Olvasók a DiploMaci ellen: Svájc, kezdet vagy végállomás?

2014. február 12.

A hétvégén a svájci választók kicsivel több, mint fele döntött úgy, hogy köszönik szépen, de nem kérnek többet a feltétel nélküli Európai Uniós bevándorlásból. Azon kívül, hogy a téma rendkívül kényes politikai kérdést érint, amit hamarosan elemzek is, apropót ad számunkra, hogy új rovatot indítsunk el itt a blogon, „Olvasók a DiploMaci ellen”* címmel. Az új rovat lényege, hogy egy adott cikk kifejezetten azért születik egyik-másik írónk klaviatúrájából, hogy azzal Ti, olvasók vitatkozzatok hasonló színvonalon és terjedelemben. A mai naptól tehát Tietek is a lehetőség, hogy érveljetek, éljetek vele, mert szerintünk érdemes - cikkeiteket hivatalos mailünkre, a diplomaci.posta@gmail.com-ra várjuk!

A száraz tényeket nézve: múlt vasárnap a svájci választók 50.3 százaléka (a választásra jogosultak 56 százalékának részvétele mellett) új bevándorlási kvótarendszer bevezetése mellett tette le voksát annak érdekében, hogy megszűnjön az Európai Unió területéről Svájcba érkezők szabad betelepülése. A döntés kapcsán természetesen az EU, Németország, valamint Franciaország vezetői csalódottságuknak, aggodalmuknak, bizonyos esetekben pedig nyílt haragjuknak adtak hangot. Ez azonban nem változtat a népszavazás eredményén, a svájciak ugyanis már csak limitáltan kérnek belőlünk, uniós állampolgárokból. Bár az hosszabb elemzést igényelne, hogy pontosan miért is jutott idáig a helyzet, az biztosnak látszik, hogy a mostani döntés más hasonló, nem Unión kívüli, hanem azon nagyon is belüli intézkedéseknek is könnyen megágyazhat. Nyilván addig, amíg mondjuk a britek, hollandok vagy valamelyik skandináv ország úgy határoz, hogy népszavazásra bocsátja ezt a kényes kérdést – amit a svájci választókhoz hasonlóan az ottani polgárok is nagy valószínűséggel elfogadnának – még jó pár hónapnak, esetleg évnek kell eltelnie. Véleményem szerint azonban nem lehet kétségünk afelől, hogyha úgy folytatódnak a dolgok az EU-ban, mint eddig, akkor hozzánk is hamarosan elérkezik a bevándorlási népszavazások kora. Persze nem feltétlenül Magyarországra, de egy az Egyesült Királyságban vagy Hollandiában meghozott döntésnek nálunk is lehet, sőt szinte biztosan lenne következménye, hiszen régóta egy szövetségbe tartozunk ezekkel az országokkal.

svájc-bevándorlás.jpg("Svájc védelmében", f: www.bilaterale.ch)

Érdekes kérdés azonban, hogy egy ilyen helyzetben vajon az esetleges következmények biztosan rosszak és károsak lennének e ránk, európaiakra nézve. Meglátásom szerint nem feltétlenül. Svájcnak ugyanis három éve van arra, hogy a választók mostani döntését jogszabállyá formálja, ami komoly lehetőséget tartogat a törvényalkotók számára, hogy az ország és az EU kapcsolatát szabályozó szerződéscsomag mégse szenvedjen károkat. Más hasonló, már meglévő, korlátozott bevándorlási példát alapul véve (pl. amerikai vagy ausztrál) a legvalószínűbb forgatókönyv ráadásul az, hogy a svájciak ezentúl adnak egy plafont az EU-s bevándorlók számának (pl. évente 8 ezer), illetve készítenek valamiféle pontozási rendszert arra vonatkozóan, hogy a helyi gazdaságnak és társadalomnak milyen típusú képzettekre van és milyenekre nincsen szüksége. Ellentetében tehát sok hazai és nemzetközi híradás sugalmazásával a svájciak nem teljesen, hanem részlegesen korlátozták az EU-s bevándorlást. Ettől még egy ilyen kvótarendszer amellett, hogy rendkívül nehezen kiépíthető, szembe megy egy kiemelten fontos uniós alapértékkel (emberek szabad mozgása), amit a tagállamok és az EU vezetői nehezen fognak lenyelni, de nem lehetetlen, talán éppen a jövőbeli sikerek miatt. De miért gondolom ezt? Azért, mert véleményem szerint a mostani EU-s bevándorlási politika sokszorosan bizonyította teljes alkalmatlanságát a megfelelő minőségű és mennyiségű munkaerő kezelésére. Persze lehet szépíteni a dolgokat, de alapvetően azért a jelenlegi, „mindenki szabad mozogjon az EU-ban és kész” rendszer egyszerűen kontraproduktív és kész.

Egyrészről, mert növeli az EU-n belüli feszültségeket. Ne mondja nekem ugyanis senki, hogy a helyieket az Egyesült Királyságtól Hollandián át egészen Svájcig nem frusztrálja például az egyre növekvő lengyel, portugál vagy görög beszéd. Másrészről, mert a munkaerő szabad mozgása nem csökkenti minden esetben az EU gazdasági problémáit. Azért, mert például Németországban sok mérnökre lenne szükség, még sokkal több képzetlen EU-s állampolgár érkezik hozzájuk, mint képzett, akik ráadásul sok esetben nem is mérnökök, ergo sok esetben nem azok érkeznek és nem olyan számban, akiket a helyi munkaerőpiac valóban felszívna. Meglátásom szerint éppen ezért a feltétel nélküli bevándorlás minden érdekelt fél számára csak nehézségeket, és nem előnyöket okoz, amin változtatni kell. Természetesen, mielőtt megkapnám a szélsőséges jelzőt, hozzáteszem, hogy minden európai számára biztosítani kell a jogot, hogy egy jobb élet reményében eltarthassa magát és családját, vagyis, a szabad mozgás joga alapvetően jó és fontos alapelv. Azonban ennek nem szabad azt eredményeznie, hogy bizonyos emberek, politikusok és kormányok visszaéljenek vele. Érzésem szerint ezért ennek csak úgy van értelme, ha valamiféle keretrendszer közé van szorítva, mert annak, hogy valaki Budapesten koldul vagy Londonban, a két tagállam számára nincsen pozitív hozadéka.

A fentiek fényében tehát bízzunk a svájci politikusokban, jogalkotókban, hátha a saját problémájuk mellett a miénket is megoldják, és így a bevándorlás végre valóban egy olyan pozitív fogalom lesz, amilyennek valóban lennie kellene. Amiben azok az emberek mozognak államok között, akik egyszerre teremtenek gazdasági hasznot a befogadó országukban, hazájukban, és persze még inkább saját maguk és családjuk számára, mert valójában mindenkinek ebben kellene érdekeltnek lennie.

Németh Áron Attila

*Az „Olvasók a DiploMaci ellen” rovat minden egyes cikkére érkezett olvasói levél elolvasásra kerül a szerkesztőségünk által, amiből aztán a legjobbnak ítéltet, a szerző beleegyezésével, annak nevének feltüntetése és minimális változtatás (e módosítások kizárólag a helyesírásra és formázási részekre, valamint az esetlegesen nyíltan sértő vagy személyeskedő megfogalmazások finomítására vonatkoznak – szerk.) mellett megjelentetjük oldalunkon. A DiploMaci elkötelezett a normális külpolitikai párbeszéd és vitakultúra hazai megteremtése iránt, ennek megfelelően a megjelenésre kerülő olvasói íráson kívül egy összefoglaló cikkben publikálni fogja az összes többi, kimagaslónak ítélt hozzászólás lényegét, ami szintén a beküldők jóváhagyásával és nevének feltüntetésével történik.

A bejegyzés trackback címe:

https://diplomaci.blog.hu/api/trackback/id/tr225810577

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

OkoskaTo:rp 2014.02.13. 11:13:22

Tulajdonképpen semmi gond ezzel, egy szuverén országnak joga van ilyesmire. (Függetlenül attól, egyetértünk-e vele elvi okokból, vagy sem.)

Viszont úgy lenne korrekt, ha az EU a schengeni övezet, valamint a gazdasági kapcsolatok terén is hasonlóan viselkedne velük. Azaz vízum, határbeléptetés, mint az ukránokkal, moldávokkal, szerbekkel szemben. Továbbá teljes pénzügyi embargó, amíg az EU-s bűnüldöző szerveknek nem adják ki a náluk adómosott vagyonok tulajdonosait.

Jaaaa, hogy Németország exportjának jelentős része megy oda, ezért ők nem fognak belemenni a lilatehenesek szopatásába? És hogy kevés olyan vezető politikus van, akinek ne lenne Svájcban titkos számlája?

csepke 2014.02.13. 11:37:42

Svájc szegény ország volt, egészen addig amíg ki nem találták maguknak ezt a bankos dolgot. Addig a kaját se nagyon tudták megtermelni, csupa hegy az egész. Nem fogják akarni összerúgni a port az Eu-val, mert a jólétük is addig tart, amíg a pénzügyi kivételezett helyzetük.

Kivlov 2014.02.13. 11:44:03

Itt a gond: hogy amíg kihasználni lehet a másikat, addig kell, utána meg már nem. Az EU ugyanez, csak nagyban. Piacnak kellettek a keletiek csak, meg szemétlerakónak.

Szelid sunmalac 2014.02.13. 12:11:32

@OkoskaTo:rp: Csak egy apro adalek. A lilatehenek epp egy nemreg kerultek magyar tulajdonba.

♔bаtyu♔ 2014.02.13. 12:11:58

Tipikus svájci önzés. De nekik pár száz éve ez jön be. Igazuk van, miért kellene befogadniuk egy csomó olyan embert, aki nem dolgozni akar, hanem rendszerükön élősködni.

Svájc attól olyan amilyen, hogy addig érdekli őket a liberalizmus, amíg hasznuk van belőle. Utána viszont kurvára nem liberálisak.

IPetya 2014.02.13. 12:25:05

Egy kicsit nehéz azt állítani, hogy a svájciak nácik.
Pedig az önvédelem az könnyen megkapja a náci jelzőt.
A politikusok észhez térhetnének a jelzéstől. Az nem működik feszültség nélkül, hogy előny a tőkéseknél, a probléma árát meg az adófizetők fizetik.
Nyilván előny a munkanélküli tartaléksereg, de a szociális kedvezmények miatt odavándorlók csak nyűgöt jelentenek a hétköznap emberének.

ceezare 2014.02.13. 12:25:06

Gondolom kedves Nemeth Aron Attila kenyelmesen elemezget a diplomaci szerkesztosegeben mikozben videki csaladok munka nelkul tengodnek a letminimum alatt, probald meg nekik elmagyarazni h a szabad mozgas elve miert nem jo, meg azt is h miert jo nekik h itthon maradnak es ahol az inkompetens felnotas politikusaik miatt eletuk vegeig nelkuloznek.
Az EU-nak inkabb felzarkoztatassal meg a fiatalok munkanelkulisegevel kellene foglalkozni azt talan lassitana a vandorlast, az ilyen korlatozasokkal csak azt fogjak elerni h az illegalis munkavallalas fog megduplazodni, ugyanis nincs az a jogszabaly ami egy eladosodott politikatol megcsomorlott kelet europait megallit.

♔bаtyu♔ 2014.02.13. 12:38:02

@Kivlov: Pontosan így van, ezért is szimpi amit Orbán csinál. Tágítja a lehetőségeket, elvégre miért ne, ha belefér.

♔bаtyu♔ 2014.02.13. 12:40:46

@ceezare: Az EU alapvetően multik érdekvédelmi szervezete. Nem kellene olyat elvárni tőle, amire nem képes.

Az a baj a balliberális politikusokban is, hogy az EU-tól várják, oldja meg Mo. problémáit. Túlságosan fényezik az EU-t, mert megszokták, hogy egy segget nyalni kell.
Az EU egyszerűen nem erre van. Élni kell vele, nem pedig olyat elvárni amire nem képes.

Brix 2014.02.13. 12:56:53

@♔bаtyu♔: Csak éppen az a probléma, hogy az EU nélkül még rosszabb lenne a helyzet...Az emberek örülnek, hogy van hova menekülni Magyarországról, ha ezt a jogot is elveszik tőlük, és Európa zárt, nemzetállamok közösségévé alakulna, akkor lennének csak igazi lázadások a helyi rabló uralkodó osztály ellen...

Kámasuka 2014.02.13. 12:57:50

Mocskos fasiszta nem européer fejlődés és emberiségellenes Svejciak!

Hogy lesz ebből NWO?

Csipyke 2014.02.13. 13:05:56

Adalek ( itt vagyunk kikukdetesben): az EU jelentos reszere most is van kvota, a nemetekre nincs. Nekunk eves ( L) tartozkodasink van, ennek a szamat is durvan korlatozni akarjak most, ugye tavaly huztak meg a B( 5 eves) szamat 8 kelet-europai orszagra osszesen negyedevente 2000-ben, de ez a korlatozas ideiglenes, iden lejar. Amugy hianyszakmak itt is vannak, azokat tovabbra is varjak, az epitomunkasokkal es a mezogazdasagi munkasokkal van bajuk.

Rodolfo63 2014.02.13. 13:06:50

@Kámasuka: ha ők kvótáznak, kvótázzon az eu is

csak egy adott szintig van vámmentessége svájcnak, utána 300%-os vám minden svájci termékre, amit eu-ba akarnak behozni

gyorsan végig fogják gondolni ezt a dolgot

OkoskaTo:rp 2014.02.13. 13:10:28

@Rodolfo63: Pontosan. Hogy egy irodalmi műből idézzek, ez kb. olyan, mint ha egy embert a seggében levő bélféreg akarna irányítani. Svájc vegye már észre magát, és hogy hol van a helye a nagyfiúk között!

Kámasuka 2014.02.13. 13:10:33

@Rodolfo63: Gondolom, csak akkor nem lesz hova az Eu vezetőknek leadni az anonim fekete pénzeket, azt úgyjárnak mint Simon. Svájc nem exportál szinte semmit, csak szolgáltatásokból jól elvannak.

csepke 2014.02.13. 13:11:16

@Brix: igen, de mi nem ezért lettünk tagok. Ez csak a lakosságnak a kézzel fogható pozitívum, de nem gondolt arra senki, se itt, se ott, hogy majd ennyien élnek is vele. Hiszen a régi tagok viszonylatában ez szinte szimbolikus volt, mert majdnem tökmindegy volt hogy hol él az ember, mindenhol jólét fogadta.

Rodolfo63 2014.02.13. 13:16:22

@Kámasuka: bármilyen furcsán hangzik, azért svájc egy elég komoly ipari ország - persze, a fejlődésük alapja a minőség és a hozzáállás mellett a szinte végtelen mennyiségű fekete pénz, amit a bankrendszerükbe beletápláltak

panelburzsuj 2014.02.13. 13:21:30

@Csipyke:
Nekem is vannak helyi hírforrásaim... :) - és ők is úgy érzékelik, hogy az erősen középen billegő mérleget azok a svájci németek és svájci olaszok döntötték el a korlátozás felé, akik a svájci munkavégzésre "von Haus aus" leginkább kompatibilis német németek és olasz olaszok konkurenciáját rühellik.

Csipyke 2014.02.13. 13:24:23

Valoban, a nemetekra abszolut feltekenyek, es Tessin ( Ticino) kanton szavazott a legnagyobb mertekben mellette

Kámasuka 2014.02.13. 13:25:18

Tökmind1 az EU kapja egyik pofont a másik után, jó lesz ha az agyához kap. Mert nekem ez lenne az érdekem.

2014.02.13. 13:29:21

@IPetya: tökéletesen jól látod. A tőkések húzzák a hasznot, egyre olcsóbb munkaerő formájában...De a melósok szívják meg növekvő adók, tb járulékok (Krankenkasse) formájában...Több bevándorló, elégtelen számú lakhatási lehetőség=bérleti díjak az egekben. Kiemelt zónákban mint Zürich, St. Moritz stb. 1db 30m2-es stúdió, szerencsével 1000-1500chf!!!A több bevándorló, több ellátást igényel, tehát évente ugrik pár százalékot a tbjárulék is. Autóbizti ugyanez, több bevándorló, több autó és eszméletlen stau minden irányban. A rendszer nem bír el ennyi embert. Évente kb. 80.000 ember érkezik. Amit a gazdaság felszív (3% a munkanélküliségi ráta) de a többi terület nem bírja el ezt a növekedést. A legnagyobb baj a portugál-olasz-szerb/albán trióval van.

bádogos 2014.02.13. 13:33:42

@IPetya: "Nyilván előny a munkanélküli tartaléksereg"

Svájcban a munkanélküliség 3% (gyakorlatilag teljes a foglalkoztatottság)

BigPi 2014.02.13. 13:34:25

@OkoskaTo:rp: "Tulajdonképpen semmi gond ezzel, egy szuverén országnak joga van ilyesmire"

Sokan elfelejtik, hogy a szabad mozgás és letelepedés sokkal erősebb demokratikus jog mint a szólás szabadsága. A szabad embereknek ez a jog mindig is fontosabb volt mint, hogy bárkinek bármit elmondhasson.
Ahogy te is mondod joguk van hozzá, bár ez a jog nem ennyire természetes hiszen ez "viszonylag új" keletű.
Sokan mondják, hogy természetes, ha egy ország válogat azok közül akik oda akarnak költözni. Mint már írtam ez nem természetes, csak logikus.

De gondolkozunk, hogy milyen lenne ma a világ, ha már 500 évvel ezelőtt is ez a fajta közvélekedés uralkodott volna a világban?

bádogos 2014.02.13. 13:35:58

@♔bаtyu♔: "Tipikus svájci önzés. De nekik pár száz éve ez jön be. Igazuk van, miért kellene befogadniuk egy csomó olyan embert, aki nem dolgozni akar, hanem rendszerükön élősködni."

Svájcban a bevándorlók legnagyobb része német, és eddig is kifejezetten a jól képzett munkaerőt vonzották. Ezt egyébként a kampányban el is ismerték.

2014.02.13. 13:38:03

Rodolfo63: az EU elbukna egy gazdasági háborút Svájccal. Nekik jóval nagyobb szükségük van rá, mint Svájcnak az EU-ra...

Kámasuka 2014.02.13. 13:43:23

@bádogos: 'Svájcban a bevándorlók legnagyobb része német, és eddig is kifejezetten a jól képzett munkaerőt vonzották.'

Húha, nyilván ezért szavaztak úgy ahogy. A félázsiaiak.

BigPi 2014.02.13. 13:44:19

Nagyon érdekes azt látni, hogy a mai emberek milyen könnyen elfogadják azt, ha valaki a logikára hivatkozva az egyik legősibb emberi jogot a szabad mozgás és letelepedés jogát korlátozza.

Elfelejtjük a föld mindannyiunké.

csepke 2014.02.13. 13:51:55

@BigPi: a Föld mindannyiunké, de amióta világ a világ, vannak országok, vagy vadászterületek, vagy itatóhelyek...stb, amiket egy-egy közösség birtokol korábbi háborúk árán. Ennek határai,sőt néhol fallal körülvéve, és bárki idegent a közösség nem enged csak úgy be, pláne nem ott élésre. Ez mostanság divat csak, és csak az Euban. Meg olyan helyeken ahol vagy sok pénzed kell legyen, vagy nélkülözhetetlennek lenned, vagy presztizs okból. Mezei földönfutó nem mehet akárhova földönfutni tömegesen.

Kámasuka 2014.02.13. 13:53:19

@BigPi: "mai emberek milyen könnyen elfogadják azt, ha valaki a logikára hivatkozva az egyik legősibb emberi jogot a szabad mozgás és letelepedés jogát korlátozza. "

Ezt a fasságot. A legősibb jog hogy azé a föld aki elveszi mástól, erővel.

Kámasuka 2014.02.13. 13:54:57

@BigPi: 'ha valaki a logikára hivatkozva az egyik legősibb emberi jogot a szabad mozgás és letelepedés jogát korlátozza.'

Européer demokrata indiánok nagyon sokra mentek ezzel a fasza kis joggal.

panelburzsuj 2014.02.13. 14:01:09

@csepke:
(Érdemes egyszer körüljárni az alföldi tanyavilágban, hogy mekkora népszerűségnek örvendenek az erdélyi napszámosok a bennszülött kétkeziek körében...)
süti beállítások módosítása