetten rászoruló orosz kormány finanszírozási lehetőségei számottevően beszűkültek, arról nem is beszélve, hogy a korlátozó intézkedések miatt távol maradó külföldi befektetők mellett további gondot okoznak azok az orosz nagytőkések, akik alig burkolt formában próbálják tőkéjüket különböző külföldi  – jellemzően svájci és távol-keleti – számlákra kimenteni.

putin01.jpg

("Ki nevet a végén?" - Vlagyimir Putyin orosz elnök; f.: reuters.com)

Moszkva egyelőre saját tartalékait felhasználva próbálja elejét venni a teljes gazdasági összeomlásnak, azonban a végesnek tűnő olajdollárok helyébe nem érkezik új forrás. Az orosz rubel árfolyama hónapok óta nem talál magára, a kőolaj világpiaci ára pedig csak hosszú évek múlva érheti el a 2013-as szintet. Mivel az orosz export (és rajta keresztül az egész gazdaság) a végtelenségig a szénhidrogén-kivitelre van kihegyezve, az olajár visszarendeződésig a válságjelenségek további mélyülése várható. 

Az EU-USA páros kifejezetten a szakadárok támogatásának megszüntetését követeli Moszkvától, és az aktuális helyzet szerint kész bármikor a még határozottabb fellépésre. Ez még mindig nem a katonai erő általános alkalmazását jelenti, sokkal inkább a meglévő szankciók körének jelentős kibővítését. Várhatóan ennek formája a következő lesz: újabb oroszországi cégek és magánszemélyek kerülnek tiltólistára, tovább szűkítik azon tőkepiaci szereplők körét, akik nem nyújthatnak pénzügyi segítséget az orosz kormányzat és állami cégek részére, továbbá az orosz energia- és védelmi ipar szereplőit is megpróbálják külföldön (pl. tendereken, felvásárlások során) ellehetetleníteni.

Washington egyre erősebb nyomást gyakorol az európai vezetőkre, hogy tegyék meg a következő lépést.Amerikából nézve a konfliktus már egy évvel ezelőtt túlhaladta a kritikus határt (egy territoriális konfliktus az amerikai demokrácia-felfogásban sokkal súlyosabb vétség annál, mintsem válasz nélkül maradjon), ezzel szemben a megosztott Európa a kivárásos taktika mellett tett hitet. A kérdés jelenleg az, enged-e az EU az amerikaiak nyomásának, és megszavazza az újabb szankciókat? A forgatókönyv ugyanaz, mint 2014-ben: az EU még sodródik az eseményekkel, nem provokálja Moszkvát újabb szankciók bevezetésével, azonban ennek megvan az a kockázata, hogy még véresebb harcok újulnak ki, és Európának majd utólag kell magyaráznia a bizonyítványt. Ugyanakkor érvelhetünk úgy is, hogy Európa ad egy utolsó utáni esélyt Oroszországnak a békés rendezésre, és nem kívánja feleslegesen tovább terhelni az amúgy is feszült viszonyt.

Az eddigiek alapján azonban valós annak a veszélye, hogy Oroszország a szakadár erők támogatása révén megpróbálja még jobban bebiztosítani magát Kelet-Ukrajnában, még annak árán is, hogy újabb gazdasági szankciókat léptet életbe a nyugat. Putyin eddigi stratégiája elsősorban az erőre épült: a nyers katonai erőre, amelyet semmilyen gazdasági szankció nem győzhet le, és amiben az orosz vezetés töretlenül hisz. Kétséges, hogy kizárólag az újabb szankciók miatt Moszkva felhagyjon a fegyveres konfliktus támogatásával.

Sokkal inkább valós forgatókönyv, hogy a „levegőben lógó” szankciók miatt ismét sikerül tárgyalóasztalhoz ültetni a feleket (ahogy azt tették már két ízben Minszkben), és az USA-EU tengely számára megfelelő kiindulási alap lehet a szankciókkal történő fenyegetés. Abban az esetben, ha Putyin gesztusokat tesz (megfelelő garanciák mellett), akkor egyelőre a mostani intézkedések is elégségesek lehetnek. Ha viszont az orosz elnök tovább mérgezi a viszonyt, akkor lesz a nyugati hatalmak kezében egy újabb ütőkártya, amit akár már másnap kijátszhatnak.

sanctions.jpg

("Egy véleményen vannak" - Angela Merkel, Francois Hollande és Donald Tusk; f.: euobserver.com)

Utóbbi esetben a legfőbb kérdés a "hogyan tovább?" – több szankciós kör után valószínűleg nem marad más hátra, mint a katonai beavatkozás előkészítése, aminek beláthatatlan következményei lehetnek. Oroszország gazdasága lehet, hogy térdre kényszerül, azonban a katonai potenciál továbbra is segítené Moszkva alkupozícióit.

Ezért is lenne kívánatos az újabb korlátozó intézkedések előtt egy újabb tárgyalási forduló, hátha sikerül valamilyen köztes megoldást találni. Olyat, amire a többségi Európa már egy éve vár, és ami elhozza a tartós fegyverszünetet. Ezt követhetnék majd az oroszok által átrajzolt határvonalakról szóló tárgyalások, de ez már egy másik történet.

Hámori Viktor

A bejegyzés trackback címe:

https://diplomaci.blog.hu/api/trackback/id/tr677551202

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Józsi01 2015.06.17. 13:41:57

Míg az EU szankCIONállgat, addig az uSSa szépen üzletelget az oroszokkal. Pont ott ahol a tagállamok kiszorultak. Mik vannak!!!

Toportyán Zsóti 2015.06.17. 18:18:05

@Józsi01: Ne égesd magad azzal hogy a katyni tömeggyilkos NKVD hasznos idiótájává süllyedsz.

Toportyán Zsóti 2015.06.17. 18:19:28

Ajrópa impotenciája vadította el anno hitlerkét is,az elején 2 század katonával haza lehetett volna zavarni.

sierrahun 2015.06.17. 18:29:39

Hámori Viktor többségkutató ma kimutatta a többségi Európát. Tisztetére az új mértékegységet 1 hámoriban állapítják meg a brit tudósok.

==T== 2015.06.17. 19:56:00

Jesszusom.

Az ukrajnai konfliktus fő generálója és haszonélvezője az USA, amely így kívánta elejét venni az orosz-német kapcsolatok tovább erősödésének, ami Kína mellett a legfőbb veszélyt jelenti az USA világgazdasági/világpolitikai dominanciájára.

Sikerrel jártak, az EU bebizonyította, hogy nem több egy vazallus szervezetnél. Oroszországot is érzékenyen érintette a dolog, de túlteszik magukat rajta.

A másik nagy nyertes Kína, aki így vélhetően nem csak abból húz majd hasznot, hogy az orosz nyersanyagok az ő gazdaságát segítik, de még egyes nyugati cégek oroszországi piacait is átveheti.

A másik nagy geopolitikai játszma a Közel-Keleten zajlik, ahol a fő cél a sííták meggyengítése és Izrael biztonságának minél hosszabb távú szavatolása akár több millió ember élete árán is.

Pánikrohamosztagos 2015.06.17. 23:31:33

"Washington egyre erősebb nyomást gyakorol az európai vezetőkre, hogy tegyék meg a következő lépést."

Oroszország mindig is ellenség volt Washingtonból nézve, de Snowden befogadása óta már napokban számolták a visszacsapás lehetőségét. Ennek most a legjobb módja, ha az EU lagymatagon lógó faxával csapkodják az oroszokat

Így egyszerre két vetélytársat lehet kiütni. Ha Európa még talpontn tud maradni egy ilyen súlyú gazdasági érvágás után, akkor a ráuszított menekültáradat fogja legyűrni

Thank you Uncle Sam!

Ez a nap se múlt el Rogán botrány nélkül 2015.06.17. 23:57:50

@==T==:

Jesszusom.

veled igazán szar munkát végeztek az elmegyógyászaid!

Alick 2015.06.18. 00:00:08

El kéne már hajtani a jenki küpolitikát a halál faszára, inkább egyezkedni kéne az ukránokkal és az oroszokkal is, miként lehet a várható ukrán csőd következményeit kordában tartani... megelőzni az újabb menekültáradatot.

Fanyéllel Rendelkező Duguláselhárító Gumiharang 2015.06.18. 00:00:34

"Az ukrajnai konfliktus fő generálója és haszonélvezője az USA, amely így kívánta elejét venni az orosz-német kapcsolatok tovább erősödésének, "

Jó, hogy elfilozofálgatsz a geopolitikáról, mint portásbácsi az agysebészetről, de tennék pár megjegyzést kibillentendő az egyensúlyodból...

Oroszország gazdaságilag egy kibaszott nagy nulla. Amijük van, az a gáz és az olaj.
Ezt el tudják adni és nagyjából ez az összes erőforrásuk. A lakosság képzetlen, műveletlen, alkoholista, de erre a nagy semmire kibaszottul büszkék, és többre tartják magukat az egész világon minden más nációnál. A gazdasági hatalom birtokosai, a tőkés réteg meg szimplán bűnöző. Az államapparátus meg olyan korrupt, hogy még majdnem a portásbácsinak is jattolni kell ha bemész egy hivatalba. És összesen vannak 130 millióan.

Oroszország egyszerűen nem az a szuperhatalom, aminek képzeli magát. Egy pöffeszkedő, bűzös középhatalom. Csak sajnos örökölt a SZU-tól egy hatalmas atomarzenált.

A nyugatnak egyetlen elvárása van az oroszokkal szemben. Ne vonuljanak be sehova tankokkal területet lopni.

Akárki akármit mond, hisz saját gondolatnak a bogár lacis, szaniszlós propagandából, az egész történet úgy kezdődött, hogy Putyin területeket lopott Ukrajnától.

A ruszkiknak semmi köze ahhoz, hogy az ukránok hogyan képzelik. el a jövőjüket Akkor sem, ha a szomszédaik. Ha az ukránok nem szerelik le az atomarzenált, Putyin csak messziről pofázhatna

2015.06.18. 00:03:44

@==T==: Világos, az USA Izrael érdekében destabilizálja a közel-Keletet, aztán a Földközi-tenger partján megalakuló új arab állam kezet nyújt Izraelnek. Ugye?
Sikerült elolvasnod egy könyvet, vagy csak annak a bemutatóját? Egy francia prof írt valamit....

Ez a nap se múlt el Rogán botrány nélkül 2015.06.18. 00:05:47

@==T==:

le se szard, hogy a forradalom pont azért robbant ki, mert az ukránok csatlakozni akartak az EU-hoz. Nyilván az USA gerjesztette ezt is, hogy így gyengítse az EU-t, hogy majd az EU szegényebb legyen és egyre kevesebb amerikai árut tudjon megvenni. Mert majd az USA attól lesz erős, hogy a világon sehol nem tud eladni, mert nincs vásárlóerő az áruira és akkor rengeteg munkanélkülije lesz, akik ugyebár a gazdaság duzzadó erejéről tanúskodnak, mert olyan gazdaság ám a ZUSA, hogy már dolgoznia sem kell az amerikainak.

Még egy jó tanács: a ruszkik által lefizetett noname weboldalakkal és jutyúbe videókkal ne égesd magad. Maradj inkább az ellenőrzött forrásokkal dolgozó médiumoknál. Van azokból is rengeteg.

2015.06.18. 00:13:36

@==T==: Kicsit utána néztem: a professzorod közgazdász. Nem hinném, hogy beleütné az orrát ilyen kérdésekbe...
A Global Research, ami meg lehozta a cikket, egy orosz kötődésű, kanadai alapítvány.... a Russia Today pénzeli....
Despite presenting itself as a source of scholarly analysis, Global Research mostly consists of polemicists, many of whom accept (and use) conspiracy theories, pseudoscience and propaganda. The prevalent conspiracist strand relates to global power-elites (primarily governments and corporations) and their New World Order.[4] Specific featured conspiracy theories include those addressing 9/11,[5] vaccines,[6] genetic modification,[7] Zionism,[8][9] HAARP,[10] global warming,[11][12] Bosnian genocide denialism[13] chemtrails,[14] and David Kelly.[15]

Globalresearch contributors are happy to source information from anyone who seems vaguely aligned with their ideology; during the 2011 Libyan civil war the site was an apologist for Muammar al-Gaddafi,[16] reproducing his propaganda and painting him as a paragon of a modern leader. In the 2014 Ukrainian crisis the site is taking the standard "anti-globalisation" stance against the Western side and falling into the ranks of imperial Russian propaganda instead.

Globalresearch also has published numerous articles written by contributors to New Eastern Outlook, a Moscow-based Russian Government propaganda site. It has published the same articles on the same day as Oriental Review, a Moscow-based site that is also almost certainly a Russian Government site.

It's no surprise then that the site has long become a magnet for radicals, fringe figures and whacko elements from the left in general.

És a gyíkemberekről még nem is beszéltél... már meglátogattak?

2015.06.18. 00:18:32

@==T==: Egyébként a Rise and Shine Plc megírta, hogy a kínaiak vannak a háttérben! Amerikainak öltözött kínai guminők voltak, akik Putyint le akarják fagyasztani!
És logikus is, hisz Kína nyer a legtöbbet az Ukrán-Orosz konfliktuson, hisz még befektetnie sem kell az egészbe!

jogalany 2015.06.18. 00:29:33

Az USA gazdaságilag az eu-t teszi tönkre, aztán a természeti kincseiért az oroszokat támadja meg, méghozzá a gazdaságilag legyengült és így kézben tartható európai államok emberanyagával. Ne feledjük, még a nagyon legyengült országok is képesek a hadviselésre (lásd : Ukrajna, vagy a Hitleri németország)

jogalany 2015.06.18. 00:35:03

Azt olvasom amerikai lapokon, hogy az afrikai, arab menekültáradatot több cionista civl szervezet pénzeli, mert honnan van a Nigériai, Szomáliai embernek ötlete, hogy hova kéne menni (eddig érdekes senkinek nem volt) és honnan kétezer €-ja (életében ennyije nem volt) az embercsempészek számára?
Miért akarja amerika európát ezzel a génanyaggal felhigítani, legyengíteni.
Állitólag készül egy újabb _ Spanyolok felé - embercsatorna terve.

jogalany 2015.06.18. 00:38:21

Tegnap Milánóban a pályaudvaron a jegykezelő kérte a menetjegyeket, erre az egyik "menekült" machetével levágta az ellenőr kezét. Azóta is keresik, az ellenörök meg nem mernek hozzájuk szólni. Hova jutunk?

maxval bircaman felelős szerkesztő · http://bircahang.org 2015.06.18. 05:49:44

Az USA toporzékol, de ezt a csatát már rég elvesztette.

tobias2 2015.06.18. 06:18:53

Bravó index, szépen beálltál az amcsi hadiipar háborús uszítói mögé!

bkkzol 2015.06.18. 07:03:05

"EU-USA tengely" Az usa uszit es jartatja a pofajat kozben meg az amarikai cegek egy kis kerulovel uzletlenek az oroszokkal. Az EU meg sziv ,mint a torgosborz. Mondjuk sokat nem lehet varni azoktol akik a sajat szovetsegeseikre is kemeket kuldenek. Nincs kulonosebb erkolcsi moraljuk az ipari kemkedesinformacioit kihasznalni.
Csinaltak egy kis mubalhet Ukrajnaban mar indultak volna a nato/amerikai katonak a krimbe csak az oroszok gyorsabbak voltak. Az usa is kibirna rohoges nelkul ha pl. Kubaba tamaszpontot nyitnanak az oroszok...

különvélemény2 2015.06.18. 07:28:21

"egy territoriális konfliktus az amerikai demokrácia-felfogásban sokkal súlyosabb vétség annál, mintsem válasz nélkül maradjon"

Koszovó megvan még? Vagy elgurult a Cavintonod?

Egyébként is, az "amerikai demokrácia" egy oximoron. Szarnak az alkotmányra, szarnak az emberi jogokra, szarnak a nemzetközi egyezményekre, emberemlékezet óta kétpárti egypártrendszer van, így a választás is csak egy cirkusz, stb.

exterminador 2015.06.18. 08:43:03

@jogalany: én meg azt olvastam piréz lapokban, hogy a reggeli székrekedésed mögött is a New York - Tel Aviv tengely áll.
Öcsém, hozzád képest a fekete lyuk egy szupernóva-robbanás.

exterminador 2015.06.18. 08:48:26

@különvélemény2: Koszovó válasz nélkül maradt? Szerintem nem. Elszakították Szerbiától, emlékszel? (Amivel mellesleg nagy hibát követtek el.)

♔batyu♔ 2015.06.18. 08:53:52

@Toportyán Zsóti: Hogy te mennyire ostoba pártkatona vagy te. Közölt egy tényt, miszerint az USA Európa rovására növelte az exportját, te pedig erre nekiugrasz, hogy a lengyel tiszteket leölő rezsimet támogat.

Az USA orosz exportja 7%-al NŐTT.

Továbbá ha Putyin felelős Katyn-ért, akkor Lendvai és a többi kedvenced is felelősek az 1919-es és az ötvenes évek-béli vérengzésekért.

♔batyu♔ 2015.06.18. 08:58:53

@Pánikrohamosztagos: Pontosan így van. Érdemes letölteni és megnézni a németek által készített Snowden interjút, legalább olyan durva, mint a FT tudósítójáé, aki egy könyvben kipakolt. Magyar letöltőkön is szinkronizálva már fent van.

különvélemény2 2015.06.18. 09:09:03

@exterminador:
Pont ez az, hogy az USA némi NATO segítséggel erőszakkal kiszakította Koszovót Szerbiából.
Most ugyanez az USA erőszakkal megakadályozza a kiszakadást.
Mindig, ahogy éppen az érdekei diktálják, az egyik az oroszbarát Szerbia ellen, a másik Oroszországgal szemben.

USA folyamatosan destabilizál a világban, mert az az érdeke, hogy ő maradjon a legerősebb.

♔batyu♔ 2015.06.18. 09:21:04

@különvélemény2: Van egy gyanúm, az USA Ukrajna destabilizálásával elsősorban a németeket állította meg a további terjeszkedésben. Most a földeket, vállalatokat amerikai cégek vásárolják ott fel. További hozadék, hogy a német befolyás az oroszoknál is csökken, a kieső EU export nagyrészt német, az USA cégek német exportot helyettesítenek.

6000 német-orosz vegyesvállalat van. A németek szépen belefektették tőkéjüket az orosz iparba, iparilag szinte elfoglalták az országot, komolyan hozzájárultak az oroszok gazdasági fejlődéséhez, na ez nem tetszik az USA-nak.

Ez nekünk viszont nem jó, mert a mi exportunk nagyon erősen német orientált a magyar munkaerő által előállított termékek olcsóbbak mint a Németországban előállítottak. Közvetve mi nagyot bukhatunk, persze egy egyszerű ballibsi ezt nem látja át, mert ő azt mondja, hogy hát van 3%-os orosz exportunk, amit át tudunk irányitani.

Alick 2015.06.18. 09:34:04

@Ez a nap se múlt el Rogán botrány nélkül: "az ukránok csatlakozni akartak az EU-hoz"

Mondjuk inkább azt, hogy az ukrán maffia kevésbé oroszbarát frakciója politikai zsarolásként bedobta az (igencsak irreális) NATO/EU csatlakozást.
Nyilván Banglades is szívesen csatlakozna az EU-hoz, csak hát nem az a súlycsoport...

Cormorant 2015.06.18. 09:46:29

@Fanyéllel Rendelkező Duguláselhárító Gumiharang:
2015.06.18. 00:00:34
Nagyot tévedek, ha azt állítom, nem sok oroszt láttál személyesen az életben?
Fogggalmad sincs az egészről, de nagyon konkrét véleményed van egy népről.
Konkrétan semmiben sincs igazad a bejegyzésedben.
Nem úgy kezdődött, ahogy azt te gondolod, az oroszok igenis gazdasági és katonai szuperhatalom, meglepődnél, ha találkoznál azzal az orosz réteggel, aki már nem issza el az eszét, stb. Ezen kívül az oroszok egységesek, összefogottak és ezerszer boldogabbak abban a rendszerben, amiben élnek, fejlődnek és köszönik, jól vannak. Tudnak örülni apró dolgoknak, biztonságban tervezik a jövőjüket, építkeznek, dolgoznak (van munkanélküliség, de jelentéktelen), szülik a gyerekeiket - igaz kevesebbet, mint szeretnének, de még mindig jóval többet, mint az EU-ban. És lehetünk mi irigyek arra, hogy egy 25 éves pályakezdő Moszkvában használt saját erőből vásárolt Lexus-on jár (35 éves már hitelre megveszi bármelyik 15MFt-os autót), de attól még ez is tény. Persze vidéken más a helyzet, de ott is MINDEN fejlődik!
Mondom ezt úgy, hogy kettőnk között nincs vita abban, hogy mit szeretnénk. Igen, jó lenne, ha visszaadnák a Krímet, jó lenne, ha befognák a pénzes pofájukat, amit nem a teljesítmény, hanem az ingyen kapott természeti javakkal tudtak ilyen nagyra nyitni, jó lenne, ha nem lennének annyira agresszívek, hogy minden "normális" embert irritálnak, stb. Nem, nem szeretem az oroszokat, sőt ...
DE! Csak ezért nem fogom tagadni a tényeket.

♔batyu♔ 2015.06.18. 09:55:39

@Cormorant: Ez valami olyasmi mint annak idején Titóék. Most a karmesteri pálca azt mondja, hogy az oroszok a rosszak. lehet, hogy 2 év múlva épp ezek fognak lelkendezni. Én Lendvaiék táblacseréje után már semmin nem lepődöm meg.

exterminador 2015.06.18. 11:48:14

@Cormorant: csakhogy az a rendszer NEM FENNTARTHATÓ, mert kizárólag a szénhidrogén-exportra épül, ami most nem igazán működik. Kíváncsi lennék, hogy az a réteg, akiről írsz, hány év recessziót fog elviselni, dübörögjön akárhogy is az egyre abszurdabb állami propaganda (index.hu/tech/hoax/2015/06/18/az_oroszok_szerint_lehet_hogy_megse_volt_holdra_szallas/?cp=1#comments). Majd meglátjuk, az elnökválasztáskor, 2018-ban hogy fog állni a helyzet.

különvélemény2 2015.06.18. 16:05:01

@exterminador:
Jöhet a táblázat az orosz GDP összetételéről, ami bizonyítja, hogy "kizárólag a szénhidrogén-exportra épül".

exterminador 2015.06.18. 18:02:34

@különvélemény2: A kedvedért utánanéztem, és többek között a következőt találtam: "A gazdasági növekedés elsődleges forrása a nyersanyag, földgáz és kőolaj kitermelése és értékesítése volt. Mivel az állam visszaszerezte mindenható hatalmát az energetikai szektorban, az exportból fakadó bevételek tekintélyes része az állami bevételt gazdagította. A GDP csaknem egyharmada (31,6 százalék) e termékek exportjából származott. Mindez azt is jelentette, persze, hogy az ország gazdasága erőteljesen ki van téve az energiaárak világpiaci ingadozásának. Ennek ellenére Oroszország hosszú távon nem
építhet kizárólag nyersanyag- és energiaexportjára, mert a jelenlegi energiakitermelés nem növelhető, sőt jelenlegi szintje nem is nagyon tartható. Nyersolajból Oroszország napjainkban napi tízmillió hordót termel ki, de elérkezett a növekedés határához. Földgázból is egyre többet kell külföldről, mindenekelőtt Közép-Ázsiából beszereznie a Gazpromnak a hazai igények kielégítéséhez és nyugat-európai exportkötelezettségeinek teljesítéséhez. Ráadásul a kitermelési helyszínek egyre nehezebben megközelíthető földrajzi környezetben vannak, s az időjárás viszontagságai mellett meg kell küzdeni a kitermelési költségek növekedésének problémájával is." Forrás: kki.gov.hu/download/2/3b/b0000/Kulugyi_Szemle_2009_02_A_putyini_Oroszorsz%C3%A1g_bel.pdf. És ez 2009-es cikk. Persze nyilván ez mind csak az aljas amerikai propaganda terméke, amely csak le akarja járatni a mérhetetlenül tökéletes orosz politikai és gazdasági rendszert, ráadásul nem is a Hídfőn jelent meg. Már abból is látszik, hogy semmi köze a valósághoz, hogy nem is zuhant azonnal recesszióba a gazdaság egy pár pimf szakció hatására, mi több! Az Unióban már éheznek!
Szóval rövidre fogva: talán valóban nem csak a szenéhidrogén-export létezik, de döntő fontosságú. És ezt semmilyen propaganda nem tudja megcáfolni, sőt. Propagandából hosszú távon nem lehet megélni, ezt már a Szovjetunióban is meg kellett tapasztalniuk.

különvélemény2 2015.06.18. 18:37:58

@exterminador:
Ne kamu szövegeket idézz, az a kutyát sem érdekli.
Konkrét GDP összetételt nyomj, az a valóság.

De segítek:
Nézd meg a sima GDP csökkenést Oroszországban, De ne dollárban...
knoema.com/mgarnze/russia-gdp-growth-forecast-2013-2015-and-up-to-2060-data-and-charts

Ja, hogy olyan nincs, pedig az olajár alapján minimum 40%-os GDP csökkenés lenne, ha neked lenne igazad és abból élne Oroszország.

A Knoema egy nem amcsibuzi szervezet. (orosz-indiai)
Itt egy cikk róla, ahol a guardian áradozik róla:
"Trawling the web for socioeconomic data? Look no further than Knoema"
www.theguardian.com/news/datablog/2012/may/09/knoema-socioeconomic-commodities-database

exterminador 2015.06.18. 19:01:29

@különvélemény2: kamu szöveg, aham... A Külügyi és Külgazdasági Intézet honlapjáról... Na ennyit rólad. Ami nem a propagandát támasztja alá, az kamu szöveg nálad. Komolytalan vagy.

Cormorant 2015.06.18. 19:36:37

@exterminador:
NEM csak szénhidrogénekre, hanem rengeteg egyéb nyersanyagra is. A lényeg azonban, hogy abban igazad van, az oroszok a kitermelésből és nem a hozzáadott értékből élnek. Ezt ők is tudják, mármint az értelmesebb réteg.
Viszont nem igazán érdekli őket, amíg ez jelen ismeretünk szerint és a mai generáció számára "kimeríthetetlen". ... és akkor nem beszéltem az északi sarki készletekről, amire ugyanúgy rátették már a medvemancsot, mint Krímre. A világ maradéka pedig csak néz ki a fejéből és demokratikusan csóválja a fejét.
Ja, a választások pedig rég lefutott téma, nem gondolod, hogy ha Putyin él, más győzhet? Még akkor sem győzne más, ha mától az ellenzék szabadon tevékenykedhetne. El kell fogadni, hogy az oroszoknak KELL Putyin!

különvélemény2 2015.06.18. 19:48:00

@exterminador:
Látom link még mindig nincs, csak a szöveg...
Tudod, ez az internet kora, ahol a hazug kommentert még a sánta kutyánál is 100x hamarabb meg lehet fogni.

Toportyán Zsóti 2015.06.18. 19:50:51

@♔batyu♔: Sikeresen tökönrúgtad magad nekifutásból,néha értelmezned kéne a számokat és ami mögöttük van rezsimcseléd,csak a gazdit és a fajtád égeted.napigazdasag.hu/cikk/33925/

különvélemény2 2015.06.18. 19:56:21

@exterminador:
De tessék, a CIA-től:
"GDP - composition, by sector of origin:
agriculture: 4.2%
industry: 37.5%
services: 58.3% (2013 est.)"

Tehát a teljes ipar 37.5%, abból szerinted mennyi a sima olaj export?

jogalany 2015.06.19. 00:14:50

exterminador
Keveset olvasol, amit mégis az az állami hivatali adatok, ami tudjuk nálunk nem valósak. Az usa tisztán az eu ellen játszik, ehhez felhasználják az oroszokat, az afrikai menekültáradatot, az iráni megalkuvást, és az ügynökhálózatukat az európai államok kormányaiban. pl.: a Görög Ciprasz nemrég hozta nyilvánosságra, hogy az usa nyomást gyakorol rájuk, vagy Merkel/Fayman mint az usa utazó nagykövete szerepe és hosszan lehetne sorolni.
Ezen eszközrendszer része az egy éve még azt sem tudta hol van európa Szomáliai, Nigériai stb menekültek pénzelése, merthogy az embercsempészeknek cionista civilszervezetek fizetik a 2000 € fejpénzt. A menekültnek nincs ennyi pénze. Még nekem sem. Pedig szeretnék menekülni már.

exterminador 2015.06.19. 21:16:38

@különvélemény2: ott a link, te szerencsétlen, ha el is olvasnád, látnád... De tessék, hátha így megtalálod:

FIGYELEM! FIGYELEM! FIGYELEM! LINK KÖVETKEZIK:

kki.gov.hu/download/2/3b/b0000/Kulugyi_Szemle_2009_02_A_putyini_Oroszorsz%C3%A1g_bel.pdf

A LINKET LÁTTÁK, KEDVES NÉZŐINK!!!!!!

exterminador 2015.06.19. 21:17:35

@jogalany: te meg biztosan sokat olvasol, de az nagy valószínűséggel kimerül a kurucban, a hidfoben meg esetleg az alfahirben, bár utóbbiban kételkedem.

jogalany 2015.06.20. 21:24:32

@exterminador:
Ha érveid nincsenek, akkor jön a Te ilyen meg olyan.
A helyzet az, hogy amerika bajban van
civilhetes.net/kulfold/putyin-nagymester-nyugati-csapdaja#comments
és ebből már csakis a háborúban keres menedéket, de azt egyedül az orosz ellen megvívni nem tudja, ahhoz 8 millió katona kell, ennyit az óceánon át ellátni nem tud. Tehát szüksége van az európai államok népeinek katonáira, de azok nem akarnak háborúzni, - friss felmérés - a német fiatalok 35 %-a még akkor sem akar katona lenni és harcolni az orosz ellen, ha az orosz lenne a támadó fél. Tehát fel kell számolja a nemzeti tudatot és erre csak két éve van - időzavar. Nos ezért jönnek a menekültek, akiknek semmi pénzük nincs, de valakik kifizetik a 2000 €-t / fő helyettük. És Te az usa mellett állsz. Európai lévén, magyar lévén nem szégyeled magad?
süti beállítások módosítása