Befagyott konfliktusok a posztszovjet térségben

2015. szeptember 03.

Már többször írtunk arról, hogy az orosz külpolitika hogyan próbált olyan konfliktuszónákat létrehozni a közel-külföld államaiban, hogy azokat Moszkva részvétele nélkül ne lehessen megoldani. Ezt láttuk Transznisztria, Dél-Oszétia, Abházia, a Krím és – legutóbb – Kelet-Ukrajna esetében.

Ezeknek a konfliktusoknak sok közös tulajdonsága van: egyrészt a helyben élő orosz etnikum valós és valótlan igényeinek hangoztatásával kezdődtek, majd autonómia-törekvésnek álcázva került sor az oroszok által támogatott fegyveres beavatkozásra, hogy aztán létrejöjjön egy olyan területi vita, aminek megoldása évtizedekbe is beletelhet. Oroszország úgy vette körül magát ezekkel a gócpontokkal, hogy lassan már nincs is olyan határszakasz, ahol ne állomásoznának megerősített katonai egységek. Oroszország persze úgy tesz, mintha az orosz kisebbségek miatt kvázi véletlen ”keveredett bele” ezekbe a háborúkba.

Ha ez így is lett volna, akkor az ártatlanul besodródó moszkvai vezetés ugyanezzel a lendülettel el is hagyhatta volna ezeket a zónákat. Ehelyett azonban orosz nyelvű oktatást, saját határellenőrzést és oroszbarát bábkormányokat szervezett, miközben a sokat emlegetett autonómia minden ilyen területen üres ígéret maradt. Oroszország a maga részéről elégedetten dőlhetett hátra, hiszen a végeredmény az ő szempontjából olyan vitás helyzetek sora, amiknek feloldását a NATO – a konfliktusok globális jelentéktelensége miatt – nem vállalta magára, a területi veszteség elszenvedői pedig – Grúzia, Moldova – nem rendelkeznek a megfelelő erőforrásokkal az orosz medve legyőzéséhez.

Ez a felállás azonban majdnem megváltozott Ukrajna esetében, ahol az oroszok emberükre akadtak – igaz, végül nem Kijev vált a legfőbb kihívóvá, hanem az EU-NATO tandem. Nagyon sokáig ott lógott a levegőben a direkt beavatkozás lehetősége, az esetleges összeurópai háború rémképe azonban végül eltérítette a nyugati szövetségeseket ettől a forgatókönyvtől.

Itt jön be a nyugat felelőssége. Az igaz, hogy a befagyasztott területi konfliktusok sora köthető Moszkvához, de legalább ugyanennyire sárosak a NATO-tagállamok is. Láttuk, hogy legutóbb Grúziát hagyták magukra 2008-ban (link), de az előzményeket hosszan lehetne sorolni. A nyugati blokk legnagyobb dilemmája végig az volt, hogy a területi integritás szorgalmazása mellé nem tehetett le az asztalra konkrét intézkedési terveket. Hiszen mi is lett volna a kimenetele egy esetleges NATO-orosz háborúnak például a Kaukázuson? Hogy lehetett volna ezt egyáltalán megindokolni odahaza, a mag-Európában?

befagyottkonflikt.jpg

("Van néhány", f: eurasiangeopolitics.wordpress.com)

De még inkább visszamehetünk az időben: Moszkván és Brüsszelen túlmenően azok is felelősek a kialakult válságzónákért, akik jóváhagyták azokat az adminisztratív határokat a Szovjetunió belül, amik végül 1991-ben a de facto államhatárokká váltak. Ezek az örökölt határok rengeteg olyan etnikai konfliktust magukba kódoltak (ld. Kelet-Ukrajna), amiknek a kirobbanását lényegében Moszkva időzítette a saját igényei szerint.

Ez a taktika eddig bejött Oroszországnak. Azonban ahogy egyre komplexebb konfliktusokba tette bele a kezét Moszkva, úgy nőtt az ellenségeinek a száma is. Abházia kapcsán még nem kellett a nyugat ellenszenvével és embargóival szembenéznie, ma viszont a fél világ haragszik – félig-meddig jogosan – az orosz vezetésre. A korábbi kebelbarátokból is egyre több az ellenség: embargó a moldáv és grúz borokon, korlátozott gázszállítások Ukrajnába, zöldség-viták Belarusszal, és még sorolhatnánk.

A nyugat taktikája egyértelmű: megpróbálják kifárasztani az orosz gazdaságot, és ráerősítenek arra az izolációs folyamatra, amit Oroszország maga indított el. Az oroszok előbb elzárkóztak a balti államoktól, majd Tbiliszitől és Kisinyovtól, megvívták a maguk csatáit Minszkkel, 2013 vége óta pedig búcsút inthettek az ukránok lojalitásának is. A nyugatnak még több hasonló volt szovjet tagállamot kell felvonultatnia ahhoz, hogy meg tudja roppantani Oroszország biztonságérzetét.

Sokszor elhangzik az ukrajnai helyzet kapcsán, hogy fegyveres beavatkozás révén felgyorsítható lenne ez a folyamat, és sikerülne Moszkvát visszaterelni a saját határai mögé. Azonban a kockázatok túl magasak, a megtérülés pedig bizonytalan: hiszen mit érne a Krímért vívott véres háború, ha pár éven belül Oroszország hasonló helyzeteket generál máshol (pl. a Baltikumban)? Marad tehát a kivárás, ami egyszer már – a hidegháború végén – bevált. Azonban ne felejtsük el, hogy ott és akkor a Szovjetunió végét egy reformer politikus – Gorbacsov – idealizmusa és az egyre enyhülő világpolitikai környezet hozta el, napjainkban pedig egy pragmatista putyini külpolitika áll szemben egy megosztott Európával és rengeteg globális konfliktussal (energiaviták, terrorizmus, dzsihádista kihívások stb.). Az újabb détante-ra tehát egyelőre várnunk kell.

Hámori Viktor

A bejegyzés trackback címe:

https://diplomaci.blog.hu/api/trackback/id/tr147757432

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

maxval bircaman megbízott szerkesztő · http://bircahang.org 2015.09.03. 10:08:05

A koszovói precedenst alkalmazni kell a volt SZU-ra is, ez megoldaná pillanatok alatt ezeket a kérdéseket.

Transznisztria csatlakozni akar Oroszországhoz. Ugyanez Dél-Oszétiával. Krím már csatlakozott is.

Abházia független akar maradni.

Karabah csatlakozni akar Örményországhoz.

Kelet-Ukrajna szintén Oroszországhoz csatlakozna.

kilincs ami nincs 2015.09.03. 23:19:04

@maxval bircaman megbízott szerkesztő: Pontos, hihető, helyzetfelmérés, egy megbízható embertől való internetes hozzászólás keretében.

Toportyán Zsóti 2015.09.04. 06:50:43

@maxval bircaman megbízott szerkesztő: Van már elég AIDS-es és alkesz orosz felesleges még több,inkább a 4 rubelből 3-at ellopó elittel foglalkozz homofób kérődző.

Toportyán Zsóti 2015.09.04. 06:53:08

Orosz 1 szerencsétlen nép,arra képtelen hogy megtermelje az élelmét csak élősködni tud a talpa alatt lévő kincseken.

Carl Tycon 2015.09.04. 15:43:21

Ja, az orosz külpolitika próbál konfliktuszónákat létrehozni. Bizonyára Ukrajnában is az orosz külpolitika buktatta meg a törvényesen választott oroszbarát elnököt, hogy konfliktuszónát hozzon létre.

A többi hazugság kommentárt se érdemel.

Firefly2009 2015.09.16. 23:51:07

Nem igazán értem a poszt gondolatmenetét. Pedig maga a szerző is írja,hogy szinte az összes említett konfliktus a Szovjetunió összeomlása (és az ott szerkesztett mesterséges belső határok) miatt alakult ki. Sőt a karabahi konfliktus már a Szovjetunió idején is megvolt. Azon ellehet vitatkozni,hogy az oroszok hogyan is kezelik ezeket a konfliktusokat,de magukhoz a konfliktus zónák létrejöttéhez a legtöbb esetben a mostani orosz államnak már nem sok köze volt. A "nyugat taktikája" pedig totálisan megbukott ebben a térségben. Ahogy a szerző is írja,akkor amikor ténylegesen kellett volna cselekedni soha nem történt senmi. A kommunikációs trükköket,meg verbális fenyegetéseket az oroszokat már nagyon régóta nem veszik komolyan. Ők is pontosan tudják,hogy valóban képtelenség lenne lemommunikálni a hazai népességnek egy NATO-Oroszország haborút az USA-ban vagy Németországban amit mondjuk Grúziáért vivnának. A Krím példája tökéletesen megmutatta,hogy az oroszok gyakorlatilag azt csinálnak a térségben,amit akarnak.
süti beállítások módosítása