Három állítás az orosz külpolitikáról

2015. március 05.

Miközben az orosz-ukrán konfliktus még jobban elmélyül, a nyugati tengely pedig továbbra is inkább a passzív nyomásgyakorlást részesíti előnyben a harcoló alakulatok nyílt támogatása helyett, talán nem érdektelen pár mondat erejéig megemlékezni arról, hol is tart az orosz külpolitika jelen pillanatban.

 

Az ideológiamentes háború

Annak ellenére, hogy mind Putyin, mind a szakadárok hangzatos retorika mögé bújva igyekeznek túlkiabálni mindenkit, akik ellenzik a kelet-ukrajnai háborút, a konfliktus az eddigi fejlemények alapján véleményem szerint ideológiamentesnek mondható.

Putyin nem bújt a történelmi jelzők mögé, nem kíván a pánszlávizmus megvalósítójaként sem fellépni – Putyin elsősorban az erőben hisz. Ebből a szempontból teljesen mindegy, hogy az orosz kisebbség érdekeire hivatkozik, vagy éppen az ukrajnai elit tehetetlenségére való utalással segíti a szakadár erőket; a lényeg az, hogy nincs egy jól megfogható, homogén ideológiai háttér.

Putyin számára a geopolitikai érdekek maximális védelme a cél, ennek eszköze pedig az erő. Az a gazdasági erő, ami most épp veszni látszik, az a katonai erő, amivel Oroszország mindig büszkélkedik (és ami meghatározó tényezővé tette előbb a Szovjetuniót, majd Oroszországot), valamint az a politikai erő, amely képes a Távol-Kelettől Európán át Amerikáig megannyi államot megosztani.

Láttuk már a kétezres évek első felében a konstruktív orosz külpolitikát, láttuk a pragmatista fordulatot 2010 előtt, és most egy teljesen új – a nemzetközi jog normái közt lavírozó – orosz külpolitikát látunk, amely próbálja (egyelőre inkább több mint kevesebb sikerrel) bővíteni az orosz erőteret.

putyin3.jpg

Putyin sikerei átmenetiek

Azzal nyilvánvalóan Moszkva is tisztában van, hogy a 2014-es orosz diadalmenet nem tarthat örökké. Putyin az elmúlt hónapokban volt népszerűsége csúcsán, azonban az elért sikereket (ld. Krím) előbb-utóbb beárnyékolják majd a kelet-ukrajnai konfliktusból és a gazdasági lassulásból eredő gazdasági és morális károk.

Arról nem is beszélve, hogy egy esetleges nyugati beavatkozás mekkora károkat okozna Oroszország számára. Elképzelhető (még ha nem is valószínű), hogy kirobban egy NATO-orosz fegyveres konfliktus, ahol Moszkvának úgy kéne védenie a mundér becsületét, hogy közben a totális háborúból fakadó károkkal otthon is el kell számolnia.

Ezt a felállást az oroszoknak mindenképpen el kell kerülniük, és arra kell elsősorban törekednie a moszkvai külpolitikának, hogy ne lépjék túl azt a kritikus határt, ahol már bekövetkezik a NATO-USA tengely direkt beavatkozása.

Okosabb megoldásnak kínálkozik tehát, ha Putyin a konfliktus befagyasztását éri el valamilyen formában. Ezt a megoldást már számos esetben láttuk, és mivel Putyin eddig is számos konfliktust eszkalált sikeresen, nem elképzelhetetlen, hogy Kelet-Ukrajnában is kitart majd a bizonytalanság a 2018-as választásokig.

A befagyasztott konfliktusok sikere

Putyin reális célja ezúttal is az lehet, mint 2008-ban Dél-Oszétia kapcsán: egy újabb válsággóc létrehozása, majd a konfliktus jegelése, a mindenki számára megnyugtató és tartós megoldások kizárása mellett.

Az orosz külpolitika az elmúlt húsz évben egy sor befagyasztott konfliktust hozott létre (Dél-Oszétia, Abházia, Transznisztria stb.). A cél egyértelmű: a bizonytalanság gerjesztése. Oroszország külpolitikájának egyik legalapvetőbb eleme az ellenfelek megosztása, és az olyan helyzetek létrehozása, ahol a külső beavatkozás esélyei az orosz együttműködés nélkül minimálisak.

Hasonló minta mentén születtek az elmúlt évek nagy versengő energiaprojektjei is. A legjobb példa erre a Nabucco-Déli Áramlat versenyfutás, ahol az oroszok a saját tervüket azért is dobták be a köztudatba, hogy ezzel is gyengítsék az uniós kohéziót, és ezzel párhuzamosan bővítsék a saját mozgásterüket. A rivális projektek olyan törésvonalakat hoztak létre Európában, amelyek hosszú éveken át elhúzódó (és részben a mai napig lezáratlan) vitákat generáltak. Az energiadiverzifikáció mentén megosztott Európát így még súlyosabban érintették a kétezres évek gázárvitái is.

Katonai síkon pedig ott van Dél-Oszétia példája. 2008-ban az orosz hadsereg benyomult Grúzia területére, létrehoztak egy azóta is megoldatlan helyzetet, majd amikor már Moszkva érdekei nem sérültek, egyszerűen otthagyták a konfliktust mindennemű rendezés nélkül. (Azóta pedig jóformán be se tették a lábukat.)

Konklúzió

Összefoglalva a fenti három állítást, úgy vélem, a jelenlegi orosz külpolitikai kurzus célja elsősorban az Oroszországgal közvetlenül határos területek feletti kontroll megtartása (akár a térség destabilizálása árán is), valamint olyan geopolitikai konfliktusok létrehozása, ahol a rendezés során Oroszország nem kerülhető meg.

Nem értek egyet azokkal a véleményekkel, amelyek az orosz területi igényekkel magyarázzák a kelet-ukrajnai háborút, vagy éppen egy újfajta hidegháborút vizionálnak; az orosz manővereket szerintem semmiképp sem szabad a bipoláris világrend visszaállítása felé tett lépésekként azonosítani. Putyin célja nem a kelet-nyugat szembenállás restaurációja, hanem Oroszország regionális nagyhatalmi státuszának a megőrzése a „diverzáns" államok visszaterelése révén. A különbség az, hogy míg 2009-ben a gázárakon keresztül sikerült a moszkvai útra visszaterelni a kijevi elitet, addig öt évvel később már a nyers erő kellett hozzá. Reméljük, hogy a konfliktus rendezéséhez már nem lesz szükség a katonai erőre.

Hámori Viktor

A bejegyzés trackback címe:

https://diplomaci.blog.hu/api/trackback/id/tr377242199

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

toportyánzsóti 2015.03.05. 14:27:06

Nagy ungabunga vár putinkára és orálmuzsikjaira most hogy csak blöffnek bizonyultak a több évre elegendő tartalékai és kiderült róla hogy világelső közpénztolvaj,nyomába sem ér senki a világon,pedig erős a mezőny.

Gonda István 2015.03.05. 19:27:11

- Az "Ideológiamentes háború" résszel egyetértek.
- NATO-orosz háborúra nem számítok. szerintem az USA sem kockáztatná meg, az európai tagállamok meg kifejezetten bojkottálnák (pl. Törökország, Görögország, stb.)
- A befagyasztás szerintem csak attól a ponttól érdeke Putyinnak, amikor már világosan látszik, hogy Ukrajna stabilizálódott, és így már nem szerezhető vissza az érdekszférájába. Ez azonban még nagyon messze van, lehet, hogy nem is fog beköszönteni.
Én a geopolitikai gubanc optimális és végleges megoldását abban látnám, ha a németek - és rajtuk keresztül az EU - stratégiai szövetségre lépne az oroszokkal, Ukrajnát pedig felosztanák, és egyes országok vállalnák az egyes részek csődből való kihúzását. Mi pl. diszkont áron megvehetnénk Kárpátalját.

smartdrive 2015.03.05. 20:00:46

@Gonda István: diszkont áron? annál sokkal-sokkal többet kell kérnünk, hogy érdemes legyen átvállalni

Krisz11 2015.03.05. 20:05:15

1.) Ukrajna már régen visszament a középkorba, 9.000,-ft az átlagnyugdíj. Ezt akarja az IMF strukturális reformok keretében megfelezni a további hitelekért cserébe.

2.)
"a térség destabilizálása árán is"
A térséget az USA destabilizálta. Oroszország kénytelen volt megtámogatni a Donyecki ellenállókat, ha nem akarta, hogy az USA hatalom átvételét követően oda is Moszkvát célzó rakéta kilövő állásokat telepítsenek. Tisztán önvédelemről van szó.

medium size devil 2015.03.05. 20:31:44

Eleg jonak tunnek a poster meglatasai, leginkabb a valsagkeltes technikajaban. Az orosz kormanyok mindig is vilagbajnokok voltak manipulacioban es megosztasban, ezt jol latni a felretajekoztatas celjara kulfoldon letrehozott mediafeluletek es a fizetett oroszbarat kommentelok eseteben. Oroszorszag Europa gyilkosa, addig nem leszunk biztonsagban amig ezek a rohadekok atombombaval fenyegetoznek. A vilag legtobb parlag foldjevel rendelkeznek es meg uborkabol se tudnak eleget termelni maguknak. Csak a haboruval valo riogatas, ehhez ertenek.

♔bаtyu♔ 2015.03.05. 20:45:45

Mindenesetre az USA gazdaságilag egyre sikeresebben veri ki az EU-t az Eurázsiai térségből, benyomulva a helyére.

Nem is az USA magatartását furcsállom, ő csak azt csinálja, amit mások megengednek neki, hanem az EU-ét.

medium size devil 2015.03.05. 23:20:07

@♔bаtyu♔: Konkretan hova nyomul be erdemben az USA? Max. szeretne. Eros tulzas amit allitasz.

medium size devil 2015.03.05. 23:28:03

Most nezem eppen az Oroszorszag titkos tortenelme c. doku sorozatot. 30-as evek, kivegeztek egy textiles iparmuvesz csaladanyat azzal hogy horogkeresztre emlekezteto mintat tervezett nagyuzemileg gyartott textiliakba.. x es + motivumok voltak, a leghetkoznapibb dekor figurak.. allatok.

Janos Mohacsi 2015.03.06. 00:13:28

@♔bаtyu♔:
Nem kozvetlenul, de onnan jon neki a penz.

Ertelmes emberek vilagosannlatjak, hogy 2003 ota folyik az uj vilagrend kialakitasa, amiben eloszor a gyenge allamokat vertek le(Irak), utana terveztek Irant leverni, de visszariadtak igy maradt a lassu korbekeritese Oroszorszagnak(amely nem nezte volna tetlenul Iran lerohanasat, hiszen jobb neki egy mersekelt muszlim, mint egy USA tamaszpont-orszag a szomszedban). Persze az USA kihasznalta az "Uj-Europa"(az Orosz birodalom volt leigazott allamai, amelyek tobbnyire Eszak-Kelet-Europaban voltak:baltiak, lengyelek, nyugat-ukranok), oroszellenesseget, de ezek a hulyek csak" bealdozhato parasztok" a nagy sakktablan.

Janos Mohacsi 2015.03.06. 00:30:31

@medium size devil:
Az USA-nak is van titkos tortenete(uveggyongyokert megvett Manhattan sziget(igaz holland telepesek, de az o utodaik is alapitottak az USA-t), kanyaroval es nathaval megfertozott indianok, rabszolgakereskedelem, faji elkulonites(fekete, mexikoi sot egy idoben meg zsido is), maffia-alapu valasztasi rendszerek, sztrajkolo banyaszok szetlovetese, licselesek, "veletlenul(ellenseg miatt persze) felrobbano hajok" miatt kitort haboruk(a spanyolok ellen Kubaert), Del-Amerika gazdasagi gyarmatositasa, indiai(harmadik vilagbeli)mergezesek amerikai ceg altal(en.m.wikipedia.org/wiki/Bhopal_disaster), titkos hadmuveletek(Nicaragua stb.). Szoval semmivel sem jobbak, mint az oroszok. A vilag ugy mukodik: erosebb kutya b..ik, akin latjak a gyengeseget, annal beprobalkoznak!!
Janukovics gyenge volt: elengedte az orizetbe vett tuntetoket, allandoan engedett a koveteleseknek(nyugati puhitasra), es majdnem birosag ele kerult. Putyin ugy latszik nem kovet el hasonlo hibat.

medium size devil 2015.03.06. 01:54:01

@Janos Mohacsi: Szarok az USA-ra, az oroszokrol irtam es a poszt is roluk szol. Az uj vilagrendes faszomkodasaiddal vonulj el egy USA ellenes topikra monomanias idiota.
Amugy tevedsz, az USA SOKKAL JOBB mint az oroszok. Te hol elnel inkabb? Minket bantottak az amcsik? Es az oroszok?
Fasz kivan mar ezekkel az ostoba hajuknal fogva elorangatott ostoba sztereotipiakkal. A rabszolgakereskedelem es az indianok kiirtasa nem allami projekt volt, mai ertelemben vett USA akkor meg nem is letezett. A szervezett USA allamban a letrejotte ota folyik a tarsadalmi harc az egyeni szabadsagjogokert es ugy tunik eddig ok jutottak a legmesszebbre. Nezd meg a HAIR-t, a rabszolgafilmeket, a haboruellenes filmeket, ezek egy szines, a szabadsag eszmejeben hivo tarsadalom kepet mutatjat. Hol van ilyen a bunko ruszkiktol? Bunkocska te draga, amuri partizanok, Lenini ut, haldoklo Nyugat, stb., ezekkel az ostobasagokkal mergeztek meg a gyerekkorunkat. Te leragadtal a 60-as evekben titkar elvtars? Hany orosz termeket hasznalsz? Az internet honnan terjedt el? Az USA titkos hadmuveletei szinte minden esetben az orosz terjeszjedes ellen iranyultak es igazuk volt.
Janukovics azert bukott mert az oroszokhoz lancolta volna Ukrajnat es elzarta volna a gazdasagi integraciot az EU fele. Az a jo elnok aki belelovet a tomegbe, te hulye vagy?

Janos Mohacsi 2015.03.06. 02:16:24

medium size devil:
A jo elnok nem az, aki a csocselek kedvere tesz, hanem aki azvorszag hosszu tavu erdekeit nezi!!!
Az USA polgarai jol elnek a hollywoody filmekben, de a valosagban kozel sem mindenki kozeposztalybeli!!! A csorok ott is sz.rul eltek!!! Vagy peldaul szivesen elnel Szaud-Arabiaban mert megkapnad alanyi jogon a 2-3000 dollarodat??? Ezert hulye kerdes ahol elnel, mert az USA a magadfajtat be sem engedi, csak ha hasznot hajtasz neki!!! Es nem is az volt a kerdes, hogy hol elnel, hanem, hogy a nornalis, eletkepes szemelyek es szervezetek vedik a sajat territoriumaikat!!! Ha az oroszok nem szerzik meg az atombombat par ertelmes amerikai tudos segitsegevel, akkor az USA reg szetbombazott volna mindent es joideig uralna a vilagot. Jo lehet teged beengednenek csatornatisztito munkara, mert katnak, hogy ennyi esszel masra ugysem lennel jo!!

Janos Mohacsi 2015.03.06. 02:18:53

@medium size devil: a Nyugat meg haldoklik hul.egyerek, csak eppenseggel demografiailag, nem gazdasagilag(egyenlore). A sullyedo hajohoz csatlakozzunk es meg rohogjunk is ezen??

medium size devil 2015.03.06. 08:16:18

@Janos Mohacsi: Össze-vissza rizsazol közhelykiraly. Ha ennyire aggaszt a demografiai helyzet tart karokkal var Nigeria. Ne aggodj a Nyugat miatt, akit temetnenek az sokaig fog elni.

medium size devil 2015.03.06. 08:26:43

@Janos Mohacsi: Eltem az USA-ban szobatudos es remek volt de azert kosz az infot hogy szar lehet. Te egy defenziv serult elmaradott ember lehetsz aki fejben modellezi a vilagot ahelyett hogy megelned.
Te nem vagy abban a helyzetben hogy csocseleknek nevezz masokat nyomorult komcsipatkany.

Janos Mohacsi 2015.03.06. 08:45:19

@medium size devil:
Oszt megsem maradtal??? Meselj!!!
Te kezdtel szemelyeskedni. Magadra vess!! En is eltem kulfoldon, es van osszehasonlitasi alapom. Sokaknak jobban bejon egy adott masik orszag, masoknak nem. Olyat is ismertem, aki az USA-bol(Chicago) Londonba koltozott, mert latta, hogy neki ott jobbak a lehetosegei vagy (Texasbol)hazament, mert nem tetszett(holott az utobbi gazdag allam). Sot olyannal is talalkoztam(o nem magyar, hanem fekete volt), aki mondta, hogy az amerikai baratai(New-York es Florida)meggebednek es tele vannak betegsegekkel, de a biztositok sunyisaga miatt nem mernek betegallomanyba sem menni vagy munkanapot kihagyni(kb. 50-60 eves korosztalyrol van szo). Szoval a te nagy elettapasztalatoddal elmehetsz a sunyiba!!
Nem bekes tuntetok azok, akik bulldozerrel mennek neki a rendoroknek, meg csuzlival lovik a Molotov koktelt!!!

Janos Mohacsi 2015.03.06. 08:58:39

@medium size devil:
A masik: az USA haitizalodik, csak ezt nem merik bevallani!!! Persze lesznek mexikoi/del-amerikai bevandorlok is, es evtizedes trend lesz, de elkerulhetetlen!!! Kanadaval ugyanez a helyzet, egyedul Ausztralia es Uj-Zeland okos, mert oda csak europai meg azsiai bevandorlokat engednek be 80-90%-ban(es olyanokat, akikbol hasznuk van).
Az oroszok persze ugyanugy hanyatlanak demografiailag, hiszen a kommunizmus is Nyugatrol jott anno, de latni kell, hogy a gazdasag fugg a kulturatol es demografiatol. Hiaba adnak el Iphonokat meg egyeb termekeket, ha a gyartast Koreaban meg Kinaban csinalhak, azzal amerikai munkahelyek szunnek meg es allambacsi adosodik el dogivel. Mar farmert sem gyartanak vagy 10 eve az USA-ban!!! Anglia hasonlo: atmentek szinte teljesen a szolgaltato szektorokra, ami viszont viszonylag keves embert foglalkoztat, es nagyon extrovertalt szemelyiseget kovetel meg!!!
Persze Kelet-Europaban ez meg elobb megjelent(1989 utan, miutan a ruszkik egy az egyben atadtak a Nyugatnak, ami lesoporte a keleti konkurrenciat. Apropo: mit termel Ukrajna, amit el tud adni Nyugaton??? Csakis olcso munkaerot, viszont tobben vannak, mint a lengyelek es az angolok is meg lennenek b..va!!!).

medium size devil 2015.03.06. 09:04:41

Ismeros a stilusod parttitkar elvtars, tudjuk ki neveztek fasiszta csocseleknek az 56-os felkeloket. Jobb ha nem irogatsz nekem, ruhellem az ilyen pudvas dinoszauruszokat.

medium size devil 2015.03.06. 10:17:07

@Janos Mohacsi: Jaa, az USA vonzo a latinoknak, ez a megallapitas teljesen passzol a poszt temajahoz.
"Az oroszok persze ugyanugy hanyatlanak demografiailag, hiszen a kommunizmus is Nyugatrol jott" - ez a mondat tomoren bemutatja a merhetetlen ostobasagodat.

Janos Mohacsi 2015.03.06. 15:24:55

Az USA indíthatja az ukrán fegyversegélyt

Obamát mindkét pártból győzködik, hogy a fegyverszünet csak a szakadárokat segíti

Az USA hamarosan beindíthatja az ukrán fegyverszállításokat

INDEX

2015.03.06. 06:34

11 republikánus és demokrata képviselő John Boehner házelnök vezetésével levélben kérte csütörtökön Obama elnököt, indítsa meg az Ukrajnának való fegyverszállítást -írja a BBC.

Az aláírók azzal indokolják a radikális lépés szükségességét, hogy Oroszország „groteszk módon sértette meg a nemzetközi jogot”, alig leplezett hódítása a Nyugat felé intézett nyílt kihívás, és a II. világháború óriási áldozatok árán stabilizált nemzetközi rendjének felborítása.

A képviselőházi politikusok véleménye szerint a minszki fegyverszünet nem hozott megoldást a konfliktusban, mivel az főleg a szeparatisták helyzetnének konszolidálását segíti elő. A döntéshozók kifejezték bizalmatlanságukat az EU intézkedéseinek hatékonyságával kapcsolatban, de Orbán Viktorral szemben nem a szankciók eltúlzottságát sérelmezik, hanem pont azt, hogy az Unió céljai és lépései nem egyértelműek a konfliktusban.

A kétpárti levél ezért „Ukrajna szuverenitásának védelme érdekében” extra támogatásra, köztük védelmi fegyverrendszerek szállítására szólítja fel Obamát.

Az elnök már egy ideje mérlegeli a sok szempontból indokolt lépést, mely azonban a konfliktus eszkalálódásával is fenyeget. Az EU vezető erejének számító Németország ezért el is utasítja Ukrajna katonai támogatását – ehhez az állásponthoz Merkel budapesti látogatásán csatlakozott a magyar kormány is

Janos Mohacsi 2015.03.06. 15:31:18

@medium size devil: Az 56-os felkeles egy egeszen mas ugy volt!!! Janukovicsot demojratikusan valasztottak meg es majusban (+5 honap)mar le is jarhatott volna a mandatuma, lett volna valasztas stb. NA ez Magyarorszagon nem igy vokt. Ebbol is latszik a félműveltséged, de amig nem akarsz észt osztani okosabbaknak, addige ezzel nincs semmi probléma!! Ukrajnaban szelsoseges nacionalista puccsoltak meg a torvenyes kormanyt, es nyilvanvaloan keszultek nyelvtorvennyel(amit pl. a hataron tuli magyaroknak mar tobb orszagban is el jell szenvedniuk, de ugye a magadfajtat ezek nem erdeklik). A donyeckiek kiallltak magukert es ha Kaddhafi ellenzeke megerdemelte a nyugati katonai tamogatast, ok ugyanugy megerdemlik az oroszok tamogatasat!!!
süti beállítások módosítása