Hatalmas kihívások előtt az orosz gazdaság

2015. január 09.

Noha még korai lenne kijelenteni, hogy tartós válság kezdődött az orosz gazdaságban, a negatív piaci hangulat, a romló makrogazdasági mutatók és az ellentmondásos moszkvai nyilatkozatok arra engednek következtetni, hogy 2015 vízválasztó lesz az orosz gazdaság számára. Ez azonban nem feltétlen jelenti azt, hogy gyengülnének Putyin külpolitikai pozíciói és véget érnének az orosz nagyhatalmi törekvések.

Az orosz gazdaság kifulladásának számos, évek óta jól ismert jele van. Az ország túlzott mértékben függ a szénhidrogén-exportból származó bevételektől, miközben az egyik legfőbb felvevőpiacnak számító Európai Unió energiamixének átalakításán, valamint a források diverzifikációján keresztül igyekszik fokozatosan erodálni az orosz export jelentőségét. A nyersanyagból származó bevételek jelentős része azonban elvész az orosz gazdaságban, és most az olajár zuhanásával tovább mérséklődtek Moszkva bevételei. Emellett gondot okoz, hogy a külföldi befektetők sokszor csak magas belépési korlátok mellett érvényesülhetnek, ami sem a gazdaság átláthatóságának, sem a tőke hatékony kihelyezésének nem tesz jót. Évről évre fokozódik a tőkemenekítés üteme, aminek Putyin egyelőre nem tudott megálljt parancsolni.

Az orosz ipari termelés 2012 eleje óta stagnál, ami azért rossz hír, mert pont ebben az időszakban (2011 és 2014 között) stabilizálódott tartósan a 100 dollár feletti szinten a kőolaj világpiaci ára, és a világgazdaság is fokozatosan bővült. Márpedig Oroszországnak a magas olajárak időszakában nem sikerült sem az ipari termelést tovább bővíteni, sem a jelentős tartalékok felhalmozása nem valósult meg. Félő, hogy az ebben az időszakban keletkezett extraprofitból csak a rések betömésére futotta, és az olajárak tartós esésével párhuzamosan már nincs elegendő tartalék a súlyos problémák feltárására és kijavítására.

oroszgazd01.png

oroszgazd02.png

(Az orosz gazdaság termelési adatai és az olaj árfolyam változása; f.: nasdaq.com, stloiusfed.org)

Az orosz gazdasági struktúrák hatékonysága a többi fejlett gazdaságétól továbbra is elmarad (például az egy munkavállalóra jutó teljesítmény vagy az egységnyi termékhez felhasznált erőforrások tekintetében), így a globális gazdasági bővülésből az orosz gazdaság nem tud ugyanolyan mértékben részesülni, mint például az EU legfejlettebb (leghatékonyabb) gazdaságai. Arról nem is beszélve, hogy a tavaly bevezetett szankciók miatt az orosz államadósság finanszírozása is megdrágult, ami szintén érezteti hatását a büdzsében.

Fokozza a helyzetet, hogy Oroszország válsága az országhatárokon átgyűrűzve már most kihat a szomszédos államok teljesítményére is. Ezt jól példázza Belarusz esete, ahol Lukasenko elnök az év végén számos miniszterrel egyidejűleg menesztette magát a miniszterelnököt és a központi bank vezetőjét is. A határozott cselekvésre elsősorban a romló gazdasági mutatók miatt volt szükség, hiszen a belorusz kivitel nagyjából fele irányul Oroszország felé, és onnan – minden korábbi igyekezet ellenére – a mai napig rubelben érkezik a kivitt áru ellenértéke.

Mi lehet a megoldás Putyin (és szövetségesei) számára? Az egyik lehetséges menekülő útvonal az ukrajnai intervenció feladása lehetne, amit a Nyugat olyan gesztusként értékelhetne, amelynek köszönhetően a Krím kapcsán bevezetett szankciók újratárgyalása sem volna elképzelhetetlen. Ez azonban Putyin számára belföldön nehezen vállalható lépés, hiszen népszerűsége csúcsára éppen ukrajnai akcióival ért fel. Arról nem is beszélve, hogy a szankciókból eredő nyomás gyengülése még nem billentené helyre az orosz költségvetés egyensúlyát, sőt a dollárban/euróban meghatározott exportárak átváltása során realizált jelentős veszteség sem csökkenne ily módon. Ukrajna túl sokba került Putyinnak ahhoz, hogy kizárólag a gazdasági nehézségek miatt feladja a megszerzett pozícióit.

Egy másik kiutat az olajárak visszarendeződése kínálna, amire az előrejelzések alapján van is reális esély. Azonban látni kell azt is, hogy a világpiaci árak emelkedése nem jelentené automatikusan az orosz gazdaságban meglévő strukturális problémák megoldását, arról nem is beszélve, hogy a rubel árfolyamának visszatérése az eredeti szintre pár hónap intenzív lejtmenet után akár évekbe is telhet.

A harmadik, egyben legvalószínűbb szcenárió az, hogy minden marad a régiben. Az alacsony olajárak és a gyenge árfolyam mellett az orosz gazdaság képes lesz ázsiai partnerei segítségével talpon maradni, és szükség esetén csak minimális engedményeket tesz majd az USA és az EU felé (például csökkenti a nyomást az új kijevi eliten). Ezáltal Putyinnak sem kell meghátrálnia, a belső finanszírozási gondokat pedig ideig-óráig még el lehet tussolni. Az EU hiába próbálja pótolhatatlannak beállítani saját piacait: az orosz energiahordozók meg fogják találni azokat a vevőket, akik hajlandóak politikai feltételek nélkül megvenni az orosz kőolajat és földgázt.

vladimir-putin.jpg

("Korántsem lejátszott sakkjátszma" - Vlagyimir Putyin; f.: telegraph.co.uk)

Ami a külpolitikát illeti, az ukrajnai kalandozások katonai költségei továbbra is halmozódnak. Azonban ne felejtsük el, hogy Oroszország még a sokkal súlyosabb 1998-as rubelválság idején is képes volt katonai pozícióinak megtartására, és ha Putyin elszántságát vesszük alapul, akkor valószínűleg a mostani recesszió sem vezet majd az orosz erőtér összeomlásához. Az Eurázsiai Unió idén már teljes gőzzel megkezdi működését, a katonai erőforrásokban mindig is bővelkedő orosz hadsereg pedig az összes fronton tartja magát. Talán annyi változás várható, hogy Moszkva idén nem bocsátkozik újabb harcokba, és nem növeli tovább katonai konfliktusainak számát (mint tette azt 2014-ben).

Miután Oroszország soha nem elsősorban gazdasági teljesítményével, sokkal inkább az energiahordozókkal és katonai erejével határozta meg saját nagyhatalmiságát, úgy vélem, Oroszország számára minden adott ahhoz, hogy továbbra is a világpolitika befolyásos szereplője maradjon. Amíg az orosz kőolajnak és földgáznak van piaca (és Kína révén még sokáig lesz), addig Moszkva megkerülhetetlen játékos maradhat az eurázsiai porondon. Nyilvánvaló, hogy a mostani gazdasági lassulás részben majd befelé fordulásra kényszeríti Putyint, de látva az orosz elnök hidegháborús logikáját és elszántságát, a tavaly elért eredményeit nem fogja könnyen veszni hagyni. 

Hámori Viktor

A bejegyzés trackback címe:

https://diplomaci.blog.hu/api/trackback/id/tr967054919

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Amerikai zsoldosokkal erősítene a liberális baloldal a tüntetéseken? 2015.01.09. 23:37:25

Három busznyi civil ruhás, fegyveres amerikai katona érkezett december közepén az országba. Ukrán kísérőjük lelőtt két ukrán tisztet a Luzsanka-Beregsurány közúti határátkelőhöz vezető útszakasz egyik ellenőrzőpontján, mert nem akarták engedni a buszok...

Trackback: Így lehet bárkiből gyilkost csinálni, ha te irányítod a médiát és a rendőrséget 2015.01.09. 23:32:39

Észrevetted, hogy az arab testvérpárt NEM gyanúsítottként, hanem végig gyilkosként, sőt mészárosként emlegette a bulvármédi, holott a gyilkosok arcát nem látta senki, a kocsiban "felejtett" útlevél meg vagy létezett, vagy nem? Hol van itt az ártatlans...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

toportyánzsóti 2015.01.09. 17:02:09

Putinkát átverték csinovnyikai,többévre elegendő tartalékai 2 hónapra sem voltak elegendőek,a polcok üresek és a rubel kevesebb mint felét éri...Tőle nagyobb hülye még nem vezette Oroszországot,krími kaland csak eltolta a régóta érő bukását,kb annyit ért mint az argetínoknak a falklandi kaland.Most hogy felrúgta a jaltai paktumot elverik a popsiját.

Chris Bolgar 2015.01.09. 19:34:17

Ami kimaradt a cikkből. Az orosz külkertöbblet decemberben rekord, 18 egész valahány milliárd dollár volt (ez 1 hónap külkertöbblete; ennyit a nyugati szankciók borzasztó hatásáról, mely szankciókat vagy azok feloldását valamiféle alkualapnak tekinti a szerző), a deviza/aranytartalékok, amiket közvetve ebből vásárolnak, kb. 400 milliárd dollárt tesznek ki, a munkanélküliség 5% alatt és folytathatnám. Az óriási orosz gazdasági válság kizárólag a nyugati liberálmédiában létezik, igaz ott naponta egyre nagyobb. És ezt az oroszok tudják a legjobban, így nem egészen világos hogy miféle engedményekre számít a szerző orosz részről és ugyan miért cserébe.

exterminador 2015.01.09. 21:09:01

@Chris Bolgar: aham. Mi a helyzet a rubel értékével? A várható durva recesszióval? "Dehogy süllyedünk! Minden rendben, minden csodálatos!"

Chris Bolgar 2015.01.09. 21:50:50

@exterminador: az exportorientált orosz gazdaságnak, aminek bevételei jelenleg főként dollárban (olaj, gáz), kiadásai rubelben jelentkeznek, a rubel dollárral szembeni gyengülése extraprofitot jelent. Ezt az extraprofitot most természetesen elviszi az olajárak dollárban mért csökkenése, tehát az olajár és a rubel egyidejű, kb. azonos mértékű csökkenésével most kb. ugyanott vannak ahol 1 éve. A norvég lazacért, francia pezsgőért vagy sajtért persze többet kell fizetniük, de majd valahogy kibirják, szerintem. Azzal, hogy mi "várható", nem tudok mit kezdeni, sokminden várható, pl. az arabok most csinálják ki az amerikai palaolaj-cégeket meg az őket hitelező bankrendszert meg a nekik szállitó acélipart szóval lassan az egész amerikai gazdaságot az alacsony olaj-dömpingárakkal, tehát szerintem inkább ne menjünk bele hogy mi "várható".

A megvalósult amerikai ólom.. 2015.01.09. 23:55:37

@toportyánzsóti: Olyan jó lesz látni, amikor megint pofára esel a dilettáns jóslataiddal.. Nézd vissza, hogy miket írtál 2011 tavasza táján a forint jelentős gyengülése idején a Zorbán bukásáról.. Aztán milett a vége? Háromszor verte el a pofátokat tavaly..

A megvalósult amerikai ólom.. 2015.01.10. 00:08:36

@Chris Bolgar: Valóban, arról keveset beszélnek, hogy a nemzeti valuta gyengülésének pozitív hatásai is vannak egy exportorientált gazdaságban.
Ezt a mesterségesen alacsony olajárat pedig nem lehet a végtelenségig fenntartani, mint ahogy a hetvenes években sem voltak képesek az Opec országok a piaci logikát felülírva örökké magasan tartani azt.
Egyébként az alacsony olajár első áldozatai a palaprojektekben részt vevő amerikai vállalatok, és a nekik hitelező bankok:

www.portfolio.hu/vallalatok/energia/figyelmezteto_jel_itt_tenyleg_beutott_a_valsag.208599.html

---

koala kóla 2015.01.10. 00:32:09

hatalmas kihívás....

a nyugatos ukrajna már 3x csődbe ment közben, napi 8 millió eurónkba kerül a lélegeztetőgép

medium size devil 2015.01.10. 01:31:59

@Chris Bolgar: Kerhetnek egy forras megjelolest a decemberi kulker tobblet adatra igy januar 10. magassagaban?

medium size devil 2015.01.10. 01:33:35

@koala kóla: Talan szem elol tevesztetted hogy a poszt OROSZORSZAGROL szol.

Göntér László 2015.01.10. 07:45:21

Várjuk meg, hogy mi sül ki az Orosz és a Kínai együttműködésből! Lehet, hogy az oroszok segítik a kínaiak hadiiparát és űrhajózását, a kínaiak pedig az oroszok fogyasztási cikk előállítását. Ha így lesz, akkor az EU is meg az USA is megnézheti magát. Én azt hiszem, hogy egy ilyen együttműködésnek jelei vannak.

toportyánzsóti 2015.01.10. 08:40:49

@A megvalósult amerikai ólom..1000 milliárdokkal elcsalt választásokra nem lennék büszke,meddig lesz pénz szavazatvásárlásra putinorálcseléd most hogy a gazdád fel lett ültetve a szopórollerre?

toportyánzsóti 2015.01.10. 08:42:08

@A megvalósult amerikai ólom..: Hülye vagy hozzá,mire jó kiröhögtetni a fajtád?

komisz_kölök 2015.01.10. 11:31:21

Kifejtened, hogy a "Egy másik kiutat az olajárak visszarendeződése kínálna, amire az előrejelzések alapján van is reális esély." reszben milyen elörejelzesekre gondolsz? En nem sok elemzest talaltam, ami arra utal, hogy akar csak 80$ közelebevisszamehetne közeptavon. Es 80$ edes keves az orosz költsegvetesnek.

Off. Nem ertem, hogy egy ilyen korrekten megirt velemenyt tartalamzo bejegyzeshez miert nem lehet kimoderalni a szemelyeskedö hozzaszolasokat.

komisz_kölök 2015.01.10. 11:41:19

@A megvalósult amerikai ólom..: Miert gondolod, hogy mestersegesen alacsony az olajar? Ha mindenki el akar adni, de a kereslet nem növekszik, akkor elegge termeszetes, hogy csökkennek az arak. Az amerikai palaolaj egyszerüen tulkinalatot okozott, de amig megeri a kitermelese, addig ez nem egy mesterseges dolog.

Szerintem az oroszok szempontjabol ez a kulcsmondat: "miközben az egyik legfőbb felvevőpiacnak számító Európai Unió energiamixének átalakításán, valamint a források diverzifikációján keresztül igyekszik fokozatosan erodálni az orosz export jelentőségét." Az EU minden egyes felallitott szelerömüvel, napenergia cellaval az orosz poziciok ellen dolgozik. Egyszerüen nem lesz a jövöben szüksege olyan mennyisegü energia behozatalara, mint eddig.

A motorizacio nem bövül nagyon tovabb az EU-ban, a haztartasok energiafogyasztasa szinten a csucs közeleben van szerintem. Az EU-s törvenyhozok altal kikenyszeritett energiafogyasztasi korlatozasok miatt meg csökkenhet is. Ha ehhez vesszük a mostanaban elöfordulo enyhe teleket, az oroszok nem sok jora szamithatnak a temäban.

A megvalósult amerikai ólom.. 2015.01.10. 11:50:40

@toportyánzsóti: Szoptatok nagyot. Ennyi.. A vesztesek meg magyarázkodnak, mint te, meg a fajtád..;)

A megvalósult amerikai ólom.. 2015.01.10. 12:03:16

Tévedsz. Azért alacsony az olajár ennyire, mert valamiért a szaudiak nem csökkentik a kiermelést, és ezért van túlkínálat. Persze a visszarendeződés első jelei már láthatók. Az előző kommentemben belinkelt cikkben láthattad, hogy nagyon nehéz helyzetbe kerültek a palaolaj cégek az Egyesült Államokban, és már megkezdődtek a csődeljárások.
Oroszország pedig már megkezdte a szénhidrogén kereskedelem kiépítését Kína és Dél-Korea felé.

komisz_kölök 2015.01.10. 12:40:49

@A megvalósult amerikai ólom..: igen, de miert pont a szaudiak csökkentsek a kitermelest? Miert ne az oroszok? Az ö szempontjukbol meg a piaci reszesedes fontos. Te is azt mondod, hogy csökkenteni kene a kitermelest. Csökken a kereslet, föleg az amerikaiak önellatasa miatt. Tehat egy kisebb torta darabolasarol kene megegyezni, alacsonyabb aron. Ez egy olajtermelö orszagnak sem lesz jo.

Az amerikai cegekkel kapcsolatban pedig egyenlöre nem tudhatjuk, hogy nem-e csak konszolidacio folyik. Az elsö piaci problemara a nem eleg hatekonyan müködö cegek kiesnek. A nagyoknak ez meg jo is lehet. Ha a csödökkel az olajar visszamegy 80$ közelebe,a nagyoknak ez a is affer csak atmeneti gond volt. De ismetlem, a 80$ az oroszoknak meg nem eleg.

Arrol meg ugye nem tudunk, hogy a kinaiak mennyit fizetnek az orosz szenhidrogenert. Ha igazak a hirek, (joval) kevesebbet, mint az europai vevök. Amugy ezt a folyamatot hosszu tavon nem latom egyertelmüen az EU szamara rossznak. Ugy eled fel az EUs aruk orosz piaca, hogy azt nem az EU-bol jövö olajdollarok taplaljak, hanem a kinabol szarmazo bevetelek.

Toportyán Zsóti 2015.01.10. 13:21:38

@A megvalósult amerikai ólom..: Szopni most éppen putin gazdád szopik hetek óta,na meg a nemzeti keresztény oldal aki benyalta saját másoknak szánt hazugságait,valahol itt kezdődik az igazán gyagyás nem segít már ezen a nemzetiesch gagyizás.

Chris Bolgar 2015.01.10. 15:46:09

@komisz_kölök:
“Es 80$ edes keves az orosz költsegvetesnek.”

“De ismetlem, a 80$ az oroszoknak meg nem eleg.”

Megható ez az aggódás az orosz költségvetésért, de honnan tudod hogy mi elég és mi nem az oroszoknak? Putyin mondta, mikor legutóbb együtt vodkáztatok? És azt nem mondta, hogy az orosz költségvetést egyelőre még rubelban irják?

komisz_kölök 2015.01.10. 17:14:18

@Chris Bolgar: figyelj, elarulok egy titkot:

lmgtfy.com/?q=orosz+koltsegvetes+olaj

Annyit info meg, hogy a legelsö, keken megjelenö, ugynevezett linkre kell kattintani. Ha van meg megvalaszolatlan kerdesed, szivesen segitek...

"Az OPEC csütörtöki határozata az idei orosz állami költségvetésre már nem lesz hatással, de a jövő évi büdzsével már más a helyzet, ugyanis azt a hordónként 96 dolláros kőolajárral számolva alakították ki – írta a Kommerszant."

www.tozsdeforum.hu/uzlet-2/gazdasag/borulhat-az-orosz-koltsegvetes-az-olcso-olaj-miatt/

Chris Bolgar 2015.01.10. 17:50:30

@komisz_kölök: mondom RUBELBAN irják a költségvetést... RUBELBAN fizetik az orosz olajmunkást meg a nyugdijast... bevétel DOLLÁRBAN, az olajeladásokból... 40%-al alacsonyabb olajár dollárban, plusz 40%-al gyengébb rubel a dollárhoz képest, azt jelenti hogy egy betűvel se kell átirni a költségvetést... exportorientált, nem importorientált... persze minek magyarázok, addig jó amig az ellenség ilyen ostoba...

komisz_kölök 2015.01.10. 19:00:41

@Chris Bolgar: "ellenség"?! Azt hittem kulturaltan elmondjuk a velemenyünket.

Azt meg aruld el, hogy a nyugdijasok is rubel alapon fizetnek-e az import elelmiszerert? Az olajmunkas az import laposteveert. Ha jol tudom, a Magyar Nepköztarsasag sem azert bukott meg, mert nem volt mit enni. Az emberek nyugati cuccokat akartak, amiket sajnos Oroszorszag most sem gyart.

Hogy fizetnek a cegek az import gepekert/alkatreszekert?

De hogy a költsegvetesnel maradjunk, hogy fizetnek a korhazak az import gyogyszerert? Az allamigazgatas az import szamitastechnikaert, a követsegek fenntartasaert, utazasert, csak ami hirtelen eszembe jut. Annyira biztos, hogy egy betüvelsem kell attirni azt a költsegvetest?

Lehet, hogy ostoba vagyok, de amit irsz, "40%-al alacsonyabb olajár dollárban, plusz 40%-al gyengébb rubel a dollárhoz képest" szerintem csak az olajar eseset egyensulyozza ki rubelban szamolva. Az olajbevetel nem egyenlö az olajcegek nyeresegevel, ami utan az adojukat fizetik. Abban a pillanatban, ha barmit dollar alapon kell fizetni (peldaul igen draga olajipari gepeket, az olaj es gaz transzferdijat, es szallitasi költsegeit), az negativumkent jelentkezik az orosz oldalon. Mind a cegeknel, mind a költsegvetesben.

Vajon mi lenne, ha a fenti logika alapjan, mivel Magyarorszagnak is jo nagy export többlete van, szeretett vezetönk, felere ertekelnele a Forintot? Szerintem 350 Ft-os Euro arfolyamnal elszabadulna a pokol, pedig az meg 20%-os leertekeles sincs...

A megvalósult amerikai ólom.. 2015.01.10. 19:35:10

@Toportyán Zsóti: Mégse bukik meg, hiába álmodozol róla, mint ahogy Orbán se. Olyan jó látni hogy állandóan pofára esel..;)

A megvalósult amerikai ólom.. 2015.01.10. 19:50:17

@komisz_kölök: Azért mert a szaudiak bevállalták valamiért, hogy egy ideig kevesebb legyen a bevételük a túlkínálat miatt. Ennek sok oka lehet. Mindenki amerikai befolyásról beszél, de simán lehet hogy egyszerűen úgy gondolják, hogy megéri nekik, csakhogy az irániak, meg az amerikai palaolaj cégek szívjanak emiatt. Az előbbire politikai, az utóbbiakra gazdasági okokból tekintenek riválisként. (Emlékezzünk, a hetvenes években a kőolajimportáló nyugati ipari országokat akarták szívatni a mesterségesen kreált magas olajárakkal az Opec országok.)
Az orosz költségvetést 2012 óta 93 dolláros olajárra tervezték. Az e fölötti bevételeket tartalékalapba helyezték, ami kiegészíti a kb. 500 mrd dolláros arany és devizatartalékot, amivel rendelkeznek.
Az- eddigi- orosz-kínai gázszállítási szerződés évi 40 milliárd m3-ről szól 30 éven keresztül . Az ár titkos, viszont még alacsonyabb áron is bevételi többletet eredményez, illetve ellensúlyozhatja az esetleges európai kieséseket ( Bár ez utóbbira nemigen hiszem hogy szükséges lesz, mert csak szájkarate folyik az orosz gáz kiváltásáról..)

Chris Bolgar 2015.01.10. 19:51:46

@komisz_kölök: az olajcégek nyereségadója elhanyagolható tétel az olaj exportadójához képest, abból van a költségvetés nagyobb bevétele, plusz abból hogy az állam többségi tulajdonos a nagyobb olajcégekben. Új olajipari gépeket, berendezéseket új olajprojektekhez kellene vásárolni, de abból mostanában elég kevés van az egész világon ilyen olajárak mellett. A forint/euró hasonlatod azért sántít, mert nekünk, importfüggő gazdaság lévén, euróért vagy dollárért kell vennünk az energiahordozókat tehát pl. 350 Ft-os euró-árfolyam valóban nagy gondokat okozna, viszont az exportorientált orosz gazdaságnak ugyanez extraprofitot jelent.

Chris Bolgar 2015.01.10. 19:52:20

@komisz_kölök: az olajcégek nyereségadója elhanyagolható tétel az olaj exportadójához képest, abból van a költségvetés nagyobb bevétele, plusz abból hogy az állam többségi tulajdonos a nagyobb olajcégekben. Új olajipari gépeket, berendezéseket új olajprojektekhez kellene vásárolni, de abból mostanában elég kevés van az egész világon ilyen olajárak mellett. A forint/euró hasonlatod azért sántít, mert nekünk, importfüggő gazdaság lévén, euróért vagy dollárért kell vennünk az energiahordozókat tehát pl. 350 Ft-os euró-árfolyam valóban nagy gondokat okozna, viszont az exportorientált orosz gazdaságnak ugyanez extraprofitot jelent.

Toportyán Zsóti 2015.01.10. 20:25:50

@A megvalósult amerikai ólom..: Szóval putin szeret szopni ahogy a csuti putinpincsikutya.Térdepelsz te is ahogy elnézem elmeherceg.

Toportyán Zsóti 2015.01.10. 20:30:52

@Chris Bolgar: Focistákat is dollárokkal fizetik elmeherceg,ne égesd magad szénné,már a vodka ára is központi kérdés lett,amerikai katalizátor nélkül még benzinbehozatalra kényszerül a nagyszerű orosz maci mert anélkül elégtelen mennyiséget tudnak a finomítók produkálni...

Toportyán Zsóti 2015.01.10. 20:32:14

@A megvalósult amerikai ólom..: Csuti pocakmutyi már megbukott azért volt kezelésen.

A megvalósult amerikai ólom.. 2015.01.10. 21:05:17

@Toportyán Zsóti: Már öt éve folyamatos szopásban vagy. Hát hányszor kell elverni még a pofátokat, hogy felfogjátok, hogy a történelem szemétdombjára kerültetek??:))))

Chris Bolgar 2015.01.10. 21:35:11

@Toportyán Zsóti: amerikai katalizátor? Ez nem az a kenőolaj-adalék amit 24 órában reklámoznak a HírTV-ben (is) ? De ha olyan hasznos, akkor miért kell annyit reklámozni mint a hallókészüléket meg a modern felmosóvödröt, és főleg, hogyhogy nem került szankciós listára ezekben a szankciós időkben?

komisz_kölök 2015.01.10. 21:37:45

@Chris Bolgar: eztnem tudtam. De gyors guglizassal ezt talaltam:

"Oroszország jelentősen, 12 százalékkal csökkenti a kivitelre szánt kőolaj vámját december 1-jétől: az exportvám 277,5 dollár lesz tonnánként, ami 39,2 dollárral kisebb a mostani 316,7 dollárnál."

www.origo.hu/gazdasag/20141117-sokkal-olcsobb-lesz-az-orosz-olaj.html

Ekkor a cikk szerint meg 80$ volt az olaj...

Abban megegyezhetünk tehät, hogy a költsegvetes jol nem jar. Hogy ez mennyiben erinti majd az orszagot illetve a hetköznapokat, meglatjuk fel evenbelül.

Chris Bolgar 2015.01.10. 22:01:34

@komisz_kölök: igen, meglátjuk. Annyit tennék hozzá saját tapasztalatomból, évek óta kisrészvényesként ezekben az orosz (és részben kazah, ami ugyanúgy működik) olajcégekben, hogy az exportvámokat folyamatosan változtatják az olajárak függvényében, korábban mikor magasabbak voltak az olajárak, sokat bosszankodtam azon hogy a nyereség nagy részét lenyúlja az állam exportadó formájában. A kazak olajcég így is 10% osztalékot fizetett, dollárban, az oroszok jóval kevesebbet, 4-5% körül.

Toportyán Zsóti 2015.01.11. 09:04:18

@Chris Bolgar: Ne erőlködj ha már nem értel hozzá,félműveltség a legszánalmasabb,kevés ha bebeszéled magadnak hogy mindenkinél okosabb vagy.

Toportyán Zsóti 2015.01.11. 09:05:16

@A megvalósult amerikai ólom..: Látom még az sem tünt fel most ti szoptok,negatív siker is siker.

A megvalósult amerikai ólom.. 2015.01.11. 16:23:35

@Toportyán Zsóti: Neked úgy látszik már öt éve nem tűnik fel hogy szopóágon vagytok. Politikai pártjaitok sorvadnak. Már a Jobbik is erősebb náluk. Orbán még félgőzzel is lever titeket akármikor. Picsafing : ez a legjobb szó rátok..:)))

Toportyán Zsóti 2015.01.11. 18:53:16

@A megvalósult amerikai ólom..: Picsafing észre sem vetted most ti ültök a szopórolleren saját elvtársaitok szerint is,ahogy korábban nyócévig.Olyan buták vagytok mint a komcsik,kilopjátok magatok alól az országot.

A megvalósult amerikai ólom.. 2015.01.11. 21:30:20

@Toportyán Zsóti: Miről beszélsz te szerencsétlen hülye.. Ki vezeti az országot ha nem a Fidesz erre válaszolj te kretén. Nevezz meg egy kormányképes erőt, amely leválthatná!

DiploMaci · http://diplomaci.blog.hu/ 2015.01.12. 17:39:42

@A megvalósult amerikai ólom..:
@Toportyán Zsóti:
Hozzászólásaitok már rég nem adnak hozzá az adott poszt tartalmához, ráadásul olyan stílusban sértegetitek egymást, ami ezen a blogon nem elfogadható. Utolsó kommentjeiteket jelzésértékű módon töröltük, a következő ilyen alkalommal sajnos ki kell tiltsunk Benneteket a blogról.
süti beállítások módosítása